آخرین مطلب

کنکورو تغذیه ها بر مبنای طب سنتی

📚📚📚📚📚
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹کنکوری ها
کنکور و تغذیه

👈با فرا رسیدن فصل آزمون‌ها، دغدغه دانش آموزان و دانشجویان درباره تقویت حافظه و افزایش تمرکز و قدرت یادگیری شدت گرفته، به همین علت چند نکته تغذیه ای برای موفقیت بیشتر ارائه می کنم

۱⃣پرهیز از خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌کننده‌های خون مانند گوشت گاو و گوساله، سوسیس و کالباس، عدس، بادنجان، قارچ، کنسروها و کمپوت‌ها، غذاهای خمیری و لزج مانند ماکارونی و لازانیا و پنیر پیتزا، غذاهای مانده و نان‌های بیات، خوردنی‌های خیلی‌ترش یا خیلی‌شور، و همچنین پرهیز از خوردنی‌های محرک چون ادویه تند، انواع سس‌های قرمز و سفید و…

۲⃣ پرهیز از حبوبات و غذاهای حاوی آنها، به خاطر ایجاد نفخ گوارشی و اختلال در تمرکز

۳⃣ خوردن یک خوشه متوسط انگور شیرین، ۴۵ دقیقه پس از وعده‌های صبحانه، ناهار و شام

۴⃣مصرف شیر همراه کمی عسل در رژیم غذایی روزانه

۵⃣مصرف غذاهای لطیف یعنی با هضم راحت مثل زرده تخم مرغ عسلی، مویز، نان خوب پخته

۶⃣صبح ناشتا ۵-۷ عدد مویز خوب بجوند.

۷⃣اصلا یبوست نداشته باشند: مصرف انجیر + آلو خیسانده یا خاکشیر یا تمر هندی تازه توصیه می شود.

کنکور

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش اول

🔹️با فرا رسیدن فصل آزمون‌ها، دغدغه دانش آموزان و دانشجویان درباره تقویت حافظه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری شدت می گیرد.

🔸️در این مطالب سریالی به بررسی خوردنی ها و آشامیدنی های مناسب برای حفظ مزاج و سلامت مغز می پردازیم که به خصوص برای دانشجویان و دانش آموزان بسیار ضروری است.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش دوم

🔹️خوردن داروهای شیمیایی و یا گیاهی مانند #کندر یا #مویز برای تقویت مغز یا بیشتر بیدار ماندن، بر خلاف تصور عموم برای همه افراد توصیه نمی شود.

کندر بسیار گرم است (درجه سه و چهار) و می تواند مزاج #مغز را به سمت گرمی بکشاند. کندر فقط برای بعضی افراد که رطوبت مغزی بالائی دارند توصیه می شود.

ترکیبات آمفتامینی، بیداری کشیدن زیاد، خوردن #قهوه، #کاکائو یا #چای زیاد و پررنگ برای بیشتر بیدار ماندن می تواند باعث مختل شدن مزاج مغز و به دنبال آن #اضطراب و کاهش کیفیت #حافظه در دراز مدت می شود.

در صورت مصرف زیاد این مواد علائم گرمی مغز ممکن است بعد از مدتی پدیدار شوند که عبارتند از سرخی سر و صورت و چشم ها، بالا رفتن حرارت در سر، #بی_خوابی، #استرس و اضطراب.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش سوم

🔸️اکثرا برای تقویت به خصوص در این ایام از انواع #مغزیجات (خصوصا مغزهایی با مزاج گرم)، #کباب ها، و … استفاده می کنند که خود مزاج گرم داشته و باعث افزایش بیشتر گرمی در بدن می شود.

🔹️در واقع این افراد بایستی از غذاهای #زود_هضم با مزاج سرد استفاده کنند. زیرا حجم خون در بدن محدود است (به طور متوسط ۵ لیتر)، اگر بدن به مدت طولانی درگیر هضم و جذب غذای سنگین شود، خون کمتری به مغز رسیده و بازده آن را کاهش می دهد.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش چهارم

🔸️خوردن غذاهای سبک مانند انواع غذاهای #گیاهی، آبدار، #خورشتجات، #آشها و #حریرهبادام که هضم راحتی دارند در فصل امتحانات توصیه می شود.

🔹️از خوردنی‌های سودازا و غلیظ ‌کننده‌های خون مانند #گوشتگاو و #گوساله، #سوسیس و #کالباس، #عدس، #بادمجان، #قارچ، #کنسروها و #کمپوت‌ها، غذاهای خمیری و لزج مانند #ماکارونی و #لازانیا و #پنیرپیتزا، غذاهای مانده و نان‌های بیات، خوردنیهای خیلی‌ #ترش یا خیلی‌ #شور و همچنین پرهیز از خوردنی‌های محرک چون انواع ##ادویه های تند، انواع #سس‌ های قرمز و سفید و… پرهیز کنید.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش پنجم

🔹️از خوردن #غذاهایسنگین و لعاب دار مانند #کلهپاچه، #آبگوشت، #کباب، غذاهای #پرچرب و پر ادویه و یا خیلی #گوشتی پرهیز کنید.

🔸️این غذاها به هیچ عنوان برای یک #کنکوری مقوی و نیرو بخش نیستند. چرا که غذاهای سنگین بیشتر انرژی بدن را صرف جریان هاضمه می کنند و به همین علت برای هضم خون زیادی به #دستگاه_گوارش و #کبد و #روده ها پمپاژ شده و در نتیجه خون با کیفیت کمتری به مغز می رسد. در صورتی که غذای سبک به سرعت هضم شده و به خوبی جذب بدن می شود.

🔹️از مصرف #حبوبات و غذاهای حاوی آنها، به خاطر ایجاد #نفخ گوارشی و اختلال در تمرکز خودداری کنید.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش ششم

🔸️یک خوشه متوسط #انگور شیرین، ۴۵ دقیقه پس از وعده‌های #صبحانه، #ناهار و #شام میل کنید.

/////////////////////////

🔹️ روزانه #شیر همراه کمی #عسل بنوشید.

🔸️غذاهای لطیف یعنی با هضم راحت مثل #زردهتخممرغعسلی، #مویز، نان خوب پخته، #حریرهبادام، #بادام شیرین تازه پوست کنده شده که سبب افزایش چشم گیر قدرت #یادگیری و #حافظه می شوند مصرف کنید.

🔹️پنج الی هفت عدد #مویز صبح ناشتا یا یک الی دو عدد مویز در طول روز به فاصله یکی دو ساعت در میان خوب بجوید.

🔸️#آبعسل (عسل حل شده در آب) به همراه کمی #آبلیمو میل کنید.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش هفتم

🔹️گهگاهی نوشیدن شربت #سکنجبین و شربت های طبیعی با طبع خنک در ایام درس خواندن و #کنکور توصیه می شود زیرا به علت گرمای هوا و بار سنگین کار های فکری، کمی مغز گرمتر شده و رو به حرارت و خشکی می رود که در اینجا انجام این اقدامات برای حفظ #رطوبت و دمای متعادل #مغز گزینه خیلی مناسبی است.

🔸️برای کنکوری ها مخصوصا گرم مزاج ها استفاده از غذاهای #گیاهی بیشتر توصیه می شود، مانند خورش کدوی بخار پز شده که خیلی مناسب است زیرا مغز را تقویت کرده و انرژی زیادی برای هضم نیاز ندارد، علاوه بر آن مصرف #خورشآلواسفناج با کمی #آویشن برای گرفتن سردی اضافی آن تاثیر خوبی برای بدن دارد.

🔹️همچنین استفاده از #گوشت_قرمز هم کمتر شود و بیشتر عصاره یا آب آن در خورش میل شود.

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🥘 تغذیه مناسب #کنکوریها- بخش هشتم و پایانی

🔸️کنکوری ها در روزهای پایانی و نزدیک به آزمون نباید در مصرف سردی ها همچون #هندوانه، #هلو، میوه های فراوان، #دوغ، #ماست و نظایر آن زیاده روی کنند زیرا سردی زیاد نیز باعث #کسالت و #خواب_آلودگی می شود.‌

📚با ما با پرونده سریالی #تدابیر_کنکور همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟢موفقیت در کنکور: اصل پنجم؛ رخدادهای روانی🟢

🔸مورد پنجم اعراض نفسانی و رخداد های روانی است. دانش آموزان در زمان امتحانات یا آمادگی برای کنکور بایستی از استرس و اضطراب بیش از حد دوری کرد. بوها مزاج دارند. عطرهای با مزاج گرم انرژی را افزایش می دهند و بر عکس عطر های خنک آرامش بخش اند.

🔸 در درجه اول باید مزاج خود را شناخت و همین طور باید دانست که مغز ما در این لحظه به چه چیزی نیاز دارد. بادرنجبویه، گل گاوزبان و سنبل الطیب گیاهانی هستند که به عنوان آرامش دهنده های مغز شناخته شده اند.

🔸بایستی توجه داشت که این گیاهان مزاج گرم دارند و مطمئنا مصرف زیاد آن برای افراد با مزاج گرم به خصوص در فصل گرم توصیه نمی شود. هم سردی زیاد و هم گرمی زیاد برای مغز مضر است.

🔸علایم سردی زیاد مغز خواب آلودگی، پف آلودگی چشم ها و گیرائی پایین می باشد. ابتدا بایستی با توجه به علائم ایجاد شده آنالیز کرد که مغز دچار سردی شده یا گرمی، سپس بر اساس آن به تقویت مغز پرداخت. به عنوان مثال برای افرادی که استرس و اضطراب بالایی دارند خواب خوب بسیار توصیه می شود. خوردن دوغ برای این افراد توصیه می شود.

🟢موفقیت در کنکور: اصل اول؛ آب و هوا🟢

🔻اولین مورد در سته ضروریه در نظر گرفتن آب و هوا است. برای رسیدن به بهترین عملکرد مغز، بایستی هوا را در حالتی معتدل نگه داشت و از آفتاب، حرارت و یا نم زیاد جلوگیری کرد.

🔻گرمای تابستان، استرس و اضطراب برای امتحان و کنکور و مزاج سنی نوجوان و جوان ها گرم است و همه این عوامل در کنار هم گرما را در بدن و مغز این افراد بالا می برند که خود باعث افزایش استرس و اضطراب، جوش های پوستی، شوره سر و غیره می شود (علائم حرارت).

🟢موفقیت در کنکور: اصل سوم؛ فعالیت بدنی و استراحت🟢

🔹مورد سوم فعالیت بدنی و استراحت است. یکی از نیاز های بدن ورزش متعادل است. ورزش باعث بهتر شدن کیفیت خون و همین طور خونرسانی بهتر به مغز می شود.

🔹ورزش رطوبت های زائد بدن و مغز را از بین می برد و لذا هم از چاق شدن ناشی از بی تحرکی درس خواندن جلوگیری می کند و هم مانع کسالت، خواب آلودگی و کاهش حافظه ناشی از رطوبت مغزی می شود.
https://t.me/drmirghazanfari
دکتر میرغضنفری متخصص طب سنتی

🟢موفقیت در کنکور: اصل ششم؛ جذب مواد مورد نیاز و پاکسازی بدن از مواد زائد🟢

🔸مورد ششم از سته ضروریه که برای دانش آموزانی که آماده امتحانات یا کنکور می شوند، توجه به دفعیات بدن است. کسی که یبوست دارد حتما روی عملکرد مغز او نیز تاثیر می گذارد…

🔸 چرا که مواد مانده در دستگاه گوارش، بخارات و گازهایی را شکل می دهند که به سمت مغز رفته و حافظه را مختل می کند. برای پیشگیری از یبوست مصرف انجیر بعلاوه آلو خیسانده یا خاکشیر یا تمر هندی تازه توصیه می شود.