آخرین مطلب

طرز تهیه جوانه ها

‍ 🌱 دستور تهیه جوانه:
۱. برای تهیه جوانه، ابتدا ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم دانه موردنظر را پاک کنید و بشویید، در ظرف آبی خیس کرده و در جای خنک و دور از نور زیاد بگذارید و روزانه یکی دو بار آب آن را عوض کنید.
۲. پس از حدود دو روز خیس‌بودن، دانه‌ها را داخل آبکش ریخته، دستمالی مرطوب روی آنها قرار دهید و سطح دستمال را مرطوب نگه دارید.
۳. این عمل را تا زمانی که جوانه سر از پوسته دانه بیرون بزند، ادامه دهید.
۴. اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهید، با توجه به نوع دانه، ظرف ۳ تا ۵ روز، جوانه‌ها آماده می‌گردد. جوانه‌ها را در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید و ظرف مدت ۲-۶ روز مصرف نمایید.

🖌 روش‌های مصرف جوانه‌ها:

📌 می‌توانید یک قاشق مرباخوری جوانه تازه را با هر وعده غذا خوب بجوید و میل نمایید.

🥗 هر زمان سالاد می‌خورید، مقداری جوانه به سالاد بیفزایید و به‌همراه آبلیمو، روغن زیتون یا هر چاشنی دلخواه دیگر نوش‌جان نمایید. توصیه باباحکیم این است که پایه سالادهایتان را به جای کاهو یا کلم، هربار یکی از جوانه‌ها قرار دهید.

🥘 جوانه را پس از خشک‌کردن، آسیاب کنید و از آن به‌همراه سبزیجات یا دیگر جوانه‌ها در تهیه سوپ‌ها استفاده کنید که به‌ویژه برای #کودکان و بانوان #باردار بسیار پر‌خاصیت و مقوی می‌باشد.

🥣 می‌توانید پودر جوانه یا خود جوانه را هرگاه خواستید ماست میل کنید، در آن بریزید و لذت ببرید.

⛔️ بعضی افراد به پروتئین موجود در جوانه‌ها حساسیت دارند؛ ازاین‌رو بهتر است از جوانه استفاده نکنند.

⚠️ دقت در خرید جوانه:
دقت‌ کنید جوانه‌هایی که از بازار می‌خرید، تازه باشند و حتما در یخچال نگهداری شده باشند. چون تا زمانی‌که دانه خشک است، حداقل امکان فساد را دارد، اما وقتی جوانه زد، به‌خاطر آب فراوانش، عمری بین ۲-۶ روز در یخچال دارد و هنگامی‌که تغییر رنگ می‌دهد، لزج می‌شود و بو و طعم آن تغییر می‌کند، فاسد شده است.

✅ بیشتر جوانه‌ها را می‌توان به‌صورت خام مصرف کرد، ولی اگر آنها را می‌پزید، دقت کنید که خیلی پخته نشوند. می‌توانید آنها را با حرارت کم تفت دهید یا به مدت کوتاهی بخارپز کنید.

✍🏻 به کوشش: بانو زینب عباسی

📚منابع:
۱. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت
۲. گروه ترجمه پارسی طب
۳. سایت تبیان

دکترناصررضایی_پور

📸با هنرمندی: آقای سیدمحمدصدرا حسینی

✅ با ارسال این پست برای دوستان‌تان به بهتر دیده‌شدن آن و درنتیجه پخش‌شدن پیام‌های اصیل و مستند طب ایرانی و گسترش تندرستی کمک‌کنید.

o 👇 شبکه پیام تندرستی
@tandorostan

پیام تندرستی را در اینستاگرام دنبال‌کنید. 👇
Instagram.com/tandorostan.ir