آخرین مطلب

کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا و راهکارهای درمانی تدریجی گام به گام فقط بر مبنای طب سنتی

💊💊💊سنگ کیسه صفرابرمبنای طب سنتی چیست؟

صفرا در کیسه صفرا جمع می‌شود. در مدت توقف صفرا در این کیسه، کمی از آب آن کم و به اصطلاح تغلیظ می‌شود. حال اگر به هر دلیل این تغلیظ بیش از حد صورت گیرد؛ کم کم نقاطی از صفرا خشک شده و تبدیل به قطعات جامدی می‌شوند که همان سنگ‌های صفراوی هستند.
علت تشکیل سنگ صفرا چیست؟

بر اساس تعریف فوق، تشکیل سنگ کیسه صفرا دو علت اساسی دارد:

۱- غلیظ بودن اولیه صفرا

به این معنی که صفرا از همان ابتدا که وارد کیسه صفرا می‌شود غلیظ باشد و لذا احتمال تشکیل سنگ در آن بالاتر از حدّ معمول است. مهمترین ماده ای که در این مساله دخیل است، کلسترول است. افزایش کلسترول در صفرا باعث تشکیل سنگ‌های صفراوی کلسترولی می‌شود که ۷۵% سنگ‌های صفراوی را تشکیل می‌دهند.

از جمله علل افزایش کلسترول صفرا می‌توان به چاقی و مصرف غذاهای پرچرب یا تخم مرغ زیاد اشاره کرد.

۲- کم شدن میزان تخلیه کیسه صفرا

کیسه صفرا با حرکات انقباضی، هر چند ساعت، مقداری از صفرای خود را به درون روده تخلیه می‌کند؛ حال اگر به هر دلیلی این تخلیه با تاخیر صورت گیرد؛ صفرای درون کیسه غلیظ تر شده و احتمال تشکیل سنگ افزایش می‌یابد. علل گوناگونی برای این مشکل وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

جراحی، به خصوص جراحی‌های شکمی.

سوختگی‌ها

بارداری: در طی سه ماهه سوم بارداری، به علت تغییر در ترکیب ذخیره اسیدهای صفراوی و ظرفیت حمل کلسترول صفرا، اشباع کلسترول افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند که این مساله خود به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است که در زمانبارداری، انقباض کیسه‌ی صفرا در پاسخ به یک وعده غذا، بسیار کند شده، این مساله منجر به اختلال در تخلیه کیسه‌ی صفرا می‌شود.

غذاهای کم کالری، رژیم‌های غذایی شدید یا کاهش وزن سریع: که باعث کم شدن تخلیه کیسه صفرا می‌شوند. دیده شده که ۱۰ تا ۲۰ درصد افرادی که به کمک غذاهای بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کم می‌کنند؛ گرفتار سنگ کیسه صفرا می‌شوند.

مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی

چند نوع سنگ صفرا داریم؟

دو نوع سنگ صفرا وجود دارد:
سنگ‌های کلسترولی: شایع‌ترین نوع سنگ کلسترولی است که ۷۵% سنگ‌های صفراوی را تشکیل می‌دهد. اغلب به رنگ زرد ظاهر می‌شود. افزایش کلسترول در برنامه‌ی غذایی مبتلایان به سنگ صفراوی موجب ترشح بیش تر کلسترول در صفرا می‌شود و همین تغییرات به عنوان زمینه ساز تشکیل سنگ‌های صفراوی کلسترولی عمل می‌کند.
علل مستعد تشکیل سنگ‌های کلسترولی

چاقی که باعث افزایش ترشح کلسترول در صفرا می‌شود.

هورمون های جنسی زنانه: هورمون استروژن، داروهای حاوی استروژن و قرص‌های ضدبارداری خوراکی به عنوان عوامل مستعد کننده شناخته شده اند.

بیماری های روده کوچک و یا برداشتن آن در طی عمل جراحی

افزایش سن

کاهش تحریک کیسه ی صفرا به دنبال تغذیه وریدی طولانی مدت، روزه داری یا رژیم های طولانی، بارداری و ….

رژیم غذایی پرچرب

آسیب های نخاعی

یبوست

فقدان ورزش و فعالیت بدنی

داشتن بیماری کبدی

۲- سنگ‌های رنگدانه‌ای یا پیگمانی: ۲۵ درصد سنگ‌های صفراوی را تشکیل می‌دهند، به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره می‌باشند؛ عوامل مستعد کننده ایجاد سنگ‌های رنگدانه‌ای عبارتند از:

عوامل ژنتیک

سیروز الکلی

سن بالا

عفونت مزمن سیستم صفراوی یا عفونت انگلی

علائم و نشانه‌های سنگ‌های صفراوی

اغلب سنگ‌های صفراوی فاقد هر گونه علامتی هستند؛ اما در سایر موارد، اکثر علائم سنگ‌های صفراوی ناشی از انسداد نسبی مجرای صفراوی با سنگ است، این علائم عبارتند از:

درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید، در قسمت فوقانی شکم

درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید در مرکز شکم، درست زیر سینه

درد پشت بین تیغه‌های شانه‌ای

درد در شانه راست

حالت تهوع و استفراغ

وجود دو حالت تهوع و سرگیجه با همدیگر

علایم مختلفی از سوء هاضمه از جمله: سوزش سر دل، نفخ، تهوّع، آروغ های مکرّر، احساس سنگینی معده یا عدم هضم غذا که این علائم به ویژه با مصرف غذاهای چرب ممکن است تشدید شوند.

عدم تحمل گوارشی بعضی میوه‌ها و یا سبزی‌ها

شروع دردها معمولاً ناگهانی است و در عرض چند دقیقه شدت آن بالا رفته و به حد ثابتی می‌رسد. درد، ممکن است با شدت زیاد، ۱ تا ۴ ساعت خصوصاٌ در آخر شب‌ها ادامه یابد و سپس به تدریج یا به سرعت بر طرف شود. ممکن است به هنگام درد، بیمار در محل کیسه صفرا (یعنی ربع فوقانی راست شکم) با فشار احساس درد داشته باشد. در بعضی بیماران این دردها با غذا ارتباط دارند و در برخی دیگر، خیر.

چگونه از سنگ صفرا جلوگیری کنیم؟

شما می‌توانید خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را کاهش دهید اگر:

هیچ وعده‌ی غذایی را از دست ندهید. سعی کنید هر روز صبحانه بخورید.

آهسته وزن کم کنید، کاهش وزن سریع می‌تواند خطر سنگ صفراوی را افزایش دهد.

حفظ وزن سالم. چاقی و داشتن اضافه وزن باعث افزایش خطر سنگ‌های صفراوی م

ی‌شود. هنگامی که به وزن استاندارد می‌رسید، با حفظ رژیم سالم و ادامه تمرین، آن وزن را حفظ کنید.

از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید.

لبنیات کم چرب را انتخاب کنید.

از روغن‌های سالم استفاده کنید.

از مصرف بیش از اندازه غذاهای سرخ شده اجتناب کنید.

تحرک و ورزش داشته باشید.

غلات کامل، سبوس و نان های سبوس دار را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

عوارض جانبی سنگ‌های صفراوی

عوارض احتمالی سنگ‌های صفراوی شامل موارد زیر است:

التهاب کیسه صفرا

انسداد مجاری صفراوی

انسداد کانال پانکراس

سرطان کیسه صفرا

طب سنتی برای درمان یا بهبود سنگ صفرا چه تدابیری دارد؟

کنترل اورژانسی درد

یکی دو روز پس از شروع درمان، عملاً دردهای بیمار از بین می‌روند؛ اما تا آن موقع و به ویژه برای کنترل دردهای حاد یا شدید، این اقدامات قابل انجام هستند:
الف – بادکش: انجام بادکش در محل کیسه صفرا تسکینی فوری در درد بیمار ایجاد می‌کند. جالب این است که در بسیاری از موارد، بادکش با گشاد کردن مجاری صفراوی باعث عبور سنگ و درمان عملی بیمار خواهد شد. با این حال در صورت تکرار درد، بادکش نیز قابل تکرار است. اگر چه معمولاً بیش از ۳-۲ روز و آن هم روزی ۲-۱ بار ضرورت پیدا نمی کند.
بادکش باید در ناحیه کیسه صفرا و اطراف آن انجام شود. اگر اناتومی این محل را بلد نیستید می‌توانید تمام نواحی دردناک را بادکش کنید.
بک روش مناسب، انجام بادکش لغزان است به این نحو که بعد از روغن مالی محل درد و اطراف آن با روغنی مانند زیتون یا بابونه، بادکش را روی محلّ مرکز درد انداخته آن را به سمت چپ یعنی به سمت روده‌ها بلغزانیم. تکرار زیاد این کار می تواند به خروج سنگ صفرا از مجرای صفراوی کمک کند.
ب – حرارت دادن: در صورتی که به هر دلیل انجام بادکش میسّر نبود می‌توانید یک عدد آجر(که بهتر است آب ندیده باشد) را داغ کرده لای حوله پیچیده روی محل کیسه صفرا قرار دهید و اثر تسکینی آن را شاهد باشید. سایر روش‌های حرارت دادن(مثل اطو کشیدن، حوله داغ و …) هم مناسبند امّا اثری کمتر از آجر داغ دارند.

/////////////////////////////////////////////////

💊۱) حذف یا تعدیل موارد مستعد کننده ایجاد سنگ کیسه صفرا

۲) رعایت تدابیر غذایی

پرهیز از مواد غلیظ و دیر هضم در زمان درمان مانند: کباب کوبیده، برنج کته، فالوده، نشاسته، سیب‌زمینی، ماکارونی، رشته پلو، آش رشته، سوپ رشته، نان خمیری، کله پاچه، لازانیا.

پرهیز از مصرف غذاهای نفّاخ – مثل انواع حبوبات، سیر، پیاز و …

به حداقل رساندن پرهیز از مصرف سرخ کردنی‌ها، انواع غذاهای آماده، انواع آجیل بوداده، تخم مرغ، خامه، کره، انواع سس‌های بازاری و …. بهترین روغن برای مصرف این گونه بیماران، روغن زیتون است اگر درد را تشدید نکند.

عدم مصرف مایعات از نیم ساعت قبل تا دو الی سه ساعت پس از غذا

خوب جویدن غذا

۳) درمان یبوست

۴) درمان سوء هاضمه و مشکلات گوارشی خصوصاً نفخ معده

۵) تدابیر دارویی

پیشنهاد بر این است که با داروهای ذیل و بر اساس مزاج بیمار، درمان انجام شود:

مصرف سکنجبین‌ها از جمله سکنجبین عنابی

مصرف ترکیب عرق کاسنی و شاهتره

مصرف شربت سرکنگبین طبیعی

سایر توصیه‌ها جنبه عمومی نداشته و باید با مشورت پزشک انجام گیرد.

https://tabaye.ir/treatment-of-gallstones/

https://tabaye.ir/treatment-of-gallstones/

💊💊💊✨هوالشافی✨

🔰سرکنگبین چطور سنگ کیسه صفرا رو از بین میبره؟؟🔰

✍️در سرکنگبین میگیم سرکه, سرکه خاصیتش نفوذ پذیریه, یکی از بهترین داروهای بسیار نفوذده و نافذ همین سرکه است.

✍️چرا اطبای ما با بعضی از داروها سرکه رو همراه میکردن,, به خاطر اینکه هم از خاصیت درمانی اون استفاده کنن و هم از قدرت نفوذ اون.

👈مثلا در بیماریهای قلبی از زعفران استفاده میشه, زعفران اولین جایی که سر میزنه قلبه بعد به مغز و ریه و بعد جاهای دیگه, روی حساب کتابه.

🔻در سرکنگبین هم خود سرکه سنگ شکنه, ضد صفرا هم هست, همینکه ضد صفراست ذرات سنگ صفرا رو از همدیگه متلاشی میکنه,, همین شکوندن باعث از بین رفتن سنگ کیسه صفرا میشه.

🔻دوم لجنهای صفراوی رو از بین میبره,, چون عسل هم خودش سنگ شکنه و وقتی که با سرکه همراه شد اثرش بیشتره.

👌پس سنگ کیسه صفرا به راحتی با سرکنگبین درمان میشه اما یک شرایط دیگه هم هست, مثلا شما با سرکنگبین میخواین سنگ کیسه صفرا رو درمان کنین, بسیار عالی

‼️ سرکنگبین رو مصرف میکنین در عین حال همراه غذا اب میخورین, غذای بیرون میخورین, گوشت گوساله میخورین, بلافاصله بعد از غذا خوردن حمام میرین, با شکم پر همبستری دارین, روغن مایع و نباتی میخورین بعد انتظار داریم سرکنگبین معجزه کنه, نه از این حرفها نیست.

          ~~~~~

💥اول ازاله اسباب و چیزهایی که باعث شدن سنگ بوجود بیاد رو باید بشناسین,

💥دوم غذاهایی که مفیدن برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا مثلا هویج معجزه میکنه در درمان سنگ کیسه صفرا بالاخص که بخورین و بخوابین و پای راستتون هم جمع کنین به سمت شکم. خروجی صفرا به سمت کیسه صفرا باز میشه نتیجتا سنگ یواش یواش حرکت میکنه.

‼️اینجور نیست که سنگ قل بخوره بیاد بیرون با سونوگرافی مشخص میشه که پاک پاک شده.
این سنگ کیسه یا تحلیل میره خود بیمار هم متوجه نمیشه یا بیمار دفع سنگ صفرا رو میبینه.

💥یکی دیگه از دمنوشها نعناع هست, نعناع هم میتونه یواش یواش موجب از بین رفتن سنگ کیسه صفرا بشه.

‼️سنگ کیسه صفرا خیلی سفت هست, پس انتظار نداشته باشین که با یک راحت الحلقوم سرکار دارین, یه ذره سرکه روش بریزین فرداش ژل شد و بیاد بیرون از این خبرا نیست. زمان میبره!!!!

✍️اولین کار این هست که حجم غذا کم بشه, از غذاهای چرب و شیرین کم بشه, روغن مایع و جامد نباشه, ورزشهای خوب مثل شنا پیشنهاد میکنم.

💥سرکنگبین یکی از بهترین و موفق ترین داروهاست اما زمان بره , شاید شش ماه طول بکشه ارزش هم داره چون در طب جدید داروی آنچنانی نیست, یک پودری میدن شاید ده درصد تاثیر گذار باشه اگر هم نشد کیسه صفرا رو درمیارن.(اگر قرار بود در بیارین که خدا قرارش نمیداد)

✍️ممکنه داروها و روشهای دیگه ای هم باشه که زودتر درمان بشه ولی آیا میشه واسه خانوم باردار یا بچه یا افراد مختلف در هر سنی استفاده کرد؟؟ اینجور نمیشه, روی حساب کتاب باید باشه.

         ~~~~~

↩️برای دفع کیسه صفرا::↘️

🔷 اول مسام باید باز بشه, اولین کار ما این است که راه باز بشه, استفاده از داروها و غذاهایی که مسیر رو باز کنه.

🔷 دوم استفاده از داروهایی که مسیر و مسام رو گشاد بکنند هم دارو و هم حرارت.

👌یادتون باشه در سنگها حرارت هم شکننده است هم مسیر رو باز میکنن

✍️شما ببینید اقایون در طب جدید میگن که روزه داری برای کلیه خوب نیست بله برای کسایی که نارسایی کلیه از نوع سه و چهار دارن خوب نیست. ولی برای سنگ کلیه اینطور نیست اتفاقا ما میگیم کسایی که سنگ کلیه دارن روزه بگیرن. چرا؟؟؟

👈مثال:: سماور رو تصور کنین رسوبات در دیواره سماور جمع میشه, اگر سماور چند ساعتی روشن باشه و ابش تبخیر بشه میبینن که همه سنگها و رسوبات و اهکهای دیواره سماور از بین رفته. چرا؟؟ چون گرمی و خشکی باعث شکستن این سنگها شده, اتفاقا در ماه رمضون باعث میشه که سنگهای مجاری ادرار بشکنن.

‼️سنگ کیسه صفرا جزء مقاومترین سنگهاست.

👤استاد بنی هاشمی

@soroshesalamati

///////////////////////////////////////////////

❌سنگ کیسه صفرا درمان ندارد؟؟

🔹بسیاری از پزشکان معتقدند که #سنگ کیسه صفرا درمانی ندارد و باید #عمل بشه و کیسه صفرا خارج بشه!‌

✅اما در #طبایرانیاسلامی راه های درمانی ساده ای وجود داره که هم درد رو #تسکین میده و هم #درمان میکنه…‌

استادزندهدل

@salamatkade_shefa
نظرات دکترزنده دل 🔻🔻
درطب سنتی برای سنگ کیسه صفرا
اول هدفش کاهش درد است
سرکه انگبین عسلی ( دوواحدعرق نعنا با یک واحدسرکه یک واحد هردورا جوشانده به دما جوش رسید عسل افزوده و سپس کف را بگیر ) داروی خاص
زدن رگ باسلیق دست راست یعنی فصد دست راست و سپس بادکش اطراف آن
درمان اختصاصی خوردن شربت اب زرشک بصورت تدریجی
میوه نسترن
آویشن

گشنیژ
رازیانه
زنیان
کاسنی
خرفه
بابونه
کرفس
انیسون
سیاهدانه
شاهتره
گل همیشه بهار
قاصدک
رب انار مثل بستنی لیسیدنی بخور
شیرین بیان
شوید

///////////////////////////////////

🟡 #سنگ کیسه صفرا

✍️ کیسه صفرا، کیسه کوچکی زیر کبد است که به کبد متصل بوده و وظیفه اصلی آن ذخیره و آزاد­سازی صفرا در دستگاه‌­گوارش و کمک به هضم غذا در روده است. صفرا، سبک، تیز و لطیف است و همیشه تمایل به جداره‌ دارد.

❌ رژیم‌غذایی نامناسب، نجویدن غذا، پرخوری و بدخوری، که باعث جذب غذای نپخته به کبد شده و از طرفی مصرف آب و نوشیدنی ‌های سرد و یخ باعث فراخوان صفرا به جداره و رسوب و انسداد صفرا در آن ناحیه می‌شود.

👈بنابراین موجب پدید آمدن خلط لزج و شبه‌سنگ در جداره کیسه صفرا می‌شود که بلور آن ابتدا به اندازه دانه خاکشیر است، رفته رفته بزرگ شده و سنگ کیسه صفرا بوجود می‌آید.
در نتیجه، مجاری خروجی کبد تنگ می‌شود و اینجاست که خود صفرای سوخته، رسوب کرده و سفت شده و مانع گذر صفرای لطیف به بدن می‌شود.

🔰 علایم

🔹 گاهی هیچ نشانه‌ای ندارد ولی گاهی درد ناگهانی در بالای شکم و زیر آخرین دنده‌های سمت راست قفسه سینه

🔹 زرد شدن صورت و چشم‌ها

🔹 اظهار داغی و گرمای شدید در کبد و سردی اندام انتهایی

🔹احساس درد و دلپیچه بعد از مصرف غذا

🔹گاهی اسهال و استفراغ

🔰 درمان

🔸 مصرف سرکه‌انگبین طبق تجویز طبیب سنتی، سنگ را در ابتدا پرحجم و کم کم خرد کرده و دفع می‌کند.

🔸 ورزش نیز به این امر کمک می‌کند.

🔸 بیشتر از آش و سوپهایی که در آنها غوره، زرشک،تمر هندی، اناردانه، آلو و … بکار رفته شده را بعنوان وعده‌های غذایی استفاده کنید.

@salamatkade_shefa