آخرین مطلب

بلغم چه تاثیرات منفی بر اندام های بدن دارد

💊💊💊💊غلبه بلغم در هر یک از اندام‌های بدن، چه پیامد و اثری دارد؟

۱) چشم

اشک ریزش، کاهش بینایی، آب مروارید

هر گاه بلغم در چشم افزایش پیدا کند پر اشکی و ریزش از چشم بوجود می آید و اگر بیشتر شد کاهش بینایی و هنگامی که بلغم در چشم تبلور پیدا کرد تبدیل به آب سفید (آب مروارید) می‌شود. از داروهای خوب برای چشم سورمه است.

ورم و افتادگی پلک ها

هر چه که چشم درشتر باشد بلغم در آن بیشتر است و غلبه بلغم در پلک‌ها باعث پف آلودگی و ورم پلک‌ها می‌شود و باز اگر غلبه بلغم از این هم بیشتر شد پلک ها می‌افتد (افتادگی پلک).

۲) دهان و حلق

خرناس و خر و پف

اگر بلغم در دهان و گلو افزایش پیدا کند خرناسه ایجاد می‌کند که معمولاً از ۲۵ سالگی با افزایش بلغم در گلو و نای بوجود می‌آید.

بزرگ شدن لوزه ها

افزایش بلغم در لوزه ها باعث بزرگ و متورم شدن لوزه ها می‌شود که این بزرگی بعلت افزایش بلغم در لوزه‌ها است.

سنگینی زبان / دیر زبان باز کردن

اگر بلغم در زبان زیاد شد حجم زبان بیشتر شده سنگینی و کندی زبان بوجود می‌آید،

در طفولیت دیر زبان باز می‌کنند که این بعلت افزایش بلغم در زبان است که ممکن است مادر غذاهای سرد مزاج خورده و شیرش سرد شده است، بنابراین برای درمان این اطفال باید از غذاهای گرم هم به مادر و هم به طفل استفاده کرد.

آبریزش دهان

وقتی بلغم در دهان زیاد شد آب دهان را نمی‌توانند جمع کنند و آب ریزش دهان دارند بخصوص اگر غذاهای سرد مزاج مصرف کرده باشند آب ریزش بیشتر می‌شود.

اگر این بلغم بصورت لزج در عضلات زبان جای گرفت لکنت زبان سرد پدید می‌آید که در این نوع لکنت زبان روی حروف خاصی نمی‌توانند تمرکز پیدا کنند.

لکنت زبان

وقتی که سردی مزاج بیشتر شد یا غذاهای سرد مزاج مصرف کرده لکنت ایجاد می‌شود و زمانی که سردی کمتر شده و مزاج زبان معتدل گردید خوب صحبت می‌کنند.

تن صدا

هر گاه در نای میزان رطوبت بیشتر شد صدا زیر می شود و هر گاه گرمی زیاد شد صدا بم می‌گردد.

در بچه ها و زنان بعلت رطوبت بیشتر صدا زیر است ولی در مردان بعلت گرمی بیشتر صدا کلفت تر می شود.

۳) پوست

برص، پیسی یا ویتیلیگو

بلغم لزج هر وقت بر پوست بیفتد بیماری برص به وجود می‌آید. همانطور که غم مو و پوست را سفید می‌کند و موجب برص می‌شود.

کیست چربی

اگر بلغم در زیر پوست از یک حدی بیشتر شد تبدیل به قسمت‌های بلغمی شبیه کیست‌های چربی و معمولاً در اندام انتهایی دست یا پا ظاهر می‌شود.

۴) استخوان

اگر بلغم بیشتر تبلور یافت و سفت شد، شکل استخوان به خود می‌گیرد مانند آب که یخ می‌زند و ایجاد مشکلاتی می‌کند مانند خار پاشنه پا که تبلور بلغم سفت شده است.

۵) مو

سردی زیاد در سر و در ریشه موها، باعث ریزش مو، سفیدی مو یا موخوره می‌گردد.

۶) گوش

صدای گوش

افزایش بلغم در گوش باعث ایجاد صدای گوش می‌شود که این صدا شبیه صدای پنکه است.

هنگامی که غلبه بلغم خیلی تبلور پیدا کرد تبدیل به سودا می‌شود. صدایی که بر اثر سودا در گوش و سر ایجاد می‌شود صدای سوت است.

کم شنوایی با ناشنوایی

افزایش رطوبت در گوش ایجاد کری می‌کند (کری سنین کهنسالی). نوعی از سنگینی گوش است که صداهای دور را خوب نمی‌شنود.
۷) مفاصل

تورم مفاصل

مفاصل برای کارکرد خود نیاز به بلغم دارند. آب بین مفاصل و مایع لزج بین آن‌ها بلغم است که باعث نرم و بهتر کار کردن مفاصل می شود. اگر بلغم از حد طبیعی خود بیشتر شود، ورم و در نتیجه آرتروز ایجاد می‌شود. مثلا آرتروز گردن که با ورم همراه است و در سن ۳۵ سالگی معمولاً بروز می‌کند.

آرتریت

اگر این بلغم در اندام تحتانی و در زانو ایجاد شود باعث ایجاد آرتریت می‌شود در معاینه پوست زانو سرد می‌باشد و متورم است.

آب آوردن زانو

گاهی در زانو آب جمع می‌شود که بعضی از پزشکان این آب را می‌کشند و تخلیه می‌کنند. ولی بعد از مدتی مجدداً در زانو آب جمع می‌شود این آب همان بلغم است که در زانو افتاده و ایجاد درد و ورم مفاصل می‌کند.
این بیماران با مصرف غذاهای سرد مزاج و یا با مصرف ترشیجات دردشان تشدید پیدا کرده و با مصرف غذاهای گرم مزاج بهتر می‌شوند. در هوای سرد یا تماس با آب سرد یا محیط‌های مرطوب مانند نشستن در چمن یا محل‌های خیس و مرطوب دردشان افزایش پیدا کرده و با گرم کردن پا درد بهبود پیدا می‌کند.

۸) عضلات

در غلبه بلغم در عضلات به علت رطوبت بیش از حدی که در بافت عضلات ایجاد می‌شود قطر عضله زیاد شده و حجیم می‌گردد.

۹) ستون فقرات

اگر سردی در ستون فقرات بروز کند رماتیسم به وجود می‌آید. رماتیسم در اثر رطوبت زیاد و سردی به وجود می‌آید و اگر مفاصل خشک شوند ساییدگی به وجود می‌آید.

۱۰) مغز و سر

اگر بلغم در مغز غلبه کند می‌بینیم که شخص مرتب به یک جایی خیره می‌شود و حرکتی نمی‌کند. او نه مسئولیت‌پذیر است و نه واکنش نشان می‌دهد. حتی شاید نتواند کلمات را هم به خوبی ادا کند. اگر این غلبه بلغم بیشتر شد حتی می‌بینیم که در این

حالت دهانش هم اندکی باز می‌ماند.
اگر مغز سرد شود باعث فراموشی می‌شود و اگر بیش از حد سرد شود آلزایمر می‌آورد. برای بهبود این مورد باید سر را با روغن های گرم ماساژ داد،استشمام گلاب و عطسه آور استفاده کرد.
در کل سردی مغز باعث بدبینی و منفی بافی، افسردگی و کم حافظه شدن می‌شود.

سردرد

سردردهای بلغمی که بیشتر در پشت سر بوده و معمولاً با تهوع و استفراغ همراه هستند با مصرف غذاهای سرد مزاج و در شب بدتر می‌شود و با بالا رفتن سن نیز بهبود پیدا نمی‌کند و بدتر می‌شود.

سینوزیت

سینوس‌ها بصورت طبیعی باید رطوبت داشته باشند تا هوایی که تنفس می‌شود مرطوب گردد و اگر این رطوبت از بین برود باعث خشکی و سوزش ناراحت کننده و آزار دهنده‌ای می‌شود.
اگر رطوبت در سینوس‌ها بیشتر شد ایجاد آب ریزش بینی و افزایش ترشحات بینی می‌کند و اگر باز هم بیشتر شد ایجاد عدم بویایی و عدم تشخیص بوهای مختلف می شود و با افزایش بلغم سینوزیت بوجود می‌آید.

اختلال بویایی و پولیپ بینی

اگر بلغم ناحیه بینی بیشتر شود ایجالا اختلال در بویایی یا پولیپ بینی می کند و باز اگر بلغم بیشتر شد تبلور پیدا کرده و بصورت استخوان در می آید و انحراف بینی بوجود می آورد.
در درمان این افراد علاوه بر درمان سیستمیک باید از بادکش گرم و همچنین حجامت در محل سینوس‌ها و گونه استفاده کرد همچنین از روغن‌های گرم در اطراف سینوس‌ها و داخل بینی استفاده شود که بلغم را ذوب کند. همچنین استفاده از بوهای گرم و بخورات مخصوص در طول درمان بسیار مفید است.

۱۱) قلب

غلبه بلغم در قلب باعث شلی دریچه قلب می‌شود یعنی وقتی دریچه قلب باز می‌شود، قلب در اثر سردی زیاد نمی‌تواند دریچه‌اش را به خوبی ببندد.

از طرفی سردی قلب به طوری که موجب انسداد شود عامل سکته انقباضی می‌شود.

۱۲) ریه

ریه سرد و تر است و دارای رطوبت. بیماری‌های ریه یا سرد و تر است یا سرد و خشک و بیماری گرم ریه کم دیده می‌شود.
سینه پهلو

اگر بلغم منتشر در سینه متبلور شد سینه پهلو ایجاد می‌شود که یکی از راه های درمان آن تعریق است که بوسیله‌ی پوشش‌های گرم و خوراک‌های گرم وادار به عرق کردن می‌کنیم.

آب آوردن ریه

اگر بلغم در ریه افزایش پیدا کرد بافت ریه مملو از خلط سرد می‌شود و حجم هوا گیری کم می‌شود که اصطلاحاً گفته می‌شود ریه آب ّورده است؛

که درمان آن حجامت قاعده و قله ریه و تکرار حجامت گرم فراگیر ریه و استفاده از داروهای تبخیر کننده و گرم کننده ریه مانند پیاز و عسل، عرق نعناع و عسل. دود برگ زیتون (مانند سیگار کشیده می‌شود) که گرم کننده آرام و دفع کننده‌ی اخلاط است.

استفاده از گلاب یا عرق نعناع درقلیان بدون ذغال و کشیدن آن که باعث گرم شدن ریه می‌شود (گلاب خاصیت خواب‌آوری دارد و عرق نعناع خواب را می‌برد).

آسم، برونشیت

البته بیماری‌های دیگر ریه نیز مانند آسم، خلط زیاد ریه برونشیت و سرفه‌های خلطی به علت افزایش بلغم بوده که برای درمان آن‌ها باید از داروهای بلغم زدا استفاده کرد.
۱۳) سیستم گوارش

اگر در سیستم گوارش غلبه بلغم داشته باشیم اشتها زیاد شده و شکم بزرگ می‌شود. در چنین مواردی درمان باید بسیار آرام پیش برود.

آروغ، ریفلاکس، تهوع

حال اگر معده سرد شد اول آروغ ایجاد می شود و گاهی ایجاد رفلاکس (ترش کردن) می شود. با بیشتر شدن سردی تهوع بوجود می آید که این تهوع بعد از مصرف غذاهای سرد مزاج بیشتر می‌شود.

تهوع و استفراغ واکنش طبیعی بدن برای دفع مواد اضافی است که برای دفع بلغم و صفرا این اتفاق می‌افتد و این گونه تهوع نباید کنترل شود و باید کمک کرد تا دفع شود.

اصلا این سردی در معده حتی در تکلم بچه هم اختلال ایجاد می‌کند.

نفخ و گاز

اگر سردی و رطوبت بیشتر شد نفخ و گاز پدید می آید بخصوص بعد از مصرف غذاهای سرد مزاج دفع بی اختیار گاز ناشی از سردی معده و روده است.

هر چه گاز بیشتر دفع شود نشان می‌دهد که سردی بیشتر است. هر چه طبیعت دستگاه گوارش گرم‌تر باشد میزان تولید گاز کمتر می‌باشد.

بوی بد دهان

اگر بلغم در معده زیاد شد ایجاد بوی بد دهان می‌کند. البته بوی دهان ۳علت عمده دارد ۱-ریزش ترشحات سرد سینوس‌ها ۲- فضای دهان، خرابی دندان و لثه و… ۳- اختلال در عملکرد گوارش.

تاخیر در هضم غذا

دیر هضم شدن غذا ناشی از افزایش سردی معده است.

غلبه بلغم در روده

در این حالت ابتدا روده بلغم اضافه را دفع می کند. هر چه بلغم افزایش پیدا کند با توجه به اینکه استعداد خشکی دارد ایجاد یبوست، بواسیر یا شقاق می‌کند. برای درمان اول باید مزاج را گرم کرد و هر گاه مزاج گرم باشد یبوست ایجاد نمی شود.

با افزایش بلغم دفع متعفن بوجود می‌آید (بوی بد دهان بوی بد مدفوع) و دفع مواد هضم نشده متبلور و دانه های درشت ایجاد می‌شود.

در دفع روده، بوی ترش متعفن مدفوع ناشی از سردی است و بوی تند آن ناشی از گرمی است و هر گاه میزان رطوبت معده و روده زیاد شد زمینه ایجاد انگل پیش می آید. در حالیکه افزایش حرار

ت معده و روده اجازه تولید انگل نمی‌دهد.

۱۴) دستگاه ادراری تناسلی

سنگ کلیه

ایجاد سنگ کلیه یا ناشی از سردی کلیه است و یا به علت افزایش میزان آهک دریافت شده از طریق غذاهای خورده شده می‌باشد.

مشکل سردی کلیه جدی تر است. محموعه داروهای دافع سنگ کلیه باید دارو های با خاصیت گرم و تیز یا سرد و تیز (شکننده) و همچنین داروهای با خاصیت گشادگنندگی در جهت کمک به سهولت دفع باشند.

اختلال در کنترل ادرار

وقتی میزان بلغم اضافه تر شد، ظرف نگاه دارنده ادرار یعنی مثانه شل می‌شود و توانایی نگه داشتن ادرار را ندارد،

در نتیجه ریزیش ادرار مکرر بدون اختیار، ادرار شبانگاهی و شب ادراری بوجود می‌آید که نشان دهنده افزایش بلغم است.

بزرگ شدن پروستات

اگر سردی در غده پروستات بیشتر شد باعث ورم آن غده می شود و BPH به وجود می‌آید.

پزشک مسلط بر طب سنتی می‌تواند با تجویز گرمی مناسب خوراکی و موضع پروستات را گرم کرده بلغم لزج ایجاد شده را ذوب کند که در نتیجه غده کوچک می‌شود.

سرد شدن دستگاه تناسلی

اگر بلغم در دستگاه تناسلی افزایش پیدا کرد باعث سردی تناسلی می‌شود.

رحم: سرد شدن رحم سبب مشکلات زیادی در زنان خواهد شد. رحم گرم آسیب‌پذیری کمتری دارد.همچنین رحم سرد ترشح رقیق زیادتری دارد.

اختلال در عادت ماهیانه

وقتی در رحم سردی افزایش پیدا کرد میزان خونریزی در دوران عادت ماهیانه زیاد شده که نشان دهنده غلبه سردی و بلغم در رحم است.

عفونت رحم

از طرفی هنگامی که رحم سرد باشد استعداد ابتلا به بیماری های عفونی بیشتر شده و با اندک تغییر آب و هوا و تغییر آب مورد استفاده جهت نظافت مثلاً استفاده از دستشویی‌های بین راه در مسافرت ها آلودگی پیدا کرده و عفونی می‌شود.

اختلال در میل جنسی

افزایش بلغم میل جنسی را کاهش داده و سرد مزاجی جنسی بوجود آورد. در این حالت زن تمایل به زناشویی ندارد و ممکن است دستگاه تناسلی او به راحتی برای مقاربت آمادگی پیدا نکند.

ناباروری در زنان

اگر بلغم زیاد شد نطفه یخ می‌زند و ناباروری ایجاد می‌شود و یا برعکس اگر گرمی بیش از حد در رحم ایجاد شود، ناباروری ناشی از گرمی ایجاد می‌شود که به علت ایجاد گرمی بیش از اندازه است که به اصطلاح نطفه می‌سوزد.

کیست تخمدان

کیست‌ها غده‌های موجود در بدن هستند که وقتی بلغم محیطی بیشتر شد بزرگ می‌شوند و ایجاد کیست می‌کند.

یعنی وقتی رطوبت بیش از اندازه شده چه رطوبت داخلی و چه رطوبتی که از محیط جذب کرده مثلاً شستشوی زیاد یا نشستن در مکان مرطوب بخصوص در دوران عادت ماهیانه، این افزایش رطوبت باعث ایجاد کیست‌های تخمدان می‌شود.

افتادگی سینه ها

افتادگی سینه در خانم ها یکی دیگر از نشانه‌های غلبه بلغم و افزایش سردی در ناحیه سینه است.
https://tabaye.ir/balgham-va-ghalabe-balgham/