آخرین مطلب

سبزیجات فیبردار و تقویت بدن بر مبنای طب سنتی

بسم الله الرحمن الرحیم
در اینجا انواع سبزیجات به خصوص سبزیجات فیبردار مثل کرفس و هویج کمک بسیار زیادی به این عزیزان می کند.
همچنین مصرف سبوس راهگشای بسیار خو بی است.
وجود سبزیجات و سبوس علاوه بر داشتن املاح و مواد فراوان که گرسنگی پنهان این عزیزان را برطرف می کنند با داشتن فیبر بالا سبب می‌شوند از افزایش شدید قند خون بعد از مصرف یک وعده غذایی یا میان وعده جلوگیری شود از طرفی زمانی که حبوبات و غلات به جوانه تبدیل می شوند قند و نشاسته آنها به پروتئین تبدیل می شود و املاح و ویتامین های بسیار زیادی در آن ها ایجاد می گردد .
ارزش غذایی هر دانه غلّه یا حبّه جوانه زده نسبت به جوانه نزده آن صدها برابر است این دوستان می‌توانند در کنار غذای خود از سبزیجات فیبردار و سبوس استفاده کنند.
مثلاً در وعده صبح می‌خواهند از تخم مرغ استفاده کنند آن را با مقداری هویج ، سیر و پیاز ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ، زردچوبه و شنبلیله خشک و سبوس فراوان تبدیل به یک خوراک کنند .
از پودر جوانه ارزن و سبوس گندم و سبوس برنج و پودر جوانه جو می توانند نان تهیه کنند و با این خوراک میل کنند و یا اینکه از پودر سبوس برنج و سبوس گندم و پودر جوانه ارزن و پودر جوانه جو در داخل این خوراک از هر کدام به میزان یک قاشق غذاخوری بریزند و آن را همراه با مقداری سبزیجات برگ سبز تازه بدون نان میل کنند.
وجود سبوس و سبزیجات سیر کننده است این دوستان عزیز برای تنظیم قند خون خود باید بدانند که در فواصل دو ساعته باید وعده های کوچک دریافت کنند.
خوردن غذای زیاد در یک وعده سبب انباشتگی معده می شود و ایجاد خلط فاسد بلغم در معده می کند بلغم در معده ایجاد گرسنگی کاذب می کند .
مواد غذایی که باعث تنظیم قند خون می شوند عبارتند از :
سبوس به خصوص سبوس برنج طبیعی و سالم ( سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی در طی مراحل رشد برنج به کار نرفته باشد.) ، سیر ، شنبلیله ، کدو سبز ،جوانه جو ،جوانه ارزن ، زردچوبه ، فلفل سیاه ، رب انار و آبغوره ، گیاه یا عرق گزنه
مواد فوق همیشه در دسترس این عزیزان باید باشد .
با وجود این مواد ایشان از تمام گروه های غذایی می توانند استفاده کنند و دیگر دیابتی‌ها امروز محروم از هیچ گروه غذایی نیستند به شرط اینکه نظم غذایی داشته باشند و در فواصل دو ساعته وعده های کوچک دریافت کنند و در کنار تمام غذاهای ممنوع و پرکالری از سبزیجات فیبردار ، سبوس و جوانه نامبرده شده در بالا استفاده کنند.
یعنی به جای خوردن دو قاچ هندوانه ۵۰ گرم هندوانه را با یک عدد هویج یا چند تکه ۱۰ سانتی متری از ساقه کرفس یا چند برش از کدو سبز میل کنند.
راه دیگر خوردن میوه به صورت کامل است به این ترتیب که می‌توان هندوانه را برش های بسیار نازک تقسیم کرد و قسمت پوست سبز بسیار تیره آن را جدا کرد و قسمت پوست سبز روشن آن را همراه با قسمت گوشته قرمز رنگ و تخم های آن میل کرد.
به این ترتیب هم فیبر کامل وارد بدن شده است ولی در اینجا هم بیشتر از ۱۰۰ گرم هندوانه با پوست نمی توان مصرف کرد.

الحمدلله علی ما هدانا