آخرین مطلب

سردرد ها و درمانش با نگاهی به طب سنتی چیست

توصیه هایی برای بیماران دچار سردرد از طب ایرانی

به فکر بی کسی خود فتاده بودم دوش

 که داشتم ز سرِدرد تا سحر فریاد

 ??سردرد بیماری شایعی است که تقریبا تمام افراد جامعه تجربه ابتلای به آن را داشته اند و درصد قابل توجهی از افراد جامعه درگیر آن هستند. بعضی از افراد به دلیل بروز مکرر سردرد مجبور به مصرف میزان زیادی از داروهای مسکن هستند که عوارض مختلف گوارشی و کبدی و کلیوی این داروها آنها را تحریک می کند تا به درمانهای مکمل و سنتی رو بیاورند. از نگاه اطبای طب سنتی اختلالات متعددی می توانند منجر به سردرد شوند که هر کدام درمان خاص خود را می طلبند،

ولی توصیه های زیر در اکثر سردردها منجر به تخفیف آنها خواهد شد:

 کم خوردن و کم نوشی و کم گویی در اکثر انواع سردرد باعث تخفیف سردرد خواهد شد به ویژه سردردهایی که همراه با مشکلات گوارش و ناشی از بیماریهای معده باشند.

پرهیز از خوردن غذاهای نفاخ و دیرهضم و بخارانگیز مثل پیاز و سیر و تره و باقلا و عدس، که بوی ناشی از آنها تا مدت زیادی در دهان می ماند، در زمان سردرد ضروری است.

کم خوابی باعث تشدید سردرد خواهد شد و حتی توصیه می شود افراد مبتلا به سردرد شبها زودتر بخوابند تا بیش از افراد دیگر بخوابند. البته خوابیدن در زمان حمله سردرد نیز در بهبود آن کمک کننده است.

بی حرکتی و آرام بودن بدن در زمان سردرد به رفع آن کمک می کند و توصیه می شود در زمان سردرد از حرکات سنگین و نزدیکی با همسر و درگیری با فکر و غضب پرهیز شود.

یبوست از مسائلی است که هم می تواند منجر به ایجاد سردرد شود  و هم موجب تشدید آن. لذا مبتلایان به سردرد باید سعی کنند با مصرف ملینهای مناسب (مثل خیسانده انجیر و خاکشی در سردمزاجان و خیسانده آلو و میوه های آبکی در گرم مزاجان) تا در طی روز حتما اجابت مزاج داشته باشند.

ماساژ ها یکی از اقدامات بسیار مناسب و موثر در زمان سردرد ماساژ دستها و پاها و عضلات گردن و پاشویه کردن با آب نسبتا داغ است. ماساژ باید به نحوی صورت گیرد که بیمار احساس خوشایندی داشته باشد و به خواب رود. برای اینکه تاثیر پاشویه بیشتر شود نمک یا فلفل یا خردل نیز به آب اضافه کنید. بهترین حالت پاشویه این است که پاها را در تشتی قرار دهند و آب نسبتا داغ را روی زانوها بریزند و در حین ریختن آب پاها از بالا به پایین ماساژ داده شود و با کیسه ای نسبتا خشن روی پاها بمالید به نحوی که سرخ شود ولی پوسته پوسته نشود. ماساژ و پاشویه را تا بهبود سردرد یا بروز خواب ادامه دهید.

نوشیدنیهای الکلی و مست کننده و غذاهای ترش در اکثر سردردها باعث تشدید درد است. خوردن شیر و دوغ در زمان سردرد می تواند موجب تشدید درد گردد.

قی کردن و تحریک قی در زمان سردرد مفید نیست و برای بیمار ضرر دارد مگر اینکه پرخوری و بدخوری و پری معده باعث سردرد باشد.

سایت معتبر 

انجمن تحقیقات طب سنتی ایران وابسته به دانشکده علوم پزشکی تهران 

http://www.tim.ir/teaching/809/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/