روزه گرفتن درایام بارداری و شیردهی واجب است؟
الف) اگر ضرر به جان بچه داشته باشد؟
ب) اگر ضرر به جان مادر داشته باشد؟
امام خمینی:
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید و برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد.
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و بنابر احتیاط واجب برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد.
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بچه را شیر دهد خواه اجرت بگیرد، یا بدون اجرت شیر دهد بنا بر احتیاط واجب بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(۱)
امام خامنه ای:
حکم زن باردار:
الف) مادر باردار اگر خوف ضرر بر جنین را دارد و خوف وی هم دارای منشاء عقلایی باشد واجب است روزه را افطار کند، باید روزه را بعداًَ قضا نماید و برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب) مادر باردار اگر روزه برایش ضرر دارد، روزه اش صحیح نیست قضای آن بر او واجب است.
حکم زن شیرده:
الف) مادر شیرده اگر شیردادن باعث کمی شیر و ناراحتی بچّه شود روزه برای او واجب نیست و باید برای هر روز، یک مدّ طعام به فقیر بدهد. و قضای روزه را هم بعداً بجا آورد.
ب) مادر شیرده اگر برای خودش ضرر دارد روزه برای او واجب نیست و بنا بر احتیاط واجب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه ها را باید قضا نماید. سؤال: خانم شیرده ای که شیر او کم است اگر روزه برای خودش یا نوزاد ضرر دارد ولی راه دیگری برای شیردادن نوزاد باشد، مثلاً شخصی با اجرت یا بدون اجرت به بچه شیر دهد یا از شیر دادن با شیشه و یا شیر خشک کمک بگیرد؛ آیا روزه بر او واجب است؟ بسمه تعالی. با فرض امکان جایگزینی طرق مذکور و عدم ضرر برای خود و نوزاد، بنا بر احتیاط واجب روزه بر او واجب است.(۲)
آیت الله العظمی حسینی سیستانی:
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
تذکر: اگر راه دیگری برای شیر دادن بچه باشد مثلاً چند زن در شیر دادن او شرکت کنند یا از شیر دادن با شیشه و پستانک کمک بگیرد بنا بر احتیاط باید روزه بگیرد.(۳)
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد.
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. کفاره ندارد.
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بدون اجرت، بچه را شیر دهد یا شخصی پیدا شود که اجرت دایه را بیمنت بپردازد، در این صورت روزه گرفتن واجب است.(۴)
آیت الله العظمی وحید خراسانی:
الف) روزه صحیح نیست، باید روزه را بعداً قضا نماید. و برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب) روزه صحیح نیست، باید روزه را قضا نماید. بنا بر احتیاط مستحب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
تذکر: در صورتی که شیر خوردن این بچه از راه دیگری میسر باشد واجب است آن زن روزه را بگیرد.(۵)
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
حکم زن باردار:
الف) روزه واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب)روزه واجب نیست بنا بر احتیاط مستحب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. در هر دو صورت اگر تا ماه رمضان بعد بتواند بدون ضرر روزه بگیرد باید روزه ها را قضا نماید، بلکه به احتیاط واجب اگر بعد از آن نیز بتواند روزه بگیرد، قضای روزه بر او واجب میشود.
حکم زن شیرده:
الف) روزه بر او واجب نیست برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب) روزه بر او واجب نیست بنا بر احتیاط مستحب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت اگر تا ماه رمضان بعد عذرش برطرف شود و بتواند قضا کند باید روزه ها را قضا کند بلکه اگر بعد از آن نیز عذرش برطرف شد بنا بر احتیاط واجب باید قضا کند.
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بچه را شیر دهد خواه اجرت بگیرد یا بدون اجرت شیر دهد احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(۶)
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. بنا بر احتیاط واجب باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد،
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و بنابر احتیاط واجب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بچه را شیر دهد خواه اجرت بگیرد یا بدون اجرت شیر دهد احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(۷)
آیت الله العظمی نوری همدانی:
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و بنا بر احتیاط واجب برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بچه را شیر دهد، خواه اجرت بگیرد یا بدون اجرت شیر دهد احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(۸)
آیت الله العظمی بهجت:
الف) واجب است افطار کند، باید روزه را قضا نماید.و برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب) واجب است افطار کند، باید روزه را قضا نماید. باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
تذکّر: اگر کسی پیدا شود که بچّه را شیر دهد خواه اجرت بگیرد یا بدون اجرت شیر دهد، واجب است که بچّه را به او بدهد و روزه بگیرد.(۹)
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
سؤال: خانم بارداری که زایمان او نزدیک است یا شیردهای که شیر او کم است، اگر روزه برای خودش یا بچه ضرر دارد وظیفهاش چیست؟
الف) ضرر به جان مادر ب) ضرر به جان بچه
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را بعداً قضا نماید، و برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید و در این فرض دادن یک مدّ طعام واجب نیست. ولی خوب است.
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بچه را شیر دهد خواه اجرت بگیرد یا بدون اجرت شیر دهد باید بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(۱۰)
آیت الله العظمی مدنی تبریزی:
الف) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد.
ب) روزه واجب نیست، باید روزه را قضا نماید. و بنا بر احتیاط مستحب برای هر روز یک مدّ طعام کفاره بدهد.
تذکر: اگر کسی پیدا شود که بچه را شیر دهد خواه اجرت بگیرد یا بدون اجرت شیر دهد، واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. و همچنین بنا بر احتیاط اگر مادر بتواند بچه خود را از شیر خشک معمولی غذا بدهد.(۱۱)
پی نوشت ها:
۱- تحریرالوسیله، ۱۴۰۸ه.ق، ج۱، ص۲۹۵ و ۲۹۶، م۸ -توضیح المسائل، ۱۳۸۵، ص۲۴۵، م ۱۷۲۹.
۲-http://pasokhbesoalat.ir/ViewPasokh4.aspx?id=1632.
۳-توضیح المسائل، ۱۴۲۵ه ق ، ص۳۳۰، م۱۶۹۹ و۱۷۰۰ -منهاج الصالحین،۱۴۳۰ه.ق، ج۱، ص۳۳۱، الفصل الخامس.
۴-توضیح المسائل، ۱۳۸۶ ص۲۷۰،م۱۴۵۳، ۱۴۵۴ و ۱۴۵۵ -العروه الوثفی مع تعلیقات، ۱۳۸۸، ج۲، ص۵۷ و ۵۶، الرابع و الخامس.
۵-توضیح المسائل، ۱۳۸۹، ص۳۰۱، م۱۷۳۶، ۱۷۳۷ منهاج الصالحین، ۱۳۸۶، ص۲۹۶ و ۲۹۵، الفصل الخامس.
۶-توضیح المسائل، ۱۳۹۰، ص۳۵۶، م۱۷۳۷ و۱۷۳۸و المسائل الشرعیه، ۱۴۲۸هـ.ق، ص۳۷۴، م۱۷۳۶ و ۱۷۳۷.
۷-هدایهالعباد، ۱۴۱۶ ه ق،ج۱، ص۲۳۰، م ۱۳۶۴.
۸-توضیح المسائل، ۱۳۸۶، ص۳۳۲ و ۳۳۳،م۱۷۲۵، ۱۷۲۶ -منتخب المسائل، ۱۴۲۰ه.ق، ص۱۸۱، م۴۷۲ و ۴۷۳.
۹-توضیح المسائل، ۱۳۷۷، ص۲۶۶، م۱۳۶۵و ۱۳۶۶ وسیله النجاه، ۱۴۲۳ه.ق، ص۳۱۹، م۸.
۱۰-http://pasokhbesoalat.ir/ViewPasokh4.aspx?id=1632.
۱۱-توضیح المسائل، ۱۳۸۵، ص۲۵۶، م۱۷۳۸ و۱۷۳۷ -منهاج الصالحین، ۱۴۲۶ه.ق، ج۱،ص۲۸۱، الفصل الخامس.
http://www.soalcity.ir/node/2789
سایت شهر سوال
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات
/////////////////////////////////////////
🤰🏻آیا خانم های #باردار می توانند #روزه بگیرند؟
بعضی متخصصین زنان معتقدند که خانم های بارداری که بیماری یا مشکل خاصی در بارداری و سلامتشان وجود ندارند، و همچنین با روزه داری دچار علایمی مانند افت قند، کم آبی بدن و ضعف شدید نمی شوند، می توانند روزه بگیرند. اما اگر مادر باردار، مسایلی مثل فشارخون بالا، دیابت، کم خونی، کم وزنی، دوقلویی و… داشت، روزه داری برای او مضر است.
ولی برخی متخصصین زنان که معتقدند روزه داری، مخصوصا در فصل گرم، برای سلامت مادر و جنین مضر است چه دلایلی دارند؟👇👇
۱️⃣ بدن به طور طبیعی هنگامی که قند خون به دلیل روزه داری افت می کند، پروتئین و چربی را به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. در این حالت، کتون خون مادر بالا رفته و این کتون از جفت عبور کرده و وارد خون جنین می شود. سپس وارد دستگاه عصبی او شده و می تواند به آن آسیب بزند. چرا که کتون برای سیستم مغز و اعصاب جنین مضر است. رشد سلول های مغزی جنین در سه ماهه اول بارداری (خصوصا ۸ هفته اول) حساس تر است و ممکن است ضرر روزه داری در این دوران بیشتر باشد.
۲️⃣ یک دلیل برای منع روزه گرفتن در سه ماهه دوم (به ویژه هفته ۲۲-۲۷ بارداری)، خطر «زایمان خیلی زودرس» است؛ چرا که انرژی مورد نیاز خانم باردار ۳۴۰ کیلو کالری در روز افزایش می یابد (پ. ن.).
۳️⃣ از طرف دیگر، رشد و وزن گیری جنین در سه ماهه سوم بارداری در اوج خود قرار دارد و وزن نهایی جنین در آن زمان تثبیت می شود. بنابراین در ماه های آخر بارداری هم توصیه می کنند روزه نگیرید.
✅ بنابراین:
نمی توان به این سوال یک جواب قاطع داد.
هر شخصی بسته به شرایط خودش (و با مشورت با پزشک) می تواند تصمیم بگیرد.
بنا به فتوای اکثر مراجع نیز این تصمیم، بر عهده خود مادر است.
پ. ن.:
Tith RM, Bilodeau-Bertrand M, Lee GE, Healy-Profitos J, Auger N. Fasting during Ramadan Increases Risk of Very Preterm Birth among Arabic-Speaking Women. The Journal of Nutrition, Volume 149, Issue 10, October 2019, Pages 1826–۱۸۳۲, https://doi.org/10.1093/jn/nxz126
#تدابیر_ماه_رمضان #بارداری_سالم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🍃 دکتر فاطمه مرادی متخصص طب ایرانی
🍃 @drfamoradi