آخرین مطلب

یبوست و شکل های مدفوع و آسیب شناسی گوارش

💊💊💊💊📚📚📚💊💊💊مقاله ای پیرامون یبوست و شکل های مدفوع و آسیب شناسی گوارش

وقتی علت چسبندگی و تغییر شکل مدفوع زنگ خطر است!

کد مطلب : ۳۳۴۱۴زمان مطالعه : ۹ دقیقه

مدفوع ترکیبی از غذای هضم نشده و باکتری و نمک است هر فردی شکل مدفوع خاص خود را دارد که گاهی شکل ظاهری آن تغییر می کند که تاثیرات تغذیه ناسالم است.

تشخیص سلامت از روی شکل ، رنگ و حالت مدفوع

گاهی تغییر در شکل مدفوع یک هشدار جدی است برای مراجعه به پزشک چرا که هر نوع تغییر رنگ و شرایط دفع اگر ادامه یابد زنگ خطری است برای ابتلا به بیماری های جدی . همه ما این کار را انجام می دهیم. برای بعضیها، این یک مشکل ضروری است ، برای بعضی دیگر، بخش خوب و ارضا کننده بخش گوارشی است و شکل ، رنگ و غلظت آن نمایی است از سلامت درون بدن ما که توضیحات کامل آن را در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت.

شکل مدفوع چگونه باید باشد؟

خب، مدفوع دقیقا چه چیزی است؟ چه شکلی باید باشد؟

اغلب فقط غذای هضم نشده، پروتئین ها، باکتری ها،نمک ها و دیگر موادی است که توسط روده ها با مشکل هضم روبرو هستند تولید و منتشر می شوند.مدفوع هر شخص اندازه، شکل و بوی منحصر به فرد خودش را دارد، اما چند چیز وجود دارد که نشان می دهد سالم است (یا ناسالم).
مدفوع نرمال چیست؟
مدفوع سالم می تواند در هر فردی متفاوت و منحصر به فرد باشد اما چند قانون عمومی وجود دارد که برای سلامت مدفوع استفاده می شود.
رنگ:
شکل اموجی مدفوع یک چیز درست دارد – رنگ قهوهای.
بیلیروبین یک ترکیب شیمیایی است که از تجزیه سلول های قرمز خون در بدن تشکیل می شود، این باعث رنگ قهوه ای می شود.
شکل:
شکل نسبتاً منطقی اش به خاطر این است که از روده ها بیرون می آید با این حال، همانطور که بعداً به آن خواهیم رسید، انواع مختلفی از اشکال مدفوع وجود دارند و زمانی که این شکل تغییر کند، یعنی سعی دارد که چیزی به ما بگوید.

شکل طبیعی مدفوع چگونه است؟

اندازه:
مدفوع نباید به شکل توپ های ریز بیرون بیایند (چیز دیگری که بعداً به آن می رسیم)، و باید چند اینچ طول داشته باشد و راحت عبور کند.
غلظت:
چیزی بین سفت و نرم بسیار عادی است. اگر یک راه را طی کند، می تواند به برخی از مشکلات هضم یا فیبری اشاره کند.
مدت زمان (چقدر طول می کشد):
یک شوخی معمول وجود دارد که وقتی کسی بیش از حد در دستشویی بماند، باید به این معنی باشد که او در حال مدفوع کردن است با این حال، یک مدفوع سالم راحت است و فقط یک دقیقه طول می کشد تا بیرون بیاید. برخی افراد زمان بیشتری را صرف توالت می کنند، به طوری که یک قاعده کلی وجود دارد که دفع مدفوع نباید بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد.
تعداد دفعات:
نکات جالب:آیا می دانستید که بیشتر مردم هر روز بیشتر در یک زمان مشخص دستشویی می کنند؟ به طور متوسط، فردی با هضم سالم هر روز بین دو تا سه بار در روز مدفوع می کند. هر چه کم تر باشد، می توان یبوست را تشخیص داد این، به این معنی است که شما برای انتقال مدفوع به بیرون به کمی آب نیاز دارید.

شکل مدفوع و نگرانی های آن

مفهوم انواع شکل های مختلف مدفوع

مقیاس بریستول مدفوع چیست؟
این مقیاس یک شاخص فراگیر است که به چگونگی و چرایی انواع مختلف مدفوع به یک روش خاص نگاه می کند. این گروه به هفت دسته تقسیم می شود که براساس یک مطالعه ۲۰۰۰ نفره انجام شده است.
نوع ۱:
ظاهر:تکه های کوچک و جدا شده که شبیه به گردوهستند و عبورشان دشوار است.
حاکی از این است:این تکه های کوچک به طور معمول به این معنی هستند که شما یبوست دارید و این نباید زیاد اتفاق بیفتد.
نوع ۲:
ظاهر:استوانه ای و قلنبه
حاکی از این است:در اینجا ما نشانه دیگری از یبوستداریم که دوباره نباید اتفاق بیفتد.
نوع ۳:
ظاهر:استوانه ای به همراه شکاف هایی روی سطحش
حاکی از این است:این استاندارد طلایی مدفوع است، به خصوص اگر کمی نرم و راحت باشد.

تشخیص سلامت بدن از روی شکل ظاهری مدفوع

انواع شکل های مختلف مدفوع

نوع ۴:
ظاهر:نرم و مار مانند
حاکی از این است:پزشکان هم چنین این وضعیت عادی را مد نظر دارند که باید هر یک تا سه روز اتفاق بیفتد.
نوع ۵:
ظاهر:کوچک هستند، مانند اولشان، اما نرم و آسان عبور می کنند. لکه هایی نیز رویشان مشخص است.
حاکی از این است:این نوع مدفوع به این معنی است که شما کمبود فیبر دارید و باید راه هایی برای افزودن فیبر به رژیم غذایی خود از طریق سبزیجات پیدا کنید.
نوع ۶:
ظاهر:کرکی با لبه های پاره
حاکی از این است:این سازگاری خیلی نرم می تواند نشانه اسهال خفیف باشد. سعی کنید آب بیشتر و عصاره میوه بنوشید تا به بهبود این کار کمک کنید.
نوع ۷:
ظاهر:کاملاً آبکی بدون هیچ قطعه جامدی
حاکی از این است:به عبارت دیگر، شما اسهال دارید. این به این معنی است که مدفوع شما خیلی سریع در طی روده تان حرکت می کند و به شکل سالم مدفوع در نمی آید.

شکل های مدفوع بریستول چه هستند؟

معنی شکل و رنگ های مختلف مدفوع ؛ رنگ مدفوع فرد چه معنایی دارد؟

مانند اندازه و غلظت، رنگ مدفوع می تواند یک سیگنال مفید در مورد آنچه در بدن شما جریان دارد باشد حتی یک سایه سبز رنگ در مدفوع می تواند به سالم بودن مدفوع اشاره کند اما اگر مدفوع به سمت دیگر رنگ ها بود، می توانید آن را ارزیابی کنید.
سیاه:
اگر شیرین بیان و یا داروهای بیسموتی (مانند پپتو-بیسموت) مصرف می کنید، این می تواند توضیحی برای رنگ سیاهش باشد اگر که نه، این می تواند نشانه ای از خونریزی در دستگاه گوارش بالایی تان باشد. اول رنگ قرمز خون را دارد، اما چون مدت طولانی می گذرد، رنگش تیره و سیاه می شود.
سبز:
همانطور که گفتیم، رنگ سبز در واقع کاملاً طبیعی هستند اما وقتی از قهوه ای به سبز کامل تبدیل شد، این به معنای دو چیز است.یا غذاهای سبز زیادی مثلاسفناج رابه رژیم غذایی خود اضافه کرده اید، یا مدفوع راهش را خیلی سریع گذرانده است. وقتی که بدن رنگ قهوه ای زیادی نداشته باشد – بیلی روبین -،نمک این رنگ را به رنگ دیگری تبدیل می کند.

تاثیرات تغذیه بر شکل و رنگ مدفوع

شکل و رنگ های نگران کننده مدفوع

رنگ روشن، سفید، یا خاک رس:
اگر مدفوع یک سایه کم رنگ دارد، احتمالاً به این معنی است که شما کمبود چربی دارید.صفرا یک مایع گوارشی است که از کبد و کیسه صفرا بیرون می آید، پس اگر مدفوعتان سفید است، احتمالاً به این معنی است که مجرای شما مسدود شده است.این هم چنین می تواند یک عارضه جانبی از داروهای خاصی مثل داروهای ضد اسهال باشد ؛ در هر صورت، اگر ادامه داشت، باید با پزشک خود مشورت کنید.
قرمز:
احتمالاً تعجب نمی کنید که مدفوع قرمز می تواند به معنی خونریزی، یا به خاطر بواسیر و یا خونریزی در بخش تحتانی روده ای باشد.دلایل دیگری هم برای تغییر رنگ وجود دارد. غذاهایی مانند لبو ، چغندر، توت ها، ژلاتین قرمز و یا عصاره گوجه فرنگی.
زرد:
مدفوع چرب، بد بو و زرد معمولاً نشانه چربی زیادی است. این می تواند یک رابطه مستقیم با اختلالات سو جذب هایی مانند بیماری سلیاک داشته باشد، که در آن بدن شما مواد مغذی کافی را جذب نمی کند.

دلایل شکل های بد بوی مدفوع

معنی این که شکل مدفوع شما آبکی است، چیست؟

هر از گاهی وقتی به کاسه توالت نگاه می کنید، آن را خواهید دید که مثل یک قایق اسباب بازی روی آب بالا و پایین می رود که به معنی غلظت خیلی پایینش است.یک دلیل بالقوه برای این کمبود چگالی اش می تواند ناشی از افزایش میزان گاز یا آب باشد.همچنین ممکن است که سو جذب دلیلی برای آبکی بودنش باشد.اگر اینطور است،ناهنجاری های دیگری که قبلاً ذکر شد مانند یبوست خفیف نیز می تواند وجود داشته باشد.
یبوست چه معنی می دهد؟
ممکن است به نظر برسد که شما درک خوبی نسبت به معنای یبوست داشته باشید، اما طبق گفته کلینیک مایو، یبوست یعنی کم تر از سه بار دفع مدفوع در هفته.دلایل بسیاری وجود دارد که شما این کمبود دفع مدفوع را تجربه کنید.
انسداد و یا مسائل عصبی در روده و یا راست روده و مشکلات ماهیچه های لگن، ممکن است دفع مدفوع را کند بکند. شرایطی که هورمون ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، مانند حاملگی یا دیابت، نیز می تواند مجرم شناخته شوند اگر این مشکل را تجربه می کنید، می توانید غذاهای با فیبر بالا بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند لوبیا، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل. نوشیدن مقدار زیادی مایعات، فعال ماندن و مدیریت استرس نیز می تواند به کاهش یبوست کمک کند.

شکل های عجیب مدفوع و یبوست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر گونه عادات غیر عادی و غیر طبیعی بیش از چند روز ادامه داشت، باید با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنید.

مدفوع سبز و یا سفت، برای خیلی از ماها اتفاق می افتد.

این زمانی است که این نوع بی نظمی برای بیش از یک یا دو روز ادامه دارد که شما باید کاری کنید و با پزشک صحبت کنید.

همین مساله در مورد تغییراتی که در ارتباط با مدفوع هستند هم صدق می کند، مانند تغییر در رنگ یا غلظت یا یبوست.

به طور جدی، یبوست مزمن می تواند در روده ها باعث انسداد شود، در حالی که اسهال مزمن می تواند برای فردی که دچارش است، باعث عدم جذب مواد مغذی ضروری از غذا شود.

هم یبوست مزمن و هم اسهال مزمن می توانند نشانه شرایط جدی تر باشند. دوباره می گوییم، اولین نشانه از هر یک از اینها نباید موجب نگرانی شما شوند، اما مراقب آن باشید و ببینید که آیا بیشتر از چند روز طول می کشد یا خیر.

متوجه هر نشانه ای از خون باشید.

اگر هیچ یک از آن غذاها را نخورده اید که ممکن است باعث این رنگ شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع مان می تواند اطلاعاتی در مورد سلامتی ما فراهم کند.

پس دفعه بعد که به دستشویی می روید، از آنچه در حال رخ دادن است یادداشت برداری کنید.

کاسه توالت یک پنجره ای برای سلامتی شما است.

مراجعه به پزشک متخصص به خاطر شکل عجیب مدفوع

علت های چسبناک شدن شکل مدفوع

وضعیت اجابت مزاج و مدفوع می تواند نشان دهنده وضعیت سلامت باشد ، پس باید به حالت مدفوع توجه کنید تا متوجه شوید که آیا شرایط عادی است و مشکلی وجود ندارد.مدفوع در حالت طبیعی مدور یا استوانه ای است و سطح صیقلی دارد و مانند یک موزاست و می تواند خاتمه یابد و باید طیفی از رنگ قهوه ای یا سبز داشته باشد.
تغییرات رنگ مدفوع ممکن است به علت ایجاد مشکلات گوارشی و یا بیماری های دیگر باشد مثلا مدفوع سیاه رنگ یا کدر نشانه وجود مکمل آهن یا داروهای شامل بیسموت مثل پپتو – بیسمول در مدفوع است و یا می تواند نشانه خونریزی دستگاه گوارش فوقانی مانند معده یا رودۀ کوچک باشد.
چنانچه در این بخش از سلامت نمناک گفته ایم تغییرات در رژیم غذایی افراد و هضم نشدن غذا بر اثربیماری سلیاک ، اختلال در عملکرد لوزالمعده و عفونت موجب بروز دگرگونی در پایداری مدفوع می شود و مدفوع را چسبنده و متراکم می کند . مدفوع چسبنده دفع سختی دارد و دارای ظاهری غیر نرمال است.

شکل مدفوع ودلیل چسبناک بودن آن

غذاهایی که سبب چسبنده شدن شکل مدفوع می ‎ شوند

مشکل در هضم چربی ها ، خوردن بیش از حد غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده، قسمت های چربی ‎دار گوشت قرمز، محصولات لبنی تهیه شده از شیر کامل، روغن ‎ ها، کره، و انواع شیرینی و کلوچهسبب ایجاد مدفوع روغنی و چسبنده می شود همچنین افرادی که نمی توانند غذاهای حاوی گلوتن بخورند و دچار بیماری سلیاک هستند به علت آسیب دیدن روده ها و مشکل در هضم چربی ها دچار مشکل مدفوع چسبنده می شوند که این افراد برای جلوگیری از این حالت مدفوع باید از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی کنند.

اثربخشی تغذیه نامناسب روی شکل مدفوع

اجتناب از دچار شدن به شکل مدفوع چسبناک

برای جلوگیری از تغییرات مدفوع بالاخص مدفوع چسبناک باید سبک زندگی سالمی را پیش بگیریم و یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم و در رژیم غذاییمان مصرف انواع میوه ، سبزیجات ، انواع لوبیا، عدس، انواع آجیل، دانه‎ های خوراکی گیاهان، و غلات کامل را بگنجانیم زیرا این مواد به سلامت روده ها کمک می کنند .
برقراری نظم و ایجاد سلامت در حرکات روده باید مصرف غذاهای فرآوری شده محدود کنیم و محصولات دارای پروبیوتیک ‎یا باکتری‏ های “خوب” که در پیشگیری از اسهال مفید هستند، مصرف کنیم. همچنین لازم است از یک برنامه زمانی مدون و منظم، ورزش، و برخورداری از خواب به میزان کافی بهره مند شویم تا بتوانیم سالم تر زندگی کنیم.

شکل مدفوع را چگونه به حالت طبیعی برگردانیم؟

چه وقت شکل مدفوع چسبناک نرمال است؟

اگر مدفوع چسبناک در یک هفته متوقف شد نگران کننده نمی باشد و ممکن است به علت تغییرات رژیم غذایی ایجاد شده باشد اما اگر بیش از یک هفته تداوم یابد و با سایر علائم مانند وجود خون در مدفوعیا تغییر رنگ آن همراه شود ، ممکن است به علت های اصلی ایجاد گردیده باشد که در این صورت بررسی بسیار لازم است.

https://namnak.com/شکل-مدفوع.p33414

//////////////////////////////////////////////////////////////

💊💊💊💊💊#یبوست به معنای حرکت آرام مدفوع در روده بزرگ است که در اغلب موارد همراه با مقدار زیادی مدفوع سفت و خشک در کولون نزولی است.

🔹 تعریف یبوست از دیدگاه طب جدید و طب سنتی با هم متفاوت است. از دیدگاه طب جدید، اگر فرد کمتر از ۳ بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد و اجابت مزاج او به دشواری و در زمان طولانی انجام شده و قوام مدفوع سفت باشد و یا نیاز به وارد کردن انگشت به مقعد یا رکتوم برای خروج مدفوع وجود داشته باشد، در این حالت فرد دچار یبوست شده است. اما از دیدگاه طب سنتی، بعد از خوردن غذا وقتی که هضم معدی کامل شد- یعنی حدود ۱۲ ساعت پس از ورود غذا به بدن- دفع مدفوع باید اتفاق بیفتد و قوام آن باید مثل قوام عسل باشد؛ یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی رقیق. در غیر این صورت فرد دچار یبوست می‌باشد.

🔹برای رفع یبوست مهم‌ترین اقدام، اصلاح سبک زندگی، عادات غذایی و شیوه غذاخوردن است که در اینجا اشاره مختصری به آن‌ها می‌کنیم:

🔸۱- چنانچه انسان فعالیت بدنی و نرمش و ورزش روزانه و مرتب داشته باشد به ویژه این‌که ماهیچه‌های شکم را منقبض و به کار وادارد، مزاج نرم و خود به خود به طور طبیعی کار می‌کند و نیازی به مسهل و ملین‌های دارویی پیدا نمی‌شود چون عادت کردن به مسهل‌ها سبب تنبلی روده و عادت آن‌ها به عامل محرک داروئی می‌شود. بنابراین باید از خستگی بدنی و فکری و توقف در یکجا خودداری نمود و حتی‌المقدور از هوای آزاد و ورزش‌های ملایم مانند دوچرخه‌سواری که موجب تقویت عضلات شکم می‌شوند به‌شرطی‌که از حد اعتدال خارج نگردد بهره جست.

🔸۲- توجه به استراحت بدن و خواب کافی ضروری است.

🔸۳- روزی ۱-۲ بار در ساعات معین عمل تخلیه صورت گیرد. بعد از صرف غذا موجی از معده به طرف روده بزرگ می‌رود که اصطلاحاً به رفلکس “گاستروکولیک” معروف است. اگر بلافاصله بعد از صرف غذا اقدام به اجابت مزاج شود این موج می‌تواند به عمل دفع کمک موثری نماید.

🔸۴- تا قبل از احساس گرسنگی نباید غذایی خورد و هنوز کاملاً سیر نشده باید دست از خوراک کشید. چرا که زیاده از حد غذا خوردن، معده را تضعیف کرده و هضم، جذب و دفع را دچار اختلال می‌کند.

🔸۵- مزه مزه کردن کمی نمک، قبل و بعد از غذا به پاکسازی بدن و جلوگیری از یبوست کمک می‌نماید.

🔸۶- غذا باید به خوبی جویده شود تا کاملاً با بزاق دهان آغشته شده و سپس فرو برده شود. خوب نجویدن غذا و هضم ناقص آن باعث تنبلی روده و تخمیر غذا در دستگاه گوارش شده که تولید گازهای بدبویی می‌کند که جذب خون شده و حتی باعث بوی بد دهان نیز می‌شود.

🔸۷- مصرف غذا با آرامش و آهسته صورت گیرد چرا که تند غذا خوردن باعث بلع هوا به داخل دستگاه گوارش شده و موجبات نفخ را فراهم می‌آورد.

🔸۸- مصرف مایعات و چای و نوشابه به همراه غذا معده را تنبل می‌کند. آنزیم‌های هضم‌کننده پروتئین در محیط بسیار رقیق نمی‌توانند عمل کنند، پروتئین نیمه گوارش شده و نیمه جویده و به زور چای و نوشابه بلعیده شده در شکم نفخ و گاز تولید می‌کند.

🔸۹- برای جلوگیری از یبوست باید از مصرف بعضی خوراکی‌ها پرهیز نمود مثل بادنجان، عدس، گوشت‌های مانده و نمک‌سود، ماهی‌های شور، شیرینی‌جات مصنوعی، قهوه، شکلات، کاکائو، چای پررنگ، آب یخ، سبزی‌جات تند مثل تره‌تیزک (که باعث اسپاسم در روده می‌شود)، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آب‌غوره، فست فودها و غذاهای آماده و کارخانه‌ای و …

🔸۱۰- در سر سفره و به هنگام صرف غذا باید مطالب نشاط‌آور و مفرح مطرح نموده و شوخی و خنده کرد. مرحوم دکتر احمدیه در کتاب راز درمان می‌نویسد: خنده تحریک لازم در جهاز‌ هاضمه نموده و حرکت و جنبش آن را زیاد می‌کند و در نتیجه تسهیل در تحلیل نموده و عمل جذب را آسان می‌نماید. خنده و شادی موجب تحریک بیشتر روده‌ها شده و دفع مواد زائد را تسهیل می‌بخشد.

اصول کلی تغذیه در طب سنتی

°Join: @youbosatt
t.me/youbosatt

////////////////////////////////////////////////////

درمان یبوست
“قسمت دوم”
نوشیدنی های مفید برای یبوست:

۱٫ شیر بادام : برای تهیه آن پوست بادام‌ها را جدا کنید و آن‎ها را به همراه آب و چند قاشق گلاب و عسل در مخلوط‌کن به طور کامل مخلوط کنید تا مخلوط کاملاً ‌به صورت شیر درآید. طریقه‌ پوست کندن بادام: بادام را در آب در حال جوش بریزید و پس از یک جوش خوردن،‌ ظرف را از روی حرارت بردارید. حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و بعد بادام‌ها را از آب جوش خارج سازید و با آب سرد بشویید. در این حالت پوست آن‎ها به راحتی جدا می‌شود ولی بادام‌ها کمی سفت خواهند شد. بهترین روش پوست‌کندن بادام، خیساندن آن به مدت ۶-۸ ساعت است یعنی پوست چوبی بادام‌ها را شکسته و آنها را در آب بخیسانید. در این حالت به راحتی پوست قهوه‌ای بادام جدا می‌شود.
۲٫ شیر بادام : برای تهیه این شیر بادام علاوه بر بادام درختی از بادام هندی نیز به نسبت ۵ به ۱ استفاده می شود. در صورتی که فرد با مصرف شیر دچار مشکلات گوارشی نمی شود می تواند به جای آب از شیر استفاده کند.
۳٫ شیر بادام : برای تهیه این شیر بادام به جای عسل از شیره انگور استفاده می شود.
۴٫ شیر انجیر: انجیرها را چند تکه کرده و در شیر بریزید و آنها را در یک ظرف دردار به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید. سپس گلاب را اضافه کرده و در میکسر بریزید.
۵٫ معجون شیر انجیر: شیر را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس انجیر را به آن اضافه کنید. پس از گذشت ۳ ساعت شیر درون معجون شیر انجیر به شکل خامه در می‌آید و آماده مصرف می‌باشد. باید مراقب باشید که انجیرها کاملا خشک باشند. در غیر این صورت ممکن است شیر ببرد.
۶٫ معجون انجیر و آلو: انجیر و آلوبخارا را چند ساعت در ماءالعسل خیس کرده و قبل از غذا میل کنید. سپس ماءالعسل را روی آن بنوشید.
۷٫ عسل انجیر: انجیر را در ظرفی ریخته و به آن اندازه آب بر آن بیافزایید که انجیرها در زیر آب قرار گیرند و آن را بجوشانید. هر وقت مقدار آب کم شد آب بر آن بیافزایید به طوری‌که سطح آب در دیگ ثابت بماند. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا انجیرها خوب له شوند. سپس آن را صاف کنید و آب آن را دوباره حرارت ‌دهید تا غلیظ شود. می‌توانید به اندازه یک چهارم وزن مایع بدست آمده شکر اضافه کنید و حرارت دهید تا به قوام عسل برسد.

#دکتر_کردافشاری

اصول کلی تغذیه در طب سنتی

°Join: @youbosatt
t.me/youbosatt