آخرین مطلب

فصل زمستان و تدابیر آن بر مبنای طب سنتی

#فصل‌زمستان‌درطب‌سنتی۵

#تأثیرفصل‌زمستان‌بربدن‌‌‌انسان۳

• زمستان موجب بروز سرماخوردگی و نزله و سرفه و بسیاری تولید بلغم و امراض بلغمی است.
• در زمستان رسوب و مقدار ادرار بیش از رسوب و مقدار ادرار در تابستان است.
• اثر نهایی زمستان بر بدن افرادی که تدابیر این فصل را رعایت نموده‌اند، این است که هضم بهتر صورت گرفته و گوشت و خون بدن در این فصل زیاد می‌گردد به طوری که گاهی ممکن است این افزایش خون به بدن آسیب برساند.
• زمستان بیش از هر فصلی مراره سودا را از بین می‌برد و این امر مربوط به سرما و کوتاهی روز و درازی شب‌های این فصل است

┏━━━🔹🌸🔹━━┓
🍀@tebiranii *   🍀
┗━━━🔹🌸🔹━━┛

#تدابیرفصل‌زمستان۱

۱٫ افراد دارای مزاج سرد و تر باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی بخش احتیاط کنند.
۲٫ در فصل‌های سرد بویژه زمستان، استفاده از غذاهای گرمی بخش مانند کره، عسل، بادام و فندق به همراه غذاهای اصلی توصیه می‌گردد. بدیهی است مقدار این غذاها در هر فرد به تناسب مزاج وی می باشد.
۳٫ در این فصل، پس از حمام، نباید به طور ناگهانی در معرض هوای خارج قرار گرفت

┏━━━🔹🌸🔹━━┓
🍀@tebiranii *  🍀
┗━━━🔹🌸🔹━━┛

#تأثیرفصل‌زمستان‌بربدن‌ا‌‌نسان۲

در صورت مصرف غذاهای غلیظ و سرد و مرطوب در زمستان، بخارات غلیظ ناشی از آنها به سوی سر بالا رفته، تبدیل به رطوبت گردیده و به‌طور معمول از مجرای بینی نزول می نمایند.
• زیاد شدن صعود این بخارات غلیظ موجب می‌گردد تا کمی از این رطوبات نیز از طریق مجرای دهان دفع گردند و اگر اعضای قفسه سینه یا هر عضو دیگری ضعیف باشند، این رطوبات به سوی آنها ریخته و سرفه و سینه درد و پهلو درد و انواع ذات‌الجنب و ذات‌الریه و سل و… را به وجود می‌آورند. همچنین رَمَد (عفونت) در چشم، و خُنّاق در حلق و بیماری های عصبی و سردرد مزمن نیز پدید می‌آیند که ممکن است به سکته و صرع هم بکشد.

┏━━━🔹🌸🔹━━┓
🍀@tebiranii *   🍀
┗━━━🔹🌸🔹━━┛

#فصل‌زمستان‌درطب‌سنتی۹

#تدابیر #فصل #‌زمستان۴

۱۱٫ بهتر است افراد در این فصل، کمی زیر آفتاب قدم بزنند و از انرژی خورشیدی بهره‌مند گردند.
۱۲٫ با توجه به اینکه در دنیای امروز انواع و اقسام میوه‌ها در فصل زمستان در دسترس عموم قرار دارند، در این فصل بهتر است که مصرف میوه‌های سرد و مرطوب (چون هندوانه، خیار، نارنگی و…) کم شود و بیشتر از میوه‌های گرم و میوه‌های خشک و خشکبار استفاده شود
┏━━━🔹🌸🔹━━┓
🍀 @tebiranii *  🍀
┗━━━🔹🌸🔹━━┛

‍ 🎯تدابیر فصل #زمستان:

مزاج فصل زمستان مانند بلغم ڪه یڪی از اخلاط سازنده بدن است سرد و تر می باشد و علت سردی و تری آن دور بودن خورشید از سطح زمین و بارش باران و برف می باشد.

این فصل مناسب افراد دارای مزاج گرم و خشڪ یا #صفراوی هاست.

🅾️#بیماریهایی ڪه در این فصل به واسطه تولید بلغم، زیاد دیده می شود زڪام(آبریزش بینی)، نزله(آبریزش دهان) و سرفه است ڪه امروزه به جمع اینها سرماخوردگی گفته می شود.

🚨بیماریهای #بلغمی در این فصل به سبب بسته شدن منافذ و روزنه های بدن و به دنبال آن بخارات غلیظی ڪه از غذاهای سرد و تر تولید می شود به سمت سر رفته و به دلیل سردی هوا منعقد شده و ریزش و نزول آن به هر عضوی ڪه ضعیف باشد مانند دندان، گوش، چشم، حلق، ریه، نای، و معده و غیره منجر به بیماریهای گوناگونی مثل رمد در چشم، خناق در حلق، ذات الریه، و در نهایت زڪام و نزله ڪه مادر بیماریها است می شود.

⚛️در ڪل این فصل برای افراد دارای مزاج سرد و تر و پیران به هیچ وجه مناسب نیست و ڪاملا مخالف مزاج آنهاست به حدی ڪه از حال خودشان نفرت پیدا می ڪنند.

✅نڪات قابل توجه:

*- پوشش خود را در این فصل زیاد ڪرده و از #لباسهای پشمی، ابریشمی و پنبه ای استفاده ڪنید.

*- 🏠محل اسڪان خود را گرم نگهدارید و بر روی فرشهای گرم نشسته و هنگام خواب، خود را خوب بپوشانید.

*-⛵️ در این فصل #ورزش، حرڪت و فعالیت بیشتری نسبت به سایر فصلها باید داشت، خصوصاً افرادی ڪه رطوبت زیادی در بدنشان باشد.

*- 🛂از #فصد، #حجامت، قی و اسهال قوی در این فصل پرهیز ڪنید اما در زمان احتیاج به تشخیص طبیب مسهل های ضعیف یا متوسط قوی و فصد و حجامت بهنگام ضرورت جایز است.

*- 🌀#غذا در این فصل باید معتدل غلیظ مثل حلیم، ڪله پاچه، آبگوشت و انواع ڪباب با گوشت ڪبڪ، گنجشڪ، ڪبوتر بچه، بلدرچین و امثال اینها باشد، زیرا به دلیل بسته شدن منافذ و روزنه های پوست حرارت غریزی در داخل بدن جمع شده ڪه پیرو آن قوه هاضمه نیز قوی می شود. همانطور ڪه بقراط می گوید ڪه باطن در بهار و زمستان به طبیعت خود گرم و تر است و در جای دیگری گفته ڪه در زمستان هضم غذا برای بدن و معده آسانتر است و بعد از زمستان بهار و بدترین زمان جهت هضم غذا تابستان است و بعد از آن پاییز.

*- 🛡حرڪت و فعالیت بدنی خود را در این فصل بیشتر ڪنید و در طول روز اندڪی در آفتاب قدم بزنید.

*- 💡هرگز در مڪان های سرد ننشینید خصوصاٌ بانوان.

*-🚼 در صورت بروز درد در ناحیه مفاصل بویژه افراد چاق و بلغمی مزاج میتوانید از روغن مالی و ماساژ موضع درد با روغن بادام تلخ بهره برده و سپس با پنبه و پارچه ای نخی آن را بپوشانید.

*- فضای درون خانه را خیلی گرم نڪنید.

*- ✴️به محض ورود به #خانه بلافاصله به سمت بخاری یا هر وسیله گرمایشی نروید.

🔖دڪتر میرزایی

@soroshesalamati