آخرین مطلب

تیرویید کم کار و علامات آن بر مبنای طب سنتی

📚کم کاری تیروئید یعنی چه

🔺افرادی که دچار کم کاری تیروئید می شوند، ممکن است متوجه افزایش ریزش موها و تغییر در ظاهر آنها شوند.
کم کاری تیروئید به معنای آن است که غده تیروئید شما به درستی کار نمی کند و این اختلال می تواند منجر به::::
خستگی،
عدم تحمل سرما،
درد مفاصل،
درد عضلانی،
چهره پف کرده
و افزایش وزن نیز بشود.
کانال پرفسور سمیعی 👇
@samii_dr
رسانه باشید نشر دهید ✅

/////////////

بفرمایید سلامتی:
🟢کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) – بخش اول🟢

🔸زمانی که ترشح اصلی‌ترین هورمون های غده تیروئید یعنی T3 و T4 کمتر از حد نرمال باشد، فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می‌گردد. در این حالت، غده هیپوفیز ترشح TSH را افزایش می‌دهد تا ترشح هورمون‌ های غده تیروئید افزایش یابد. این نوع کم کاری، کم کاری اولیه تیروئید نامیده می شود.

🔸بیشتر مبتلایان به کم کاری دچار کم کاری اولیه تیروئید هستند که اختلال عملکرد مربوط به خود غده تیروئید است. نوع ثانویه کم کاری تیروئید به علت نارسایی هیپوفیز است که آن را هیپوتیروئیدی ثانویه گویند. با استفاده از آزمایش خون می توان مشکل کم کاری تیروئید را تشخیص داد زیرا در این حالت میزان هورمون‌های T3 و T4 کمتر از حد نرمال تیروئید و میزان هورمون TSH بیشتر از حد نرمال است. در کم کاری ثانویه میزان TSH کمتر از حد نرمال می شود.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) – بخش دوم🟢

🔸از جمله متداول‌ترین علائم تیروئید کم کار می‌توان به خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، گرفتگی عضلات و یبوست اشاره کرد. نامنظمی دوره عادت ماهیانه در خانم‌ها، کاهش میل جنسی در هر دو جنس و افسردگی نیز از دیگر علائم تیروئید کم کار به حساب می‌آیند.

🔸گاهی بیمار فقط یک یا چند مورد از علائم فوق را دارد و یا علائم تیروئید کم کار اصلا در وی ظاهر نمی شوند. در طب سنتی ایرانی، این علائم، نشانه هایی از سردی مزاج تلقی می شوند. در طب رایج معمولا درمان کم کاری تیروئید با مصرف روزانه قرص‌های حاوی هورمون های غده تیروئید مانند لووتیروکسین انجام می‌پذیرد.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari