آخرین مطلب

خون سازی و راهکارهای رفع کمخونی بر مبنای طب سنتی

💊💊💊💊خون سازی و روشهای ان برمبنای طب سنتی
۱) خوراکی ها و مواد غذایی خونساز

در طب سنتی، غذاهای خونساز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند؛ هر غذای با طبع گرم و تری می‌تواند بالقوه خونساز باشد، چنین غذاهایی روی شخصیت افراد‌، رفتارها و حتی پندارهای افراد تأثیرگذارند:

انواع گوشت‌ها خصوصاً گوشت گوسفند و بره جوان و گوشت بلدرچین که خوب پخته شده باشد (خوردن راسته گوسفند به همراه پیاز و زردچوبه زمانی که کاملا پخته شده است به رفع کم‌خونی کمک می‌کند).

زرده تخم مرغ عسلی: منبع غنی از آهن است و در کودکان و افراد مسنی که مبتلا به کمخونی ناشی از فقز آهن هستند بسیار توصیه می‎‌شود.

مویز، برگه زردآلو یا انجیرخشک میل کنید: ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز را به مدت یک شب در آب بخیسانید. روز بعد پیش از صبحانه مویزها را میل کنید. این درمان را به مدت چندهفته ادامه دهید.

از چهار مغز به جای تنقلات بهره ببرید ( یا به شکل معجون یا قاووت کرمانی، یا بعد از غذا ۵ فندق را کامل بجوید).

فالوده سیب بخورید (هر روزیک عدد سیب را ( که بهتر است سیب سرخ یا سیب گلاب باشد ) رنده کرده، دو قاشق غذاخوری گلاب، دو قاشق غذاخوری عرق بیدمشک و کمی عسل به آن افزوده میل نمایید. این خوراک گوارا و خونساز، تاثیر به سزایی در آرامش اعصاب نیز دارد)

از شیره انگور استفاده کنید (یک تا دو قاشق غذاخوری به صورت شربت همراه با مقدار خیلی کمی زعفران).

عسلاب بنوشید (میزان مصرف عسل روزانه بیش از دو قاشق غذاخوری نشود)

⛔️📚نکته مهم در مورد سه شیره یا چهار شیره : استفاده از مخلوط سه شیره خرما، انگور و توت برای درمان یا پیشگیری از کم خونی در همه مزاج‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که شیره خرما در بسیاری از افراد و در افراد خشک مزاج و یا در هوای خشک مانند شهرهای بزرگی چون تهران که با آلودگی هم همراه هستند، می‎‌تواند ایجاد عارضه کند.
💊۲) غذاهای خون ساز

از جمله غذاهایی که در برای انواع کم خونی و قلت دم مفید است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخوداب

مصرف روزانه عصاره گوشت یا ماء اللحم

شیربرنج همراه شیره انگور

شله زرد به عنوان برخی از وعده‌های صبحانه

کباب چنجه گوسفندی، هفته‌ای دو تا سه بار در صورت امکان

مصرف روزانه حلوا بادام (۱۰ عدد بادام خیس خورده و پوست کنده را پودر کنید همراه دو عدد خرمای متوسط و بدون پوست روی حرارت قرار دهید و با کمی کره تف داده و به آن ۱ قاشق چایخوری دارچین اضافه کنید، اگر از گرمی زیاد این حلوا می‌ترسید، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

از مصرف جوانه حبوبات و غلات خصوصاً جوانه گندم (برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B) و جوانه ماش (برای کم خونی ناشی از فقر آهن) غافل نشوید.

هوای سالم و پاک استشمام کنید: در طب ایرانی به غذاهای خون ساز، غذاهای دم ساز نیز گفته می‌شود؛ از جمله غذاهای دم ساز می‌توان «هوا» را نام برد؛ هر چه هوا از لطافت و پاکی بیشتری برخوردار باشد و به عبارتی اکسیژن بیشتری داشته باشد، خون لطیف‌تری تولید می‌کند و هوای آلوده (حاوی آلاینده‌ها) خون آلوده و ناپاک ایجاد می‌کند.

۳) گیاهان و میوهای خون ساز

از جمله گیاهان و میوه هایی که خاصیت خون سازی دارد می‌توان به یونجه‌، گزنه‌، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، جعفری، شبدر‌، عناب‌، لبو، شاتوت، زرشک‌، آلبالو‌، انار و سیب و هویج اشاره کرد. البتّه قبل از آن باید مطمین شوید که این خواراکی ها با طبع شما سازگارند.
💊۴) تدابیر کمکی

در کنار موارد بالا و رعایت سبک درست زندگی و تغذیه سالم، موارد زیر نیز در بهبود کم خونی موثر است:

از پوشیدن لباس قرمز غافل نشوید، تاثیر این امر در افزایش خونسازی در بدن ثابت شده است.

بادکش( حجامت گرم و خشک) روی استخوانهای پهن بدن یک روش بسیار خوب در تحریک سلولهای مغز استخوان به خونسازی است. برای این کار، یک روز جلوی بدن(قسمت جلوی ران و روی استخوان جناغ سینه) و روز دیگر، قسمت عقب بدن(قسمت پشت ران، قسمت پشت ساق، روی کتف ها و به طور عرضی روی قسمت بالایی باسن) را بادکش کنید (زیرنظر پزشک باشد بهتر است).

💊پرهیزات افراد مبتلا به کم‌خونی

مبتلایان به کم خونی باید از مصرف غذا‌های زیر پرهیز کنند:

غذاهای فست فودی و ساندویچی بی‌کیفیت، غذاهای کنسرو شده و مانده

مصرف نان و موادغذایی حاوی جوش شیرین

به افراد مبتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن توصیه می‌شود که منابع غذایی حاوی آهن را با لبنیات مصرف نکنند مثلاً کباب را با ماست یا دوغ نخورند.

مواد غذایی دارای کلسیم را به هیچ عنوان به همراه مواد غذایی سرشار از آهن را، در یک بازه زمانی به صورت همزمان مصرف نکنید.

افراد مبتلا به کم خونی باید از مصرف ترشیجات بپرهیزند.

https://tabaye.ir/treatment-of-anemia/

📚سلام درفصل فرارسیدن
طالبی
قمبوزه
گرمک
توت سفید
برای افزایش اهن خون و رفع کمخونی از میوه های بالا بیشتربهره بگیرید

//////////////////

نسخه های عالی درمان درمان کمخونی

🔸طریقه درست کردن آب خونساز

آب رو تو یک ظرف مسی بریزید و نعل اسب رو داخل ظرف بزارید، روی حرارت بزارید تا نیم ساعت قل بزنه، از این آب برای پخت غذا استفاده کنید

🔹عرق آهن
یک تکه آهن گداخته شده را مانند نعل اسب روی گاز داغ کرده و در یک ظرف آب بگذارید. دوباره آهن را داغ کرده و این عمل را تکرار می کنیم تا رنگ آب سیاه شود. به این آب عرق آهن می گویند که کم خونی شدید به کار میرود.

🔸دمنوش خونساز قوی
سیب و به رو برگ برگ کنید و توی آفتاب خشک کنید بعد از ۳ روز توی ماهیتابه بریزید و با یک قاشق غذا خوری گلاب تف بدید تا رنگش قهوه ای بشه،مثل چای دم کنید و ۵ دقیقه قل بدهید، بهترین جایگزین برای چای و قنده چون مزه ی فوق العاده ای داره، اگه دوست داشتین موقع دم کردن کمی نبات هم اضافه کنید

🔹معجون خونساز
سیب قرمز ۱ کیلو تهیه کنید و با پوست رنده کنید با۱لیتر عرق بیدمشک و۱ لیتر گلاب مخلوط کنید و در یخچال نگهداری کنید هر روز۳ فنجان میل کنید.
ترکیب مغزهای مغذی:ترکیبی از مغزهای بادام + مغز پسته + مغز فندق و مغز گردوی خام به مقدار ۱۰۰گرم پودر کرده و با ۱۰۰گرم عسل مخلوط کنید. این معجون هر روز عصر، یک قاشق چایخوری استفاده شود.

🔸خوراکیهای خونساز
اسفناج ،فالوده سیب، عرق بیدمشک، گلاب، مویز، عسل، کنجد، شیره انگور و خرما، سبوس گندم، خرما، انگور، زردآلو، سمنو، زرشک، انار، جوانه گندم، آلبالو، عناب، کباب برگ ذغالی، پسته، بادرنجبویه، بومادران، دارچین، مرزه، جعفری، بهار نارنج، به، گزنه، عرق یونجه

🌿 @TebbolAeme 🌿