آخرین مطلب

فصل زمستان و تدابیر آن بر مبنای طب سنتی

💊💊💊‍ 🎯تدابیر فصل #زمستان:

مزاج فصل زمستان مانند بلغم ڪه یڪی از اخلاط سازنده بدن است سرد و تر می باشد و علت سردی و تری آن دور بودن خورشید از سطح زمین و بارش باران و برف می باشد.

این فصل مناسب افراد دارای مزاج گرم و خشڪ یا #صفراوی هاست.

🅾️#بیماریهایی ڪه در این فصل به واسطه تولید بلغم، زیاد دیده می شود زڪام(آبریزش بینی)، نزله(آبریزش دهان) و سرفه است ڪه امروزه به جمع اینها سرماخوردگی گفته می شود.

🚨بیماریهای #بلغمی در این فصل به سبب بسته شدن منافذ و روزنه های بدن و به دنبال آن بخارات غلیظی ڪه از غذاهای سرد و تر تولید می شود به سمت سر رفته و به دلیل سردی هوا منعقد شده و ریزش و نزول آن به هر عضوی ڪه ضعیف باشد مانند دندان، گوش، چشم، حلق، ریه، نای، و معده و غیره منجر به بیماریهای گوناگونی مثل رمد در چشم، خناق در حلق، ذات الریه، و در نهایت زڪام و نزله ڪه مادر بیماریها است می شود.

⚛️در ڪل این فصل برای افراد دارای مزاج سرد و تر و پیران به هیچ وجه مناسب نیست و ڪاملا مخالف مزاج آنهاست به حدی ڪه از حال خودشان نفرت پیدا می ڪنند.

✅نڪات قابل توجه:

*- پوشش خود را در این فصل زیاد ڪرده و از #لباسهای پشمی، ابریشمی و پنبه ای استفاده ڪنید.

*- 🏠محل اسڪان خود را گرم نگهدارید و بر روی فرشهای گرم نشسته و هنگام خواب، خود را خوب بپوشانید.

*-⛵️ در این فصل #ورزش، حرڪت و فعالیت بیشتری نسبت به سایر فصلها باید داشت، خصوصاً افرادی ڪه رطوبت زیادی در بدنشان باشد.

*- 🛂از #فصد، #حجامت، قی و اسهال قوی در این فصل پرهیز ڪنید اما در زمان احتیاج به تشخیص طبیب مسهل های ضعیف یا متوسط قوی و فصد و حجامت بهنگام ضرورت جایز است.

*- 🌀#غذا در این فصل باید معتدل غلیظ مثل حلیم، ڪله پاچه، آبگوشت و انواع ڪباب با گوشت ڪبڪ، گنجشڪ، ڪبوتر بچه، بلدرچین و امثال اینها باشد، زیرا به دلیل بسته شدن منافذ و روزنه های پوست حرارت غریزی در داخل بدن جمع شده ڪه پیرو آن قوه هاضمه نیز قوی می شود. همانطور ڪه  بقراط می گوید ڪه باطن در بهار و زمستان به طبیعت خود گرم و تر است و در جای دیگری گفته ڪه در زمستان هضم غذا برای بدن و معده آسانتر است و بعد از زمستان بهار و بدترین زمان جهت هضم غذا تابستان است و بعد از آن پاییز.

*- 🛡حرڪت و فعالیت بدنی خود را در این فصل بیشتر ڪنید و در طول روز اندڪی در آفتاب قدم بزنید.

*- 💡هرگز در مڪان های سرد ننشینید خصوصاٌ بانوان.

*-🚼 در صورت بروز درد در ناحیه مفاصل بویژه افراد چاق و بلغمی مزاج میتوانید از روغن مالی و ماساژ موضع درد با روغن بادام تلخ بهره برده و سپس با پنبه و پارچه ای نخی آن را بپوشانید.

*- فضای درون خانه را خیلی گرم نڪنید.

*- ✴️به محض ورود به #خانه بلافاصله به سمت بخاری یا هر وسیله گرمایشی نروید.

🔖دڪتر میرزایی

@soroshesalamati