آخرین مطلب

گرفتگی عروق و درد گردن و راهکارهای طب سنتی

علل گرفتگی و درد گردن بر مبنای طب سنتی

علل گرفتگی و درد گردن و درمان آن در طب نوین را در مطلبی با همین عنوان در سایت طبایع آورده ایم. بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این مورد اتفاق نظر دارند که درد گردن و کتف در مواردی ناشی از سردی مزاج می‌باشد.
در این مطلب می خواهیم درمان درد گردن را به کمک طب سنتی بیان کنیم.

استراحت کردن

استراحت کردن: در طول مدت عارضه بهتر است از نشستن طولانی‌مدت، خصوصا در پشت میز کار و کامپیوتر خودداری کنید. انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های پربرخورد نیز می‌تواند درد گردن شما را تشدید کرده و زمان بهبود را به تعویق بیندازد. برای استراحت گردن و جلوگیری از حرکات اضافی می‌توانید از گردنبند طبی نیز استفاده کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی: برای رفع گرفتگی عضلانی، ماساژ دادن قسمت دردناک به‌خصوص اگر زیر دوش آب گرم باشد درد را تا حد زیادی تسکین می‌دهد. این روش هم خون‌رسانی را بیشتر می‌کند و عضلات را در حالت آرامش بیشتری قرار می‌دهد. می‌توانید بعد از دوش آب گرم محل را با روغن‌های با طبع گرم بمالید و با پارچه‌ ای ببندید تا شرایط بهتر شود. در مواقعی هم سرکار هستید، وقتی خسته می‌شوید چند دقیقه گردنتان را ماساژدهید و عضلات را باز و راحت کنید. فقط حواستان باشد درصورتی که با مالش احساس کردید درد بیشتر شده است، از تکرار این عمل خودداری کنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

روغن اسطوخودوس: این روغن می‌تواند همراه با ماساژ دادن بسیار موثر در درمان درد گردن باشد. ماساژ دادن گردن با روغن اسطوخدوس می‌تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند. همچنین روغن اسطوخودوس با رایحه‌ی آرامش‌بخشی که دارد می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب فرد کمک کند و از این طریق نیز اسپاسم‌های ناشی از استرس را کنترل کند. همچنین می‌توانید روغن اسطوخدوس را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. اگر ماساژ دادن گردن موجب درد گردن می‌شود، آن کار را نکنید.ابتدا یک دوش یا حمام آب داغ بگیرید تا میزان نفوذ روغن افزایش یابد. مقداری روغن اسطوخدوس را بر روی شانه‌ها و گردن خود بمالید. فشار ملایمی را با استفاده از حرکات چرخشی به مدت ۱۰ دقیقه اعمال کنید.

زنجبیل و روغن آن: زنجبیل یک گیاه ضدالتهاب
طبیعی است که موجب بهبود جریان خون در نواحی آسیب‌دیده بدن می‌شود. این تاثیر موجب کاهش درد و التهاب گردن می‌شود. زنجبیل طبع گرم دارد، روغن زنجبیل نیز با طبع گرمی که دارد، با جذب شدن در پوست و اعصاب به عنوان یک مسکن قوی برای درد است. اگر روزی دوبار و هر بار فقط چند قطره از روغن زنجبیل را روی گردن خود بمالید و ماساژ دهید اثرات تسکین دهندگی آن را مشاهده می‌کنید. همچنین مصرف نوشیدنی زنجبیل، چای زنجبیل یا عصاره زنجیل به کاهش گردن درد ناشی از بیماری های التهابی کمک شایانی می کند. به طور کلی سعی کنید از پودر زنجبیل در غذاها به عنوان ادویه استفاده کنید.قطعه کوچکی از ریشه‌ی زنجبیل را ریز خرد کنید. قطعات زنجبیل را برای ۱۰ دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید. بگذارید جوشانده کمی خنک شود و به آن عسل اضافه کنید و آن را بنوشید. شما می‌توانید در هر روز تا سه فنجان جوشانده‌ی زنجبیل بنوشید.همچنین می‌توانید، یک‌دوم قاشق چایی‌خوری پودر زنجبیل را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. شما می‌توانید تا چند روز، این نوشیدنی را سه بار در روز مصرف کنید.شما همچنین می‌توانید از زنجبیل به صورت موضعی استفاده کنید. سه قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ی له شده را در یک پارچه نخی قرار دهید و پارچه را گره بزنید. این پارچه را برای ۳۰ ثانیه در آب داغ قرار دهید. بگذارید پارچه محتوی زنجبیل سرد شود و سپس آن را برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه روی گردن خود بگذارید. می‌توانید برای تسکین در گردن این کار را چند بار در روز انجام دهید.

روغن ریحان: روغن ریحان اثر کاهش‌دهندگی درد و التهاب دارد و تنش‌های عضلانی بدن را کم می‌کند. علاوه بر گردن در نقاط دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن زیتون: خواص زیتون و روغن زیتون برکسی پوشیده نیست. یکی از کاربردهای روغن زیتون، تسکین درد در ناحیه گردن است. اگر روغن زیتون را با فلفل تند هندی ترکیب و ناحیه مورد نظر را با آن ماساژ داده شود، درد گردن تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

روغن سیاه‌دانه: از جمله فواید بی‌شمار سیاه‌‌دانه، تسکین دردهایی مثل گردن‌درد است. برای استفاده از سیاه‌دانه به‌منظور تسکین درد، کافی است یک مقدار روغن سیاه‌دانه را گرم کرده و قبل از خواب، محل درد را به‌خوبی با آن ماساژ داد، سپس محل مورد نظر را با پارچه‌ای پشمی بست و استراحت کرد.

روغن نارگیل: روغن نارگیل نیز دارای خواص ضد التهابی است. این روغن در شل کردن عضلات گرفته‌ی گردن و کاهش التهاب و خشکی آن بسیار موثر می‌باشد. برای دستیابی به نتایج بهتر گردن خود را با روغن نارگیل گرم ماساژ دهید.

روغن خردل: روغن خردل به کاهش التهاب و نیز شل شدن عضلات به منظور تسکین مشکل گردن درد کمک می‌کند. هر شب قبل از خوابیدن با این روغن گردن خود را ماساژ دهید و در صورت استفاده‌ی منظم موجب تسکین کامل مشکل شما خواهد شد.

سرکه سیب: سرکه‌ی سیب دارای عناصر آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قوی‌ای است که می‌توانند درد گردن را فورا تسکین دهند. علاوه بر این، سرکه‌ی سیب دارای چندین عنصر مغذی مورد نیاز بدن است که احتمال بروز سردرد ناشی از کمبود تغذیه‌ای را کاهش می‌دهد. یک دستمال کاغذی را در سرکه سیب غوطه‌ور کنید و سپس آن را روی قسمت مورد نظر از گردن بگذارید. بگذارید دستمال چند ساعت بماند. این کار را دوبار در روز انجام دهید تا زمانی که درد گردن خوب شود. همچنین می‌توانید به جای روش قبلی، دو فنجان سرکه سیب را در وان آب خود بریزید و برای ۱۵ دقیقه در این آب بمانید. تا زمان بهبودی کامل این کار را روزی یکبار انجام دهید. سرکه سیب به‌خصوص در تسکین دردهای دیسک گردن بسیار توصیه می‌شود.

فلفل هندی: فلفل هندی دارای کپساسین (علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است و خوردن آن باعث افزایش دمای بدن و احساس گرمی می‌شود.) است که تاثیر ضد درد و ضدالتهاب دارد و بنابراین درد گردن را کاهش می‌دهد.یک قاشق چایی‌خوری پودر فلفل هندی را به دو قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید و سپس این روغن را به نواحی مورد نظر از گردن بمالید. این کار را تا زمان بهبودی درد، دوبار در روز انجام دهید.همچنین می‌توانید از داروخانه پماد کپساسین تهیه کنید و طبق دستور از آن استفاده کنید. شما می‌توانید این کرم را چند بار در روز استفاده کنید.

منتول و کافور: برای کاهش درد شدید گردن، از پماد های مسکن گیاهی که حاوی کافور و منتول هستند، استفاده کنید. وقتی منتول و کافور روی ناحیه مورد نظر مالیده شود، گردش خون افزایش داده می شود و یک اثر گرم کننده یا خنک کننده ایجاد می کند که به تسکین درد عضلات گردن کمک می کند.

ترب کوهی: یک درمان گیاهی دیگر برای گردن درد این گیاه می‌باشد. ترب کوهی تازه را تهیه کرده و آن را بر روی ناحیه‌ی دردناک قرار دهید. اما نباید برای مدت زمان طولانی بر روی گردن گذاشته شود زیرا می‌تواند باعث بی‌حسی یا سوزش شود.

کمپرس گرم و سرد

کیسه یخ یا کمپرس سرد: اگر یک کیسه محتوی یخ را روی گرفتگی گردن خود بگذارید، یخ باعث می‌شود عروق زیر جلدی آن ناحیه گشاد شود و افزایش جریان خون به عضلات دردناک، درد را تسکین دهد. کمپرس سرد برای آسیب‌های گردنی بهتر است.

کمپرس گرم: اگر آسیب ناشی از کشیدگی عضلات و رباط‌های گردنی باشد، برای درمان از کمپرس گرم کمک بیشتری می‌توان گرفت

نمک درمانی

نمک اپسوم: سولفات منیزیم موجود در نمک اپسوم خاصیت ضد درد دارد. دراز کشیدن در وان محتوی آب و نمک اپسوم درد را تا حد زیادی تسکین می‌دهد. نمک اپسوم مُسکنی قوی برای دیسک گردن است. نمک اپسوم در واقع یک درمان جادویی برای تسکین درد گردن و حتی انواع درد در بدن است. نمک اپسوم عنصری است که به میزان فراوانی منیزیم و گوگرد دارد و در نتیجه از کلیدی‌ترین راه‌های درمان گردن درد طب سنتی است. (در گذشته‌های دور به کمک عناصری از قبیل منیزیم و سولفات، نمکی به نام نمک اپسوم تولید شد. این نمک مناسب خوردن نیست و به صورت موضعی استفاده می‌شود. نمک اپسوم یا همان منیزیم سولفات به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند و از آن به عنوان یک تسکین دهنده دردهای عضلانی و اسکراپ‌های لایه‌بردار پوست استفاده می‌کنند تا هم جوانی را به پوست خود بازگردانده و هم اینکه دردها را از خود دور نمایند.). منیزیم کارکردهای بسیاری دارد که یکی از آنها کاهش سرعت پیوند کلسیمی پس از منقبض شدن عضلات است، چرا که منیزیم با کلسیم وارد واکنشی رقابتی بر سر تصاحب جایگاه‌های پیوند می‌شود و به این ترتیب از تشکیل ترکیب کلسیمی و گرفتگی عضلات جلوگیری می‌شود.

گیاهان دارویی

زردچوبه: زردچوبه علاوه بر خواص زیادی که در طب سنتی دارد، واکنش‌های فیزیولوژی در بدن را نیز تغییر می‌دهد و در درمان گردن درد موثر است. زردچوبه دارای یک ماده فوتوشیمیایی به نام کرکومین است که خاصیت تسکین دهند‌گی و ضدالتهابی قوی دارد. همچنین اثرات آنتی هیستامین موجود در زردچوبه جریان خون به بخش‌هایی از بدن که دچار درد ناشی از دیسک معیوب هستند را کاهش می‌دهد. در حالت استفاده خوراکی، یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید. مقداری عسل را اضافه کرده و منتظر بمانید تا خنک شود. دو بار در روز و تا زمانی که درد تسکین یابد این محلول را بنوشید.

تنباکوی کوهی (آرنیکا): آرنیکا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تسکین درد گردن است. این دارو از عصاره های گلهای تازه آرنیکا بدست می آید و به تسکین گردن درد و گرفتگی عضلات گردن کمک می کند.

پنجه شیطان: این دارو عمدتا برای درمان آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد، اما همچنین با توجه به ویژگی های ضد التهابی ای که دارد برای تسکین درد گردن مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه پنجه شیطان بصورت پودر موجود است که می‌توان آن را با آب ترکیب کرد و خمیری بدست آورد و بر روی ناحیه‌ی دردناک قرار داد. این دارو به تسکین درد ناحیه پایین کمر و نیز گردن درد کمک می‌کند.

برگ کرفس: این گیاه می‌تواند در تسکین درد ناشی از گرفتگی گردن موثر باشد. آب برگ‌های کرفس را بگیرید و روزانه برای تسکین درد بنوشید.

دارچین: دارچین هم با دارا بودن خاصیت ضد التهابی درد گردن را کم می‌کند. استفاده از آن هم به صورت پودر در غذاها و یا استفاده از چای دارچین است.

پوست پرتقال و کاهو: یکی از بهترین راه‌های درمان گردن درد طب سنتی، دم کرده پوست پرتقال و کاهو با هم است. این دمنوش موجب شل شدن عضلات شده و درد ناشی از فشار و تنش را به شدت کاهش می‌دهد.

پوست درخت بید سفید: این گیاه برای درمان درد و التهاب موثر است. پوست بید سفید در واقع منجر به کشف آسپرین شد. در صورتی که نمی‌خواهید نوع مصنوعی این دارو را مصرف کنید این گیاه یک انتخاب مناسب است، زیرا آسپرین ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

گیلاس: گیلاس دارای ترکیبی به نام آنتوسیانین است که به کاهش التهاب کمک کرده و به عنوان مسکن درد عمل می‌کند. اضافه کردن این میوه در رژیم غذایی می‌تواند باعث تسکین گردن درد شود.

🇮🇷🇮🇷علل گردن درد و راهکارهای طب سنتی بخش دوم

طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی: درمان گردن درد با طب سوزنی، روش درمانی قدیمی است. این روش عموما یک روش درمانی غیرسنتی برای کمر درد و گردن درد در نظر گرفته می شود. با وجود اینکه اغلب مواقع طب سوزنی اولین گزینه درمانی برای کمر درد و گردن درد نیست، تعداد زیادی از بیماران و پزشکان از آن به عنوان ابزاری برای کاهش کمردرد و گردن درد استفاده می کنند.

طب فشاری: گاهی اوقات در کنار طب سوزنی از درمان سنتی، دارو های گیاهی و طب فشاری استفاده می شود. استفاده از طب فشاری برای عضلات گردن به کاهش گرفتگی گردن و درد کمک می کند و باعث بهبودی و آرامش فرد می شود. داروهای گیاهی مشخصی بسته به نوع بیماری فرد باعث بهبودی گردش و جریان خون و کاهش انقباض عضلانی و درد گردن و درمان گرفتگی گردن می شود.

آب درمانی

آب درمانی: زیر دوش آب گرم بایستید و آب را با فشار به مدت ۱۰ دقیقه روی محل درد بگیرید. بعد از ۱۰ دقیقه به مدت ۳۰ ثانیه آب سرد را روی گردن خود باز کنید. این شیوه را چند بار انجام بدهید تا درد گردن تسکین پیدا کند. آب گرم باعث افزایش جریان خون در عضلات گردن بوده و گرفتگی و درد آن را برطرف می‌کند و آب سرد التهاب گردن را کاهش می‌دهد.

ورزش کردن در آب: ورزش کردن در آب برای نرم شدن عضلات و به حداقل رساندن فشار روی کمر و گردن مفید است، چون خاصیت شناوری آب با کشش گرانشی وارد کننده فشار به ستون فقرات مقابله می‌کند.

سایر توصیه‌ها و نکته‌های مفید

در هنگام کار کردن، زمان‌هایی را به استراحت خود اختصاص دهید و کمی بدون استفاده از پشتی دراز بکشید.

استرس خود را کاهش دهید چرا که موجب تنش عضلانی می‌شود.

تمرینات تنفس شکمی را در فضای باز و ساکت انجام دهید. همچنین تکنیک‌های ریلکسیشن مانند مدیتیشن و یوگا را انجام دهید.

وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

به طور منظم شنا کنید تا عضلات گردن و کمر خود را تقویت کنید.

همیشه در هنگام کار کردن روی یک صندلی راحت بنشینید.

گوشی تلفن را بین گردن و شانه خود نگه ندارید.

روی زیرانداز سخت بخوابید.

از سیگار کشیدن خودداری کنید چرا که موجب کند شدن روند بهبودی شما می‌شود.

تا زمانی که درد و خشکی عضلات گردن ادامه دارد، از رانندگی کردن خودداری کنید.

کم کردن مصرف غذاهای با طبع سرد.

مصرف گرمی‌جات مانند دارچین، زنجبیل، عسل، مغزها و … .