آخرین مطلب

تغذیه‌ای طب سنتی برای بهبود عملکرد مغز و کسب نتایج بهتر در امتحانات

💊💊💊توصیه‌ های تغذیه‌ای طب سنتی برای بهبود عملکرد مغز و کسب نتایج بهتر در امتحانات

تدابیر تغذیه ای دوران امتحانات

دانشجویان و دانش آموزان در روزهای نزدیک امتحان بهتر است خوراکی‌هایی مصرف کنند که به‌آسانی هضم شوند.

دستگاه گوارش را به سنگینی و کندی دچار نکنند تا نیروی زیادی برای هضم و جذب آنها و دفع فضولاتشان مصرف نشود. در دانش تغذیه طب سنتی به این غذاها، غذاهای لطیف می‌گویند.

فواید مصرف غذاهای لطیف در طول امتحانات

مصرف غذاهای لطیف موجب می‌شود که در مقایسه با غذاهای دیرهضم و سنگین، خون و نیروهای بدنی به اندازه کمتری به دستگاه گوارش و بافت‌های بدن معطوف گردند و از توجه به سیستم عصبی بازنمانند.

بدین ترتیب عملکردهای مغزی مانند تمرکز و حفظ مطالب بهتر انجام می‌شوند.

بعضی از غذاهای لطیف، تقویت‌کننده عملکردهای مغزی نیز هستند؛ مانند حریره بادام، شله زرد، و زرده تخم مرغ که به صورت عسلی آب‌پز یا نیمرو شده باشد.

افزودن مقدار معتدلی دارچین و زعفران به این غذاها مناسب است و به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک می‌کند.

💊در ایام امتحانات، صبحانه را فراموش نکنید

مصرف صبحانه برای همه افراد از پیر و جوان، کودک و نوجوان، مرد و زن ضروری است، به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان که فعالیت فکری زیادتری دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نخوردن صبحانه یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش کارایی ذهنی و در نتیجه عدم موفقیت در امتحانات است و علت مهم آن افت قند خون می‌باشد.

۳ وعده غذای اصلی و ۲ میان‌وعده مصرف نمایید

مصرف وعده‌های غذایی اصلی و ۲ میان‌وعده در افزایش قدرت تمرکز، یادگیری و حافظه تأثیر مهم دارد، به شرط آنکه الگوی غذایی حاوی مواد مغذی لازم برای فعالیت ذهنی، به مقدار کافی و متعادل (نه کم و نه زیاد) باشد.

مصرف ۳ وعده اصلی غذایی و ۲ میان‌وعده، موجب حفظ قندخون به میزان متعادل، رساندن مواد مغذی ضروری به سیستم عصبی به مقدار کافی، پیشگیری از احساس گرسنگی و دل‌ضعفه و استرس ناشی از آن و پیشگیری از پرخوری و بدخوری در طول روز می‌شود.

لازم به ذکر است که برنامه غذایی، به خصوص در ایام امتحانات باید کافی، متعادل و متنوع باشد.

بدین معنا که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن و عمدتاً سیستم عصبی را تأمین کند، تعادل در غذا خوردن رعایت شود و الگوی غذایی از تنوع کافی برخوردار باشد یعنی از تمام گروه‌های غذایی اصلی در آن استفاده شود.

هرگز مصرف سبزی، سالاد و میوه‌ها را فراموش نکنید

مواد گیاهی فوق‌الذکر حاوی ویتامین‌ها و فاکتورهای غذایی بسیار مفید و ضروری برای سلامت انسان و افزایش کارایی ذهنی است.

مصرف آب‌میوه‌هایی مانند مرکبات و نیز غلات با سبوس و جوانه‌ها می‌تواند در سلامت و عملکرد سیستم عصبی و رساندن مواد مغذی ضروری به سلول‌های عصبی مۆثر باشد.

در صبح روز امتحان، به جای شیرینی و مواد شیرین از مواد نشاسته‌ای استفاده کنید

بعضی از کودکان و نوجوانان و نیز دانشجویان عادت دارند که در وعده صبحانه، با شیر یا چای، شیرینی یا کیک به جای نان و پنیر میل کنند.

این عادت صحیح نیست و بهتر است به جای شیرینی و کیک، از نان، پنیر کم‌نمک و گردو استفاده نمود.

البته مصرف مقدار کمی عسل یا خرما نیز برای تأمین انرژی و نیز خوشمزه‌تر کردن صبحانه، توصیه می‌شود.

پرهیزات غذایی در دوران امتحانات

هر غذا یا رفتار تغذیه‌ای که موجب پرکاری و زحمت دستگاه گوارش شود یا به فساد غذا در معده بینجامد یا پس از هضم برای دستگاه عصبی مفید نباشد، در روزهای امتحان با اختلال عملکردهای مغزی به نتایج ناگوار تحصیلی می انجامد، به‌خصوص اگر چنین غذاها یا رفتارهای تغذیه‌ای برای فرد ناآشنا و جدید باشند؛ بنابراین:

دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون و در فصل امتحانات باید از پرخوری اجتناب کنند ولو آنکه غذا سبک و زودهضم باشد.

حجم زیاد غذا حتی با وجود لطیف بودن غذا موجب فشار بر دستگاه گوارش و صرف نیروی بدن برای انجام اعمال هضم و جذب و دفع می‌شود، بدین ترتیب تامین نیروهای مغزی دشوار خواهد بود.

ازین رو مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده در روزهای امتحان قابل توصیه نیست. کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا، سوسیس از این قبیل محسوب می‌شوند.

هرگونه ناسازگاری غذایی و فساد هضم در معده منجر به افت شدید عملکرد مغزی می‌شود بنابراین دانش آموزان و دانشجویان در روزهای امتحان باید از روی‌هم خوردن غذاها خوداری کنند.

مصرف همزمان بعضی غذاها و میوه‌های لطیف مانند شیر و توت، یا ماهی و توت فرنگی، یا شیر و پیاز، یا حتی شیر و ماهی، در یک وعده غذایی نهی شده زیرا می‌تواند به سوءهضم و فاسدشدن این غذاها در معده بینجامد.

نکته مهم‌تر اینکه غذاهای لطیف و خوش‌هضم هرگز نباید پس از غذای سنگین دیرهضم خورده شوند مثلا خوردن توت فرنگی روی غذاهای چرب بسیار نامناسب است.

غذاهایی که بسیار تری‌بخش باشند برای ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان مناسب نیستند زیرا موجب کندی عملکردهای مغزی و خواب‌آلودگی می‌شوند و هشیاری را کاهش می‌دهند. ماست و دوغ و کاهو از این جمله‌اند.

دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از غذاهای نفاخ پرهیز کنند زیرا چنین غذاهایی هم موجب زحمت دستگاه گوارش می‌گردند و هم سیستم عصبی مرکزی را آزار می‌دهند و موجب سنگینی و خواب‌آلودگی فرد می‌شوند و بنابراین در ایام امتحان نامناسب‌تر هستند. حبوبات نخیسانیده، کلم، تربچه، سیر و پیاز از این قبیل محسوب می‌شوند.

دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از مصرف زیاده از حد خوراکی‌های محرک سیستم عصبی مانند قهوه و نسکافه چای پررنگ خودداری کنند زیرا نوشیدن مفرط این مواد موجب ناآرامی و اصطراب می‌شود و تمرکز را مختل می‌کند.

https://tabaye.ir/proper-nutrition-during-exams/