آخرین مطلب

کوهنوردی واثراتش برای بانوان

آیا_میدانید

🏃 ورزش و داشتن تحرک کافی روزانه یکی از مهمترین اصول حفظ سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌هاست.

❗️اما یک نکته بسیار حائز اهمیت را در نظر داشته باشید براساس جنسیت، مزاج و …. نوع و میزان ورزش مناسب متفاوت است.

🏋‍♀یکی از عوامل نارسایی تخمدان ها تحرک و فعالیت بدنی شدید و بیش از حد روزانه در بانوان به علت ایجاد خشکی و ضعف مزاج است.

✅ مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش بیش از ۷ ساعت در هفته موجب اختلال قاعدگی می شود، درصورتی که ورزش سبک و منظم (برای مثال پیاده روی روزانه در حد ۲۰_۳۰دقیقه) موجب تقویت و اصلاح مزاج می باشد.

💠💠💠💠💠💠💠

سلامتکده طب سنتی ایرانی معصومیه
@salamatkadeh_official
قم خ ۱۵ خرداد نبش کوچه ۴۴

////////////////////////////////////////////////

💊👈🏿 بانوان و اثرات کوهنوردی

بانوان به دلیل آناتومی خاصی که از نظر استخوان‌ها و عضلات دارند، نسبت به مردان بیشتر نیازمند پرداختن مستمر به برخی ورزش‌ها از جمله کوهنوردی و پیاده روی هستند، چراکه مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی ۱۵ درصد بیشتر از آقایان است.

همچنین به دلیل مسائل ناشی از بارداری و زایمان، مقداری از کلسیم بدن آنها به جنین منتقل می‌شود و این موضوع زمینه ابتلای آنها به مشکلات استخوانی و آرتروز را در میانسالی فراهم می کند.

همچنین به علت کم تحرکی بانوان درصد ابتلا به چاقی در آنها بیشتر از مردان است. به این منظور و برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای عضلانی در سال‌های پس از دوره جوانی ضرورت دارد که بانوان از سنین جوانی با ورزش‌هایی که سیستم اسکلتی آنها را مستحکم‌تر و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماری‌ها بیشترمی‌کند، همگام شوند.

کوهنوردی یکی از مهم‌ترین ورزش هایی است که می‌تواند سیستم عصبی و اسکلتی بدن بانوان را تقویت و مقاوم کند، زیرا در جریان کوهنوردی میزان بازدهی قلبی افزایش می‌یابد و مقدار خون در عضلات را ۲۰‌ برابر افزایش می‌دهد که همین موضوع سبب می‌شود که در آغاز، چربی‌های زیرجلدی و سطح روده‌های آنان جذب و از طریق تولید حرارت و تعرق از بدن خارج شوند و سپس ذرات چربی که درون عروق رسوب می‌کند حرکت کند و این روند احتمال بروز بیماری‌هایی چون ازدیاد چربی خون، فشار خون یا بیماری نقرس را به حداقل می‌رساند.

در این صورت به وضوح در می‌یابیم که در اثر استمرار ورزش و کوهنوردی علاوه بر اینکه همه چربی های اضافی رسوب شده در بدن تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند، تعدادی عروق جدید نیز در عضلات آنان ایجاد می‌شود که خون رسانی و انتقال اکسیژن به همه نقاط بدن را تسهیل و کوهنوردان را شاداب، پرتحرک و تندرست می کند.

نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که برای دستیابی به ثمرات مفید کوهنوردی باید این ورزش را به طور مستمر انجام دهید و اگر در برخی از هفته‌ها به دلایلی قادر به کوهنوردی نبودید از طریق پیاده‌روی در پارک‌ها و مسیرهای خیابان، سعی کنید برنامه ورزشی خود را حفظ کنید.

بهترین برنامه؛

بهترین برنامه کوهنوردی این است که کوهنورد، ماهانه یک بار به ارتفاعات بالای ۳ هزار متر (در هوای رقیق) و در حد فاصل هر ماه نیز در ایام تعطیل به تپه‌ها و کوهپایه‌ها صعود کند، زیرا در جریان کوهنوردی از انتهای اعصاب سمپاتیک مقادیر زیادی هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می شود که در تنظیم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبی نقشی بسزا دارند و از طرفی دیگر هورمون های تسکینی زیادی نیز ترشح می شود که آنکفالین، آندورفین و سروتونین نام دارند.

این هورمون‌ها با اثرات ضددرد و ایجاد طراوت و شادابی خود سبب می شوند کوهنوردان در همه ایام دارای چهره بشاش و خندان و اراده ای استوار و آسایشی فراتر از دیگران باشند. در مواقع خطر مغز به صورت خودکار هورمون آدرنالین را به مقدار زیاد تولید می کند و این در ورزش هایی نظیر سنگنوردی، یخ نوردی، ورزش های پروازی و هیجانی به مراتب بیشتر است.

همچنین بر اساس نتایج تحقیقات، بروز بیماری های روحی و روانی و آترواسکروز عروق کرونر قلب، دیابت، فشار خون و آرتروز اندام های بدن و بیماری‌های گوارشی، در زنان ورزشکار نادر است یا اصلا مشاهده نمی‌شود.

در عوض در زنانی که از تحرکات ورزشی دوری جسته‌اند و تمایل به زندگی ماشینی و کم‌تحرک امروزی را دارند یا اینکه آلوده به سیگار و سایر مواد افیونی و الکل هستند، میزان شیوع بیماری های ذکر شده بسیار فراوان تر از زنان ورزشکار و پرتحرک است، زیرا در این گروه از بانوان مکانیسم تعادلی بین هیدرات های کربن، کلسترول، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها مختل می‌شود و حرکات دودی روده‌ها نیز به کندی صورت می‌گیرد و آنان را به بیماری ‌قلبی – عروقی و گوارشی سوق می دهد.

بر همین اساس تاثیرات شگرف کوهنوردی بر نیمی از قشر فعال جامعه یعنی بانوان که معمولا چه شاغل و چه خانه دار از تحرک کمتری نسبت به آقایان برخوردار هستند، قابل انکار نیست؛ به ویژه در عصر کنونی که تکنولوژی باعث یکجانشینی طولانی مدت شده است، این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود.

کوهنوردی ورزشی سخت است، اما در موارد آماتوری، ورزشی ارزان قیمت و سهل الوصول و در عین حال جذاب و هیجان انگیز محسوب می‌شود.
همین موضوع سبب می‌شود به راحتی بتوان برای آغاز این ورزش در همه شهرهای استان که کوه‌های فراوانی در اطراف خود دارند، برنامه ریزی کرد.

✍🏼 تحقیق و گردآوری: امید قربانزاده

°Join: @Mezajshenasi12
t.me/Mezajshenasi12