آخرین مطلب

بوی دهان در طب سنتی و راهکارهای متنوع

🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷علل یابی و رفع بوی بد دهان روزه دار برمبنای طب سنتی

خانم دکتر محمدی متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی

یکی از مشکلاتی که اکثر روزه‌داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می‌شوند، بوی ناخوشایند دهان است که گاهی علاوه بر خود فرد، ممکن است اطرافیان او را نیز آزار دهد. البته این مشکل برای بعضی از افراد فقط به ماه رمضان محدود نمی‌شود و در ماه‌های دیگر سال نیز وجود دارد. از دیدگاه طب جدید مهم‌ترین علل بوی بد دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی و عفونت دندان‌ها و لثه‌ها و بیماری‌های گوارشی از جمله ریفلاکس معده به مری هستند و بیماری‌های تنفسی، اختلالات متابولیک، داروها و بیماری‌های سیستمیک و … در رده‌های بعدی اهمیت قرار دارند. در طی روزهای معمولی به دلیل نوشیدن مایعات، بزاق دهان پیوسته تازه می‌شود و این بو کمتر است اما در روزه‌داری به دلیل اینکه امکان تازه شدن آب دهان کمتر است باقی ماندن غذا در بین دندان‌ها، بوی بد بیشتری را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، در حالت روزه‌داری و گرسنگی طولانی‌مدت پس از گذشت چند ساعت که ذخایر قندی بدن تمام می‌شود، بدن برای تولید انرژی به چربی‌ها روی می‌آورد. در اثر سوختن چربی‌ها موادی به نام کتون در بدن ساخته می‌شوند که بوی آنها از راه تنفس خارج می‌شوند.
از منظر طب سنتی شایعترین علل بوی بد دهان عبارتند از:

حرارت بالایی که در معده ایجاد شود و بر رطوباتی که در معده و حلق و اطراف دندان‌ها وجود دارد استیلا یابد و این رطوبات را فاسد گرداند. این نوع بوی بد با گرسنگی تشدید و با خوردن غذا کمتر می‌شود که می‌تواند مهم‌ترین علت بوی بد دهان در دوران روزه‌داری باشد.

اخلاط نامناسب مانند صفرا یا بلغم عفن در معده تجمع یابند و بخارات ناشی از آنها باعث ایجاد بوی بد دهان شود. این علت نیز با بیماریهای گوارشی ذکر شده از دیدگاه طب جدید قابل تطابق است.

عفونت لثه و دندانها و پوسیدگی و فساد رطوبات آنها (که جزء شایع‌ترین علل بوی بد دهان از دیدگاه طب جدید نیز مطرح است.)

مواد و رطوبات فاسدی که از مغز به سمت دهان و لثه‌ها می آیند و به دلیل ضعف لثه‌ها در این محل تجمع یافته و بوی نامناسب ایجاد می‌کنند.

عفونت و بیماری‌های ریوی.

برای برطرف شدن بوی بد دهان چه باید کرد؟

در افرادی که به دنبال خوردن سحری مسواک نمی‌زنند، به دلیل باقی ماندن غذاها در لابه‌لای دندان‌ها و در حفرات دهان، بوی دهان بیشتر و نامطبوع‌تر است، بنابراین باید در وعده سحری طوری برنامه‌ریزی شود که فرصت کافی برای مسواک زدن و استفاده از نخ یا خلال دندان وجود داشته باشد.

همانطور که قبلاً ذکر شد باید از غذاهای بسیار داغ، تند و ادویه‌دار و چای پررنگ در ماه رمضان پرهیز نمود چرا که این غذاها پرزهای چشایی دهان را دچار سائیدگی کرده و این امر به خشک شدن آب دهان کمک می کند و سبب بوی بیشتر دهان می‌گردد.

کسانی که تجمع صفرا در معده دارند، باید از غذاهای بسیار چرب و شیرین پرهیز نمایند و به عنوان چاشنی در غذاهای خود از آبغوره و سماق و زرشک و آبلیمو استفاده نمایند. یکی از غذاهایی که برای این افراد مفید است آش آلو می باشد. یکی از پرمنفعت‌ترین خوراکی‌ها برای افراد فوق در این ماه، زردآلوی تازه و در صورت عدم دسترسی، خیسانده برگه زردآلوست. همچنین مصرف میوه‌هایی مثل انار و گلابی و به در این ماه برای افراد مذکور مثمرثمر است.

اما کسانی که تجمع بلغم در معده دارند، باید از غذاهای چرب و آبکی و سنگین و خمیری مثل آش رشته، ماکارونی و قارچ و تریدها بپرهیزند. این افراد از مصرف گلقند و کرفس سود خواهند برد. این افراد می‌توانند در ماه رمضان از مویز دانه خارج کرده که به جای دانه آن کمی پودر مورد در آن ریخته‌اند، استفاده نمایند که این ترکیب نیز در رفع بوی بد دهان نقش مؤثری دارد. یکی دیگر از غذاهای مفید در این افراد گوشت کبک، بلدرچین یا جوجه مرغ است که با نخود و زیره و شوید و دارچین و زعفران و میخک پخته شود.

تمام افراد، بخصوص کسانی که از بیماری برگشت اسید و غذا از مری به معده رنج می برند، در این ماه بایستی از غذاها و ترکیبات نفاخ پرهیز نمایند. همچنین برخی افراد بلافاصله پس از خوردن وعده غذایی، دراز می‌کشند و بعضی دیگر سیگار می‌کشند، درحالی‌که انجام این کارها باعث تشدید برگشت اسید از معده به مری می‌شود. این افراد هنگام افطار و شام باید از نوشیدن دوغ، نوشابه، خوردن غذاهای چرب و نیز گوجه‌فرنگی و مرکبات پرهیز کنند. به‌علاوه از پرخوری و سریع غذا خوردن پرهیز کرده و غذا را با آرامش بجوند و در هنگام غذا خوردن از عصبانیت و صحبت‌های ناراحت‌کننده دوری کرده و فضای زمان مصرف غذا را به فضایی شاد و پر از انبساط خاطر تبدیل نمایند.

علاقه مندان میتوانند در صورت تمایل همه روزه (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۸٫۳۰ تا ۱۵ توسط اساتید و متخصصین طب سنتی در سلامتدکه بهشت واقع در خیابان وحدت اسلامی، نبش بهشت ویزیت شوند.

شماره تماس سلامتکده ۰۲۱-۵۵۶۳۹۷۲۳ و ۵۵۶۳۹۷۲۴-۰۲۱
روابط عمومی دانشکده طب سنتی

https://stm.iums.ac.ir/content/51074/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%AF-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C

🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✅علت بوی بد دهان هنگام روزه‌داری با نگاههای مختلف طب سنتی !
۱–خوابیدن بلافاصله بعد از سحری باعث میشود غذای شما به خوبی هضم نشده و علاوه بر اینکه غذا به خوبی جذب بدن نمیشود؛ مشکلاتی از جمله بوی بد دهان برایتان پیش خواهد آمد. بنابراین سعی کنید تا یک ساعت بعد از سحری بیدار باشید

۲–مصرف ۱ قاشق روغن زیتون به همراه سحری میتواند خالی شدن معده را به تاخیر انداخته و « بوی بد دهــــان » را در طی روز کاهش دهد بعلاوه روغن زیتون از ایجاد یبوست در طول روز نیز جلوگیری میکند

۳–یک استکان عرق نعناع را با یک استکان گلاب مخلوط کنید و تا حد جوش گرم کنید. سپس با یک قاشق غذاخوری بارهنگ ممزوج و با شکر یا عسل کمی شیرین کرده و بعد از سحری میل کنید.
http://tajarobteb.ir/?p=15417
سایت تجارب طب معارفی