آخرین مطلب

کودک شیرخوار و زمان از شیر گرفتن و روش شیر گرفتگی فقط بر مبنای طب سنتی

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
✅از شیر گرفتن کودک

✍️در زمانهایی که شیر میخواهد او را با خوراکی‌های مختلف و با بازی کردن مشغول کنید تا فراموش کند . شیر خوردن و تماس با سینه مادر یک روش انتقال حرارت و عاطفه مادر است با قطع شیردهی این ارتباط قطع میشود؛ بنابراین در این دوره بیشتر به او محبت کنید

غذاهایی مانند انواع سوپ های رقیق ، شیر برنج ، فرنی و شربت شیره انگور برای دوره از شیر گیری مناسب اند. در مدتی که کودک را از شیر می گیرید از مصرف موادی که باعث #افزایش_شیر میشود مثل شوید، شنبلیله ، زیره و رازیانه و…. پرهیز کنید

کمی صبر زرد با آب مخلوط کنید و به نوک سینه بمالید ؛ صبر زرد تلخ است و کودک میلی به خوردن شیر پیدا نمی کند کمی کنجد آسیاب شده را با عسل مخلوط کرده و روی سینه ضماد کنید تا شیر قطع شود

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿

////////////////////////////////////

📚📚📚📚شیر گرفتگی کودک از شیر مادر به روش تدریجی ، پلکانی و بدور از تنبیه و خشونت با نگاهی به طب سنتی چیست


الف : راهکارها در روش طب سنتی
۱= تمام راهکارها بایستی کوتاه و میان مدت بوده باشد .
۲= از ماههای قبل بایستی کودک به تغذیه با مزاج گرم و تر ، آب میوه سنتی و خانگی و شربتهای گیاهی مثل بیدمشک با گلاب و اندکی زعفران ، شربت شیره انگور عادت داده شود . در این ایام کودک را به خوردن تغذیه هایی مثل ( هویج پخته ، سیب زمینی آب پز با اندکی چاشنی های خوشمزه ، موز اندک ، هلو ، شیر جوشیده گاو ، تخم مرغ عسلی ، ماهی دریایی ، غذای گوشتی ، کره با نان و مربا و انواع آشجات مقوی با ماهیچه گوسفندی ) عادت ببخشید .
تغذیه های ( پسته ، فندوق ، کشمش ، گوشت کبابی و هویج بزرگ ) به کودک در این ایام داده نشود .
۳= همزمان مادر بایستی تغذیه گرم و خشک مزاج را مانند ( سسها ، رازیانه ، فلفل ، آویشن ، زنجبیل ، دار چین ، سیاهدانه ، اسفند ، شوید و… ) از دستور غذایی خودش به حداقل برساند .
۴= تحت هیچ شرایطی ترک شیردهی با حذف پوشاک کودک همراه نشود که بشدت در اعصاب و روان کودک تاثیر منفی برجا میگذارد .
۵= برای ایجاد گریز درشیرخوردن کودک از پستان مادر میتوان از ضماد ماده تلخ گیاهی آلورا ( همان صبر زرد ) یا ضماد گیاه کلپوره یا ضماد گیاه سداب و… بر روی سینه مادر استفاده کرد .
۶= تا چند روز شبها که کودک در خواب است یک الی دوبار به او شیر داده شود .
۷= مادر در روز چند بار سینه را زیر آب خنک قرار دهد و اندکی دمنوش گیاه سداب بخورد .
۸= والدین متناسب با امکانات و مقدورات اقتصادی قبلا” برنامه ریزی کنند که چگونه بهانه گیری و ایجاد هواس پرتی کودک را با (اسباب بازی ها ، بازی با رنگهای تفننی ، تغییر دکوراسیون منزل و محل خوابش ، تغییر چیدمان خانه برای بازی کودک ، تهیه قمقمه برای نوشیدنی کودک ، بردن کودک به پارک و فضای سبز بالاخص توسط همسر با همراهی مضاعف بر خلاف روشهای گذشته ، تهیه کتب قصه کودکانه و خواندن آن در زنگ خوابش ) فراهم کنند و از دادن تنقلات فست فودی به کودک همانند چیپس و پفک و شکلات پرهیز نمایید .
۹= مادر در این ایام سعی کند که سینه خودرا در معرض چشمان کودک قرار ندهد و برای استحمام او با لباس برتن اقدام کند .
۱۰= مادر هرگزدرکنار کودک به بهانه شیر گرفتن گریه و زاری و دلسوزی از خودش بروز ندهد .
ب : راهکار در کتب ادعیه برای شیر گرفتگی کودک :
۱= در کتاب تسهیل الدواء از امام صادق علیه السلام که فرموده هرکس سوره بروج را نوشته و بر کودک ببندد که او را از شیر گرفته باشند شیر گرفتگی بر آن کودک آسان میشود .( کتاب کلیات مفاتیح الحاجات باب اطفال ص ۱۷۸)
۲= در ماههای آخر شیر دهی که تصمیم گرفته اید آرام آرام کودک را از شیر خوردن مادر محروم کنید ، وضو گرفته و با طهارت وارد حرم مطهریکی از معصومین علیهاالسلام و یا امام زادگان شوید و آنگاه زیر بقعه متبرک قرار بگیرید پس از زیارت آن معصوم ، دعا و توسل به آن بزرگوار در حالیکه اناری شیرین را دانه دانه کرده و در پیش رو دارید روبه قبله بنشینید و ضمن تلاوت سوره مبارکه یس ، از هردو سینه به کودک شیر بدهید تا کاملا” تخلیه شوند و ضمنا در حین تلاوت سوره به انار هم بدمید و در پایان ثواب این سوره را به روح مقدس حضرت علی اصغر علیه السلام و مادرش هدیه بدهید و در آن مکان مقدس از خداوند بخواهید که این دوره شیردهی را به کرمش از شما بپذیرد و با اتمام این دوره ، روزی معنوی فرزندتان را فراوان گرداند و سپس کم کم انار دانه شده و یا آبش را کامل به کودک بدهید ( انارشیرین و روز جمعه در تعالیم دینی سفارش شده است چون انار شیرین برای آرامش و رفع اضطراب و وسواس موثر است )
منبع کتاب ارزشمند : ریحانه بهشتی نوشته شده جمعی از خواهران حوزه علمیه قم