آخرین مطلب

صورت و عوارض آرایش بر مبنای طب سنتی

کانال تجارب طب اسلامی و ایرانی:
📕📕📕⛔️⛔️⛔️❌❌❌خطرات عجیب استفاده از موادآرایشی توسط زنان و دختران و حتی پسران و مردان ‼️‼️⁉️⁉️

۱- فتالات

این ماده شیمیایی به عنوان ماده‌ای که سیستم غدد درون‌ریز را مختل می‌کند، شناخته شده است. این ماده معمولاً در رایحه‌های مصنوعی، مواد براق‌کننده و انواع لوازم آرایشی دیگر یافت می‌شود. عوامل خطرناک مرتبط با فتالات عبارت‌اند از بلوغ زودرس دختران، سرطان پستان در زنان مسن و تضعیف استروژن در سیستم‌های کشت سلولی

۲- تری کلوسان

این ماده شیمیایی معمولاً در دئودورانت‌ها، صابون‌های ضد باکتری و خمیر دندان یافت می‌شود. هدفش این است که از کپک و قارچ جلوگیری کند. این ماده بر سیستم‌های هورمون بدن، به خصوص تیروئید که مسئول تنظیم متابولیسم بدن است، تأثیر می‌گذارد. این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند رشد طبیعی سینه‌ها را متوقف کند.

۳- ۱٫۴-دی‌اکسان

این ماده به نام پلی اتیلن گلیکول هم شناخته می‌شود. این ماده به سختی در برچسب‌های لوازم آرایشی یافت می‌شود، اما در واقع در بسیاری از آنها وجود دارد. این ماده از نفت مشتق می‌شود و در محصولاتی مانند محصولات شوینده حمام کودکان، شامپو، مواد شوینده بدن و سایر محصولاتی که کف تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. این ماده توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و برنامه ملی سم‌شناسی (NTP) به عنوان ماده سرطان‌زا شناخته شده است.

۴- پارابن

احتمالاً با این ماده آشنا هستید، به ویژه اگر از طرفداران محصولات طبیعی باشید و به دوری از مضرات لوازم آرایش اهمیت بدهید. این ماده شیمیایی معمولاً در پماد، لوسیون، کرم و دئودورانت یافت می‌شود. پارابن به راحتی توسط پوست جذب می‌شوند و با تومور پستانی مرتبط است

۶- اتیلن اکسید

در صنعت پزشکی، این ماده را برای استریل کردن تجهیزات جراحی استفاده می‌کنند. در صنعت تولید محصولات مراقبت شخصی، از اتیلن اکسید در محصولات شوینده بدن و شامپو به عنوان یک عامل کف کننده استفاده می‌شود. این ترکیب به عنوان ماده سرطان‌زا شناخته شده و با سرطان پستان مرتبط است.

۶- بوتیلیتد هیدروکسی نازول BHA و بوتیلیتد روزتیولین BHT

این مواد در لوازم آرایش و مرطوب کننده‌ها به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. احتمال می‌رود که این مواد می‌توانند باعث اختلال در سیستم غدد درون‌ریز و احتمالاً بروز سرطان شود. با این حال، اخیراً اثبات شده است که برای ماهی و دیگر انواع حیوانات مضر هستند.

۷- رنگ دهنده‌های قطران زغال سنگ

این ماده گاهی به عنوان CI یا ماده رنگ‌زای اسید قرمز و پارا فنیلین دی آمین نیز ذکر شده است. این ماده در لوازم آرایشی استفاده می‌گردد و می‌تواند توسط فلزات سنگین باعث مسمومیت مغز شود. نام‌های دیگر این ماده سمی عبارت‌اند از شماره ۱، آبی ۱، ایندیگو کرمین و FD&C Blue.

۸- اتانول آمین‌‌ها DEA/MEA/TEA

ترکیبات مربوط به DEA به عنوان ماده سرطان‌زا شناخته می‌شوند. این مواد معمولاً در شامپو، مرطوب‌کننده و دیگر محصولات کف کننده استفاده می‌شود. این ماده گاهی به فرمی واکنش نشان می‌دهد که نیتروزامین نامیده می‌شوند، این ترکیبات سرطان‌زا هستند.

۹- دی بوتیل فتالات

این ماده پلاستیسایزر است که معمولاً در محصولات ناخن استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که این ماده با اختلال در سیستم غدد درون‌ریز و آسیب سیستم تولید مثل مرتبط است.

۱۰- فرمالدهید

برخی از نگهدارنده‌های درون لوازم آرایشی به آهستگی فرمالدهید آزاد می‌کنند که با سرطان مرتبط است. آنچه لازم است در مورد استفاده از این ماده بر روی برچسب‌های محصولات آرایشی به دنبالش بگردید، تحت عنوان این نام‌ها خواهند بود: دی ام دی ام هیدانتوین، ایمیدازولیدینیل اوره، کوارترنیوم ۱۵ و متانامین

۱۱- مواد معطر

این مواد همچنین به عنوان رایحه و عطر هم شناخته شده که در انواع لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. حتی محصولاتی که به نام بی‌بو برچسب خورده‌اند هم ممکن است حاوی این ماده باشند. مواد معطر باعث افزایش آلرژی و آسم می‌شوند و با مشکلات عصبی و سرطان مرتبط هستند.

۱۲- مواد نفتی

این مواد اغلب در بالم لب، مرطوب‌کننده و رژلب استفاده می‌شود. این ماده به علت آلودگی به هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای باعث بروز سرطان می‌شود.

۱۳- سیلوکسان

هر آنچه که با سیلوکسان یا متیکون تمام می‌شود، سمی است. این ماده در صنعت لوازم آرایشی به عنوان رطوبت دهنده، صاف و نرم‌کننده استفاده می‌شود. این مواد اختلال دهنده غدد درون‌ریز هستند و باعث آسیب به سیستم تولید مثل می‌شوند.

مطالعاتی که محققان آمریکایی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که حدود ۸۲ هزار ماده مختلف در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک هشتم این ترکیبات حاوی حشره‌کش‌ها، مواد شیمیایی صنعتی، اختلال دهنده هورمونی، سموم مؤثر بر دستگاه تولید مثل، مواد سرطان‌زا، پلاستیسایزرها (برای صافی پوست به کار می‌روند)، رقیق‌کننده‌ها و سورفاکتانت یا مواد فعال سطحی هستند. برخی از این مواد با سرطان، تولد نوزاد ناقص و نازایی در ارتباط هستند. این ۱۴ ماده سمی که دلیل بخش عمده مضرات لوازم آرایش هستند، در ۸۰ درصد محصولات کشور کانادا یافت شده است.

تست حیوانی محصولات آرایشی چیست؟

لوازم آرایشی در تمام دنیا از محبوب‌ترین محصولات مصرفی‌اند. منتها سلامت مواد به‌کاررفته در آنها نیز باید تأیید شود. یکی از راه‌هایی که امکان تولید مواد بی‌خطر را فراهم می‌کند آزمایش‌کردن آنها قبل از عرضه به بازار است. متأسفانه، در برخی از برندها و شرکت‌ها، آزمایش‌های مذکور از مسیر چندان جالبی عبور نمی‌کند. شوربختانه گاهی پای حیوانات بی‌نوا به‌ میان است؛ یعنی قبل از اینکه محصولات آرایشی مختلف روانه بازار شوند، آنها را روی حیوانات آزمایش می‌کنند.

⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️عوارض آرایش صورت

🍃🍁 این روزها آرایش کردن بیش از گذشته میان زنان و دختران جوان رایج شده است. اگر در کشورهای غربی پیر زن های ۷۰ سال به بالا، خود را با انواع ترفندها می خواهند زیبا و جوان نشان دهند، در کشور ما بسیاری از دختران نوجوان ۱۴ سال به بالا، هر روز وقت زیادی از خود را روبروی آینه می گذرانند تا خوشگل شوند، غافل از این که پزشکان متخصص پوست نسبت به عوارض آرایش های غلط هشدار می دهند.

👈 دکتر نسترن فرزان، متخصص پوست و مو دراین باره می گوید: کرم پودرها، لاک ناخن، رژ لب، ریمل چشم و سایه ها در رنگ های متنوع از جمله مواد آرایشی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. وی می افزاید: متاسفانه اغلب خانم ها بدون توجه به ویژگی های پوست خود از این مواد استفاده می کنند. مثلا کسی که پوست خشک دارد، به هیچ وجه نباید از کرم پودرهای خشک استفاده کند.

🍃🍁 او درباره استفاده از مواد آرایشی چرب کننده توضیح می دهد: بیشتر عوارض مواد آرایشی پوست، به مواد چرب مربوط می شود و در نهایت موجب بروز آکنه روی پوست خواهد شد. به گفته وی، مواد آرایشی چرب، منافذ پوست را می بندند و موجب بروز جوش های سرسیاه روی پوست می شوند. 🙅🏻 مخصوصاً دختران جوان از مصرف مواد آرایشی بپرهیزند. این مواد به پیر شدن زودرس پوست آن ها کمک می کند.

✅ چند توصیه:
👈 اگر بخواهید پوست خود را به انواع مواد آرایشی عادت دهید، باید هر روز ۲ ساعت جلوی آینه بایستید و دست کم ۵۰ لایه متفاوت را روی پوست خود قرار دهید. پس از انجام این کار منصرف شوید.
👈 تحت تاثیر تبلیغات مواد آرایشی قرار نگیرید. بسیاری از این تبلیغات دروغین هستند و ممکن است روی پوست شما تاثیر مخرب بگذارند.
👈 از لوازم آرایشی دیگران به هیچ وجه استفاده نکنید.
👈 توجه داشته باشید قسمت بیشتر شیشه عطرهای شیمیایی که تولید می شوند، الکل است. بنابراین از پاشیدن آن به خصوص روی پوست خود خودداری کنید.
👈 به ویژه دختران جوان از مصرف مواد آرایشی بپرهیزند. این مواد به پیر شدن زودرس پوست آن ها کمک می کند.

📚 منبع: جام جم

❌ هرگز از لوازم آرایشی شیمیایی استفاده نکنید ❌
🔍 مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی آرایشی و بهداشتی، به بروز آسیب‌های زیر منجر می‌شود:

⬅️ انواع سرطان
⬅️ بی‌نظمی هورمونی
⬅️ آسیب رساندن به سیستم عصبی
⬅️ آسیب به اندام‌های مختلف بدن

ضمناً توصیه می شود به جای استفاده از ادکلن و عطرهای شیمیایی از عطرهای طبیعی استفاده نمایید
@soroshesalamati