عنه علیه السلام : لا تَقرَبِ النِّساءَ فی أوَّلِ اللَّیلِ لا شِتاءً و لا صَیفا، و ذلِکَ أنَّ المَعِدَهَ وَ العُروقَ تَکونُ مُمتَلِئَهً و هُوَ غَیرُ مَحمودٍ ، یُتَخَوَّفُ مِنهُ القولَنجُ وَ الفالِجُ ، و اللَّقوَهُ ، و النِّقرِسُ ، و الحَصاهُ ، و التَّقطِیرُ ،
وَ الفَتقُ وَ ضَعفُ البَصَرِ و الدِّماغِ.
فَإِذا أُریدَ ذلِکَ فَلیَکُن فی آخِرِ اللَّیلِ ؛ فَإِنَّهُ أصَحُّ لِلبَدَنِ ، و أرجى لِلوَلَدِ ، وَ أذکى لِلعَقلِ فِی الوَلَدِ الَّذی یُقضى بَینهُما.
امام رضا علیه السلام :
آغاز شب ، چه در زمستان و چه در تابستان ، با زنان آمیزش مکن .این ، بدان جهت است که معده و رگ ها پُرند و این ، وضعیت مناسبى [براى آمیزش] نیست و بیم قولنج و فلج و لرزش چانه و نِقرس( نوعى بیمارى که در نتیجه بالا رفتن اسید اوریک خون پدید مى آید) و سنگ [کلیه ]و تقطیر (چکایش) بول وفتق و ضعف در بینایى و ذهن مى رود . پس اگر اراده آمیزش دارد ، باید در پایان شب باشد که براى بدن ، سالم تر و براى فرزند [آوردن] ، امیدوارتر و براى افزونى هوش فرزندى که در این میان پدید مى آید ، بهتر است
? طب الامام الرضا علیه السلام : ص ۶۴ ، بحار الأنوار : ج ۶۲ ص ۳۲۷
[۲۰۱۵/۴/۱۳، ۱۶:۰۲] غیبی: عنه صلی الله علیه و آله ـ فی وَصِیَّتِهِ لِعَلِیٍ علیه السلام ـ : یا عَلِیُ ، عَلَیکَ بالجِماعِ لَیلَهَ الإثنَینِ ؛ فَإنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ حافِظا لِکِتابِ اللّه ِ، راضِیا بِما قَسَمَ اللّه ُ عز و جل .
یا عَلِیُ ، إن جامَعتَ أهلَکَ فی لَیلَهِ الثُّلاثاءِ فَقُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ ؛ فَإِنَّهُ یُرزَقُ الشَّهادَهَ بَعدَ شَهادَهِ أن لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ و أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّه ِ، و لا یُعذِّبُهُ اللّه ُ مَعَ المُشرِکینَ ، و یَکونُ طَیِّبَ النَّکهَهِ وَ الفَمِ، رَحیمَ القَلبِ، سَخِیَ الیَدِ، طاهِرَ اللِّسانِ مِنَ الغیبَهِ وَ الکِذبِ وَ البُهتانِ .
یا عَلِیُ ، إن جامَعتَ أهْلَکَ لَیلَهَ الخَمیسِ فَقُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ ؛ فَإِنَّهُ یَکونُ حاکِما مِنَ الحُکّامِ ، أو عالِما مِنَ العُلَماءِ . و إن جامَعتَها یَومَ الخَمیسِ عِندَ زَوالِ الشَّمسِ عَن کَبِدِ السَّماءِ فَقُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ ، فَإِنَ الشَّیطانَ لایَقرَبُهُ
حَتّى یَشیبَ ، و یَکونُ قَیِّما ، و یرزُقُهُ اللّه ُ عز و جل السَّلامَهَ فِی الدِّینِ وَ الدُّنیا.
یا عَلِیُ ، وَ إن جامَعتَها لَیلَهَ الجُمُعَهِ و کانَ بَینَکُما وَلَدٌ ؛ فَإِنَّهُ یَکونُ خَطیبا قَوّالاً مُفَوَّها، وَ إن جامَعتَها یَومَ الجُمُعَهِ بَعدَ العَصرِ فَقُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ ؛ فَإِنَّهُ یَکونُ مَعروفا مَشهورا عَالِما، و إن جامَعتَها فی لَیلَهِ الجُمُعَهِ بَعدَ العِشاءِ الآخِرَهِ، فَإِنَّهُ یُرجى أن یَکونَ الوَلَدُ مِنَ الأبدالِ إن شاءَ اللّه ُ تَعالى .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در سفارش به على علیه السلام ـ : اى على! بر تو باد آمیزش در شب دوشنبه ؛ چرا که اگر فرزندى میان شما به وجود آید ، حافظ کتاب خدا و راضى به قسمت خدا مى شود .
اى على! اگر شب سه شنبه با همسرت آمیزش کردى و فرزندى میان شما به وجود آمد ، بعد از گواهى به این که «خدایى جز اللّه نیست» و این که «محمّد ، فرستاده خداست» ، شهادت روزى اش مى شود و خداوند ، او را با مشرکان عذاب نمى کند . خوش بو دهان ، دل مهربان وگشاده دست مى شود ، و از غیبت و دروغ و تهمت ، پاکْ زبان مى شود .
اى على! اگر شبِ پنج شنبه با همسرت آمیزش کردى و فرزندى میان شما به وجود آمد ، یا فرمان روایى از فرمان روایان و یا دانشمندى از دانشمندان مى شود . و اگر روز پنج شنبه ، هنگام مایل شدن خورشید از وسط آسمان با او آمیزش کردى و فرزندى میان
شما به وجود آمد ، شیطان به او نزدیک نمى شود تا پیر شود و به سرپرستى مى رسد و خداوند ، سلامت دین و دنیا را روزى وى مى گردانَد.
اى على! واگر شب جمعه با او آمیزش کردى و فرزنددار شدید ، گوینده سخنورِ زبان آور مى شود و اگر عصرِ جمعه با او آمیزش کردى و فرزندى میان شما به وجود آمد ، دانشمندى معروف و مشهور مى گردد و اگر جمعه شب ، بعد از نماز عشا با او آمیزش کردى ، امید است که آن فرزند ، از اَبدال(برگذیدگان هر عصری را گویند و ابدال در حال حاظر ۴۰ نفر و در حلقه دوم بعد از ۱۲ نفر اوتاد در خدمت امام زمان(عج) می باشند) باشد ، إن شاء اللّه تعالى!
?من لا یحضره الفقیه : ج ۳ ص ۵۵۳ ح ۴۸۹۹ ، علل الشرائع : ص ۵۱۶ ح ۵ کلاهما عن أبی سعید الخدری