آخرین مطلب

زایمان سزارین و طبیعی تفاوتشان با نگاهی به طب سنتی چیست

بحث تفاوت سزارین خوبست یا زایمان طبیعی با نگاهی به طب سنتی

 اکنون به یافته های علمی جدید در مورد تفاوت روش سزارین با زایمان طبیعی توجه کنید:

مقایسه زایمان طبیعی و سزارین طبق تحقیقات انجام شده و مشکلاتی که به دنبال آنها ایجاد میشود:

 زایمان سزارین    –    زایمان طبیعی                           

مرگ و میر مادر: در زایمان سزارین میزان مرگ مادر افزایش میابد – در زایمان طبیعی احتمال مرگ مادر به نسبت سزارین کاهش میابد. 

عفونت رحم: عفونت رحم بعد از سزارین نسبتا شایع می باشد – عفونت بدنبال زایمان طبیعی نسبتا ناشایع میباشد.

خونریزی: میزان خونریزی در زایمان سزارین دو برابر زایمان طبیعی می باشد – میزان خونریزی در زایمان طبیعی به نسبت سزارین کمتر می باشد.    

عفونت محل زخم: این عارضه بدلیل جراحی در زایمان سزارین دیده می شود – در زایمان طبیعی بدلیل عدم جراحی این عارضه وجود ندارد.

درد: در زایمان سزارین بجای درد حین زایمان مادر درد زیادی بعد از زایمان متحمل میشود که جهت کنترل آن نیاز به مصرف مسکن میباشد – در زایمان طبیعی درد به دلیل انقباضات رحمی در حین زایمان وجود دارد.

بستری شدن در بیمارستان: میزان بستری شدن مجدد در عرض  ۶۰ روز بعد از سزارین، تقریبا دو برابر میزانی است که در زایمان طبیعی دیده میشود – میزان بستری شدن در زایمان طبیعی کمتر میباشد.

طول مدت نقاهت: مادرانی که به روش سزارین زایمان می کنند در انجام وظایف روزمره و مراقبت از نوزاد به کمک خانواده و دوستان متکی می شوند این زنان مدت طولانی تری احساس ناراحتی و محدودیت در حرکت دارند – مادر بعد از زایمان طبیعی خیلی زود به زندگی روزانه خود برمیگردد و میتواند از نوزاد خود نگهداری کند.

آسیب مثانه: میزان بروز پارگی مثانه در زایمان سزارین باتوجه به انجام جراحی وجود دارد – در زایمان طبیعی خطر پارگی مثانه وجود ندارد.

عوارض بیهوشی: باتوجه به بیهوشی مادر در حین جراحی این بیهوشی خطرات زیادی را برای مادر به همراه دارد – زایمان طبیعی بدون بیهوشی انجام میشود و عوارض ناشی از بیهوشی را ندارد.

کم خونی و دیابت نوزاد: کم خونی و دیابت در نوزادانی که با روش سزارین متولد میشوند بیشتر میباشد – کم خونی و دیابت در نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند کمتر میباشد.

اختلال در عملکرد جنسی: مقاربت دردناک بعد از زایمان سزارین بیشتر دیده میشود و روش زایمان در رضایتمندی جنسی تاثیر ندارد – مقاربت دردناک بعد از زایمان طبیعی کمتر دیده میشود و روش زایمان در رضایتمندی جنسی تاثیر ندارد.

هزینه: زایمان به روش سزارین و عوارض ناشی از آن هزینه بیشتری هم برای خانواده و هم جامعه دارد – زایمان طبیعی هزینه کمتری برای فرد و خانواده در بردارد.

برقراری ارتباط عاطفی با نوزاد و اختلال در شیردهی: بیهوشی مادر باعث میشود مادر نتواند ارتباط عاطفی را با نوزاد در بدو تولد برقرارنماید و همچنین باعث اختلال در شیردهی میشود – در زایمان طبیعی بعلت هوشیاری مادر رابطه عاطفی و شیردهی نوزاد زودتر آغاز میشود و مادر میتواند زودتر نوزاد خود را در آغوش بگیرد.

سلامت جنین: احتمال وقوع فلج، شکستگی جمجمه و شکستگی سایر استخوانهای بلند در نوزادانی که با سزارین متولد میشوند وجود دارد – زایمان طبیعی عوارض جنینی کمتری را به دنبال دارد.

ایمنی نوزاد: در نوزادانی که با زایمان سزارین متولد میشوند میزان فاکتورهایی که در تنظیم سیستم ایمنی نقش دارند کمتر میباشد – انجام زایمان به روش طبیعی نقش مهمی در تنظیم سیستم دفاعی مادر و نوزاد دارد و همچنین نقش مهمی در خونسازی و پاسخ ایمنی و دفاع نوزادی در برابر استرس و عفونت دارد.

چسبندگی شدید رحم: احتمال چسبندگی شدید رحم در مادرانی که سزارین میکنند بیشتر میباشد – احتمال چسبندگی رحم در مادران با زایمان طبیعی کمتر میباشد.

 *خونریزی: در مقایسه با زایمان طبیعی مادرانیکه سزارین میکنند به میزان بیشتر و شدیدتری دچار خونریزی میشوند.

*چسبندگی شدید رحم درمادران: در بعضی موارد به دنبال سزارین میزان چسبندگی شدید رحم افزایش می یابد.

*افزایش هزینه : عوامل فوق و نیز زمان بیشتر نقاهت در عمل سزارین موجب افزایش دو برابر در هزینه های عمل سزارین درمقایسه با زایمان طبیعی می گردند. سزارینهای بدون دلیل پزشکی هزینه نسبتا زیادی بر دوش خانواده ها گذاشته و مشکلاتی برای بیمارستان از نظر پرسنل و تجهیزات پزشکی به همراه دارد.

 * دوره نقاهت طولانی تر:مادرانیکه به روش سزارین زایمان میکنند در انجام وظایف روزمره و مراقبت از نوزاد به کمک خانواده و دوستان متکی می شوند این زنان نسبت به کسانی که زایمان طبیعی داشته اند مدت طولانی تری احساس ناراحتی و محدودیت در حرکت داشته و برای کنترل درد نیاز به داروهای مسکن پیدا می کنند.

 ۲-عوارض جنینی:                                        

     اگر چه گاهی مواقع به دلایل پزشکی و برای نجات جان مادر و یا جنین اقدام به عمل سزارین می کنند درست نیست که تصورکنیم که عمل سزارین جنین را در مقابل همه صدمات بیمه میکند. گزارشهای متعدد به وقوع فلج، شکستگی های جمجمه و شکستگی های سایر استخوانهای بلند در نوزادانی که با عمل سزارین متولد میشوند، گواهی میدهند. درمقایسه با زایمان خودبخودی مهبلی سزارین  با خطر عوارض جنینی در ارتباط است.

 ۳- سزارین برای نوزاد نیزخطرهایی داردکه عبارتند از:

 *کم خونی نوزاد: طبق مطالعات انجام شده نوزادان سزارینی بیشتر از نوزادان حاصل از زایمان طبیعی در معرض کم خونی بدو تولد و کم خونی فقرآهن در آینده هستند. این درحالی است که یکی از مهمترین مشکلات شایع در دنیا و بخصوص ایران کم خونی میباشد که موجب اختلال در رشد و تکامل و هماهنگی تغذیه ای و اختلال در سیستم ایمنی میشود.

*دیابت :دیابت در نوزادانی که با روش سزارین متولد می شوند بیشتر میباشد.                        

*تولدزودرس : در زایمان به روش سزارین با توجه به اینکه امکان اشتباه در محاسبه تاریخ زایمان وجود دارد امکان دارد که زایمان قبل از موعد انجام شود.

*اختلال تنفس: در زایمان طبیعی به دلیل فشاری که در حین زایمان به قفسه سینه نوزاد وارد میشود کمک به تمیز کردن ریه او از ترشحات و مایعات میکند و برقراری یک فعالیت تنفسی عادی را برای نوزاد ایجاد میکند ولی در زایمان سزارین به دلیل نبود این فشار امکان دارد مشکل تنفسی برای نوزاد ایجاد گردد.

*فشار خون ریوی: فشار خون ریوی عبارت‌ است‌ از نارسایی‌ قلب‌ در اثر افزایش‌ فشار خون‌ در ریه‌ها،این‌ وضعیت‌ عارضه‌ای‌ از بیماری‌هایی‌ است‌ که‌ جریان‌ خون‌ را در ریه‌ها آهسته‌ یا متوقف‌ می‌کنند.

*آسیب هایی نظیرجراحت، کبودی یا صدمه های دیگر: در هنگام زایمان به روش سزارین ممکن است به دلیل اقدامات عامل زایمان جهت بیرون کشیدن نوزاد این آسیب ها برای نوزاد ایجاد گردد.

 علل زایمان سخت از دیدگاه طب ایرانی

زایمان سخت یا دیستوشی به علل و عوارض متعدد مادری و جنینی در طب جدید مورد توجه بسیار است. بررسی متون طب سنتی ایرانی نشانگر آن است که حکماء ایرانی از قدیم الایام نیز به بررسی علل و راهکار‌های درمانی این معظل پرداخته اند در این نوشتار علل دیستوشی از دیدگاه طب ایرانی به اشاره بیان می‌شود.

علل عسرالولاده یا زایمان سخت از دیدگاه طب سنتی ایران به ۸ دسته تقسیم می‌شود.

·        سبب از مادر است

–       بیماری و سوء تغذیه زن در طی بارداری

–       ترس از زایمان به خصوص در زنان سخت‌زا یا افرادی که در سنین بالا زایمان می‌کنند

–       چاقی زن حامله

–       کم تحملی زن هنگام درد

–       حرکت مداوم وی به نحوی که جنین از شکل سهل الخروج متغیر شود.

·        سبب از جنین است

–       جنین دختر- بزرگی جنین- کوچکی بیش از حد جنین که سبب شود فرود نیاید- بزرگی سر- چند قلویی- جنین مرده- وضعیت غیر طبیعی قرار گرفتن جنین- اختلال در شکل ظاهری جنین

·        سبب از رحم

–       کوچک بودن رحم- کم بودن مایع دور جنین- تنگی دهانه رحم به علل مادرزادی یا وجود بیماری‌هایی مثل قروح- ورم- شقاق و بواسیر در رحم

·        سبب از مشیمه(کیسه آمنیوتیک) است.

–       مشیمه غلیظ که پاره نگردد و جنین خلاص نشود- مشیمه رقیق یا نازک که زودتر از موعد پاره شود.

·        سبب از اعضا مجاور است

–       التهاب مثانه و احتباس ادرار یا تومورهای مثانه- یبوست و پر بودن روده ها- بواسیر، قولنج روده، شقاق مقعد، تنگی Vulva

·        سبب از وقت زایمان است: زایمان زودتر ازموعد

·        سبب از عامل زایمان است: نبودن یک مامای خوب و مجرب

·        سبب از عوامل محیط است: سرمای محیط- گرمای شدیدی و ضعف قوت- اندوه و اضطراب- استشمام برخی عطریات

http://www.peykshafa.ir/Site/Article.aspx?id=2159