آخرین مطلب

هندوانه و خاصیتها و مضرات آن برای افراد خاص بر مبنای طب سنتی

💊💊💊💊✅هندوانه در طب سنتی ایرانی (قاچ اول)

🍉هندوانه خوب باید شکننده و ترد بوده و ریشه در داخل بافت خوراکی خود نداشته باشد.

🍉هندوانه باید طعم شیرین داشته باشد حال به هر رنگی که باشد از زرد گرفته تا قرمز.

🍉مزاج هندوانه سرد و تر است بنابراین به بدن خنکی می بخشد.

🍉هندوانه در اصطلاح طب سنتی تیزی و حدت و حرارت خون را تعدیل می بخشد.

🍉هندوانه مشکلات ناشی از افزایش حرارت بدن مانند خارش پوست، جوش و دمل‌های پوستی، خشکی بدن، خشکی مخاط و غیره و به دنبال آن تشنگی شدید و یبوست را کاهش می دهد.

#خوارکی_ها
@DrMirghazanfari

✅#هندوانه (قاچ دوم)

🍉هندوانه مهار کننده صفرای بیش از حد است که عامل بسیاری از بیماری ها با این علائم (پوست، چشم یا روی زبان به زنگ زرد متمایل گردیده و خارش در فرد ایجاد می شود) می تواند باشد.

🍉هندوانه با افزایش رطوبت های بدن و مهار ترشح صفرای زیادی از بروز سنگ‌‌های صفراوی پیشگیری کرده یا حتی به دفع شن‌ریزه‌ها و لجن‌های صفراوی که امروزه خیلی ها مجبور به جراحی #صفرا می گردند کمک کند.

🍉در ماه رمضان بهتر است بعد از افطار تا هنگام خواب مصرف شود چون مصرف آن در سحر ممکن است با افزایش ادراری که در طول روزهای گرم و طولانی برای شخص اتفاق می افتد باعث از دست دادن آب از بدن و تشنگی شود.

🍉هندوانه چون رطوبت بدن را بالا می برد غلظت خون را کاهش می دهد، هندوانه با افزایش نسبی آب خون (#بلغم) باعث افزایش رطوبت و رقیق شدن خون می شود.

🍉هندوانه مدر است بنابراین برای افرادی که دچار #سنگ_کلیه هستند مفید است.

🍉افرادی که طبع گرم و خشک داشته و ذاتاً ادرار کمی دارند از هندوانه سود بیشتری می برند چون با افزایش حجم ادرار احتمال کاهش برخی مشکلات سیستم ادراری و تشکیل سنگ یا دفع سنگ‌های موجود افزایش می یابد.

@Drmirghazanfari

✅هندوانه (قاچ سوم)

🍉با اجرای دستور ذیل خاصیت مدری (افزایش دهنده ادرار) هندوانه را تقویت کنید:

👈یک هندوانه کوچک را داخل قابلمه گذاشته، مقدار خیلی کمی آب داخل آن ریخته، در آن را محکم بسته روی شعله کم بگذارید تا هندوانه حالت نیمه پخته و نرم شده پیدا کند. سپس آن را خارج کرده تا خنک شود محتویات داخل آن طی چند وعده در روز (در ایامی که برای دفع سنگ در نظر گرفته شده) استفاده شود. اگر مثانه وکلیه دچار تجمع رسوبات و مواد زائد باشند با این شیوه پاکسازی شده، احتمال تشکیل سنگ کمتر می شود و لجن‌های ادراری یا شن و سنگریزه در صورت وجود دفع می شوند.

@Drmirghazanfari

✅#هندوانه (قاچ چهارم)

🍉سوزش هایی در مجاری ادراری یا #مثانه در فصول گرم و گرم مزاجان به طور شایع ایجاد می شود که مخصوصا در خانم ها معمولا به اشتباه تشخیص #عفونت_ادراری داده می شود. معمولا در این شرایط رنگ ادرار به زرد پر رنگ و لیمویی می رود و آزمایش فرد سالم و بدون عفونت است بنابراین آنتی بیوتیک هم سودی ندارد. این افراد از مصرف هندوانه خیلی منتفع می شوند و معمولا بدون هیچ دارویی این سوزش ها و اصطلاحا #احتراق_مجاری_ادراری بهبود پیدا میکند.

🍉گاهی انسان متوجه می شود گاز بازدمی خروجی از ریه دارای حرارت زیاد و محسوس می باشد. مصرف هندوانه و خنکی جات برای همه این حالت ها خوب است.

@Drmirghazanfari

✅ #هندوانه (قاچ پنجم و پایانی)

🍉هندوانه برای افراد #تب دار بسیار خوب است و می تواند همراه با #شیرخشت یا #سکنجبین مصرف شود. البته برای رفع صفرای زیاد و سوزش و زردی بهتر است سکنجبین خیلی شیرین نباشد بلکه ملس باشد.

🍉 نباید هندوانه را بیش از حد مخصوصا همراه با خنکی جات دیگر استفاده نمود، چرا که شخص دچار ضعف وسستی #معده و یا لاغری می شود.

🍉چون مزاج هندوانه سرد است نباید همزمان با سردی جات قوی و چیزهای ترش مثل انواع ترشی جات (سرکه) و یا ماست و دوغ مصرف شود زیرا عوارضی نظیر #نفخ_معده و #سردی_مزاج در فرد روی می دهد.

🍉بهترین زمان مصرف هندوانه در میان (بین) وعده ها است و خوردن آن به همراه غذا باعث نفخ و کندی هضم می شود.

🍉 مصرف ناشتای این میوه هم توصیه نشده است همچنین بلافاصله بعد از ورزش و کلا در مواقعی که شکم خالی و معده گرم است، مضر می باشد.

@DrMirghazanfari

🔕🔕🔕🔕🔕🔕🔕🔴 هندوانه‌ی شب یلدا

♻️ شاید به ذهن برسد که پرداختن به این موضوع آنهم فقط یک شب و استفاده آن چه اهمیتی میتواند داشته باشد؟

باید عنوان نمود که طبع هندوانه سرد و تر است و شب یلدا نیز در فصل زمستان که سر و تر است قرار دارد و استفاده از یک ماده غذایی سرد و تر در فصل سرد و تر مناسب نیست. خصوصا برای سن سرد و تر یعنی فرد در سن ۶۰ به بالا قرار داشته باشد که اصلا مناسب نیست. اگر فرد دچار غلبه سردی و تری باشد یعنی خلط بلغم بر او عارض شده باشد نیز، استفاده از این نوع مواد غذایی برایش مناسب نیست. اگر کسی درد مفاصل داشته باشد، یا معده سردی داشته باشد یعنی دچار نفخ، آروغ، اشتهای زیاد، رفلاکس معده و .. باشد، یا مغز سردی داشته باشد، افسردگی داشته باشد، غمگین باشد، در این حالات سن فرد اهمیتی ندارد که ۱۵ ساله باشد یا ۹۰ ساله. چون غلبه خلط بلغم یا غلبه سردی و تری دارد، این هندوانه برایش مناسب نیست. حتی اگر برای یک دفعه خوردن باشد. چرا که خوردن هندوانه به همین میزان به مقدار بلغم در بدن وی افزون می گرداند و باعث تشدید کلیه مشکلات زمینه ای که ناشی از غلبه بلغم بوده است می¬شود. بنابراین توصیه می گردد نه تنها از خوردن هندوانه پرهیز نمائید، بلکه از میوه های سرد دیگری هم مانند لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، حتی انار، نیز پرهیز نمائید. ولی افرادیکه رطوبت زیادی ندارند می¬توانند از انار به همراه مصلح آن استفاده کنند.
شاید برخی بپرسند که اگر هندوانه را به همراه مصلح آن استفاده کنیم، بازهم مشکل دارد؟

ادامه مطلب در لینک زیر👇
🌐 https://irismed.ir/yalda-night-watermelon/

@www_irismed_ir