آخرین مطلب

مزاج شناسی اندام های رطوبتی بدن

👈اندام های دارای مزاج مرطوب ازدیدگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا رحمه الله علیه

🔹برگرفته از کتاب مزاج شناسی عمومی وتخصصی استادطالقانی

💦اندام های دارای مزاج مرطوب به ترتیب الویت 👇🏼👇🏼

✔️۱٫ بلغم

✔️۲٫ خون

✔️۳٫ چربی

✔️۴٫ پیه

✔️۵٫ مغز

✔️۶٫ نخاع

✔️۷ . گوشت پستان و بیضه ها

✔️۸٫ شش

✔️۹٫ جگر

✔️۱۰ . طحال

✔️۱۱ . کلیه

✔️۱۲ . ماهیچه ها

✔️۱۳ . پوست

↩️این رده بندی از جالینوس است ، ولی باید بدانی که شُش ها به طور غریزی و سرشتی بسیار مرطوب نیستند ، زیرا هر اندامی در مزاج غریزی همانند اندام غذا دهنده ی خویش گردد و شبیه آن نوع مزاج عارضی است که سهمش در آن بیشتر است ، و شُش از گرم ترین خونی که با صفرای بیشتر آمیخته است تغذیه می کند .
👈🏼این نکته را نیز جالینوس به ما آموخته است .

↩️در این اعضاء رطوبت زیادی مجتمع می شود که ناشی از بالارفت بخارات بدن است و همچنین از سرازیر شدن رطوبت به وسیله نزله ها ( سرماخوردگی که تب و سرفه می آورد ) به سوی آن اعضاست .

↩️پس باید چنین نتیجه گرفت که رطوبت غریزی جگر از رطوبت غریزی شُش بیشتر و در نم پذیری ( تر شدن ) به آن نزدیکتر است ، هر چند پایداری در تر بودن شاید او را در گوهرش نیز مرطوب تر کند . و همچچنین باید به نحوی به کیفیت بلغم و خون پی ببری ، چندان که رطوبت بلغم از نم پذیری آن است و رطوبت خون از نفوذ رطوبت در گوهر آن می باشد .

↩️نمناکی بلغم آبکی خودبه خود بیشتر از رطوبت خون است ، خون نیز در مسیر نضج خود بخش اعظم رطوبت را از دست می دهد و آن به بلغم می رسد که آبکی است و آن رطوبت خونی است که تغییر شکل داده است . از آنجا پی می بری که بلغم طبیعی در واقع خون است که تا اندازه ای تغییر یافته است.

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
نشردهید