آخرین مطلب

نفخ شکم و علل یابی و راهکارهای طب سنتی

درمان سنتی نفخ شدید

‌کانال انارستانی هادرایتا 🌹‌

در این ویدیو با حضور دکتر اکبری در مورد نفخ شدید و درمان آن صحبت می کنیم.
کبد منبع انرژی بدن است ۹۰ درصد گازبدن بایستی توسط روده دفع بشود
کبد ضعیف باعث روده ضعیف میشود و حالا اگر روده ضعیف باشد نفخ و یبوست رخ میدهد پس بایستی عرق زنیان یکربع بعد غدا یک استکان + خوردن گیاهان گرم و خشک مثل اویشن و نعناع و پونه + ارام جویدن وسط غدا مطلقا اب نخورند+ ازناف روغن زیتون و یاسیاهدانه و + خوردن روغن زیتون هردو یا چهار یا هشت ساعت یک قاشق چایخوری بعنوان ملین موثر
این پست رو با عزیزانتون به اشتراک بزارین ❤️

‌@anarestan_tv
‏🆔 @ofogh_tv

//////////////////////////////////////////

♻️ چند توصیه ضدنفخ‌❗️

🔹دمنوش ‌ها و عرقیات ضدنفخ
🔹مصرف ریحان و نعناع
🔹آویشن
🔹زردچوبه
🔹زنجبیل

🔸 پوست حبوبات را جدا کنید.
🔸 ماست را با نعنا/پونه میل کنید.
🔸گوشت ‌کم ‌چرب بخورید.

@tebiirann

////////////////////////////////////////////

🔺🔺🇮🇷داروی ویژه از دکتر عزیزخانی برای نفخ شکم و کاهش سایزشکم
با ترکیبات گیاهان
رازیانه
انیسون
زیره سبز
بادیان
زیره سیاه
اسیاب شود و بانبات پودرشده مخلوط میکنی و بصورت کفلمه یعنی به اندازه یک قاشق چایخوری وسط تغذیه زبان میزنی و لیسیدن و بدون آب قورت میدهی

/////////////////////////

🔺🔺🇮🇷داروی ویژه از دکتر عزیزخانی برای معده و نفخ شکم و کاهش سایزشکم
با ترکیبات گیاهان
رازیانه
انیسون
زیره سبز
بادیان
زیره سیاه
اسیاب شود و بانبات پودرشده مخلوط میکنی و بصورت کفلمه یعنی به اندازه یک قاشق چایخوری وسط تغذیه زبان میزنی و لیسیدن و بدون آب قورت میدهی

////////////////////////////////////////

💊💊💊علل شایع نفخ شکم چیست؟

بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)

یبوست

ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)

سندرم روده تحریک پذیر

عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل‌های غذایی

پرخوری

رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک

افزایش وزن

آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می‌تواند باعث نفخ شود.

قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می‌توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.

💊راهکارهای طب سنتی برای بهبود و درمان نفخ و باد معده

برای بهبود و درمان نفخ معده، مراحل زیر را به ترتیب به کار ببندید:

۱) درمان مشکلات زمینه‌ای

در صورت ابتلاء به مشکلات پایه و زمینه‌ای مانند میکروب معده، سوء مزاج و مشکلات معدی (رفلاکس، ترش کردن، سوء هاضمه)، افزایش وزن و … ابتدا این موارد را برطرف کنید و سپس طبق مراحل بعدی پیش بروید.

۲) اصلاح سبک زندگی

اولین نکته در درمان نفخ معده، اصلاح سبک زندگی است، از جمله:

بدن خود، به خصوص ناحیه شکم، کمر و پهلوهای خود را در فصول سرد سال کامل بپوشانید، از پوشیدن لباس‌های کوتاه خودداری کنید.

نوع غذا و مقدار غذای خود را متناسب با فصول تنظیم کنید: به عنوان مثال در زمستان به دلیل قوت هاضمه می‌توان از غذای نسبتاً غلیظ استفاده کرد اما در فصول گرم سال از غذای لطیف در حجم کم بهره ببرید.

وعده‌های غذایی سرد خود را با استفاده از ادویه‌هایی چون فلفل، زنیان، زیره، آویشن و شوید، اصلاح کنید.

تحرک داشته باشید و از بی تحرکی بپرهیزید، البته تا دو ساعت بعد از غذا تحرک شدید نداشته باشید.

خواب مناسب داشته باشید، خواب روز نداشته و بین زمان خواب و صرف شام سه ساعت فاصله را رعایت کنید تا غذا از سر معده شما بگذرد.

از اعراض نفسانی مانند غم و خشم و استرس شدید خودداری کنید.

در هنگام غذا خوردن، آرامش نسبی داشته باشید، بین غذا صحبت نکنید و غذا را آرام و جویده و جویده میل کنید، از مصرف غذاهای گرم و سرد همزمان با هم خودداری کنید.

معده و ناحیه شکم را با ماساژ روغن‌های گرم، تقویت کنید.

یبوست خود را برطرف کنید ( استفاده از انجیر خیسانده در گلاب، نیم ساعت قبل هر وعده غذایی دو عدد میل شود تا دو هفته که هم مقوی معده است و هم مفید برای یبوست).

https://tabaye.ir/traditional-bloating-treatment/

💊💊💊پرهیزات مهم در زمان ابتلاء به نفخ

پرهیز از خوردن سبزیجات و غذاهای نفاخ (کلم، لوبیا، سیر و پیاز خام، عدس، ترب و تربچه و …)

پرهیز از باهم خوری و درهم خوری (مخصوصاً همراه هم خوردن غذاهایی با طبع سرد و گرم و یا غذای داغ و سرد)

پرهیز از خوردن ماست و سالاد و ترشی همراه غذا (فقط مجاز به مصرف چند عدد زیتون کم نمک و ریحان یا نعناع هستید).

پرهیز از مصرف مایعات سرد (آب، نوشابه، دلستر و دوغ و …) بین غذا، بعد از غذا، به صورت ناشتا، بعد از فعالیت ورزشی و بعد از میوه

پرهیز از مصرف غذاهای سرد و نفاخ در وعده شب.

۳) تدابیر کمکی

۱. از یک نوشیدنی ضد نفخ کمک بگیرید
اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید نفخ کرده‌اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده‌هایتان می‌پیچد، می‌توانید با توجه به مزاج خود به مدت دو هفته از تخم زنیان در آبجوش استفاده کنید (یک قاشق چایخوری تخم زنیان را در یک استکان آبجوش بریزید و یک ربع بعد از وعده صبحانه و شام آن را صاف کرده و همراه با تکه‌ای کوچک نبات، میل کنید)، به صورت تفریحی و نه مداوم از دمنوش‌های زیره و نعناع، به عنوان دمنوش‌های بادشکن استفاده کنید البته اگر رفلاکس ندارید.
۲. ریحان و نعناع را در سبد سبزی خود داشته باشید
اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل‌پیچه می‌شوید، سبزی‌های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.
۳. آویشن را فراموش نکنید
آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود. این گیاه، خلط‌آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود. گیاه‌خواران می‌توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.
۴. زردچوبه را از فهرست ادویه‌ های خود حذف نکنید
زردچوبه یکی از پرخاصیت‌ترین ادویه‌هاست که هم می‌تواند باعث سم‌زدایی از کبد شود و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت‌های زردچوبه، این ادویه را حدود ۱۵ دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.
۵. پوست حبوبات را جدا کنید
حبوبات یکی از نفاخ‌ترین خوراکی‌ها هستند؛ بنابراین باید آن‌ها را حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر ۱۲ ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس‌خورده می‌توانید پیش از پختن، آن‌ها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.
۶. مخلوط کدو سبز و ماست را امتحان کنید
خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل‌پیچه پس از خوردن ماست، ترجیح می‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می‌توان از پونه هم استفاده کرد.
۷. میوه‌ هایی که قند کمتری دارند انتخاب کنید
بعضی‌ها به عنوان دسر میوه می‌خورند اما قند فروکتوز موجود در میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. اگر شما هم جزو این گروه هستید و از نفخ بعد از غذا رنج می‌برید، خوردن میوه‌هایی با قند کمتر را به شما توصیه می‌کنیم. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و …
۸. چای زیره و زنجبیل را از یاد نبرید
اگر زیاد نفخ می‌کنید، یک تکه زنجبیل، کمی زیره را دم کنید و بنوشید، اما حواستان باشد نباید هر روز میل شود و با داروهای کنترل قندخون تداخل دارد و در بچه‌ها چندان توصیه نمی‌شود.
https://tabaye.ir/traditional-bloating-treatment/

💊نفخ ناشی از ضعف معده

اگر علائمی نظیر احساس سنگینی بعد از غذا، آروغ بعد از غذا، بروز درد و نفخ سنگین بعد از پرخوری، نبود نفخ در زمان پر بودن معده از غذا و بروز نفخ در زمان خالی بودن معده داشتید می تواند نشانه ضعف معده باشد. لذا ملاحظات زیر برای رهایی از این مشکل توصیه می شود:

مصرف غذاهای سبک و زود هضم

کاهش میزان غذا

غذا خوردن در زمان گرسنگی حقیقی

تقویت معده با ورزش در زمان خالی بودن معده

تفویت معده با روغن‌های گرم یا بادکش اطراف معده

مصرف مربای زنجبیل

https://tabaye.ir/traditional-bloating-treatment/

💊نفخ ناشی از رطوبت معده

اگر علائمی نظیر آروغ ترش، زیادی اشتها هنگام گرسنگی و زود سیر شدن، تشنگی کم، احساس کشش و سنگینی بعد از غذا، کم شدن نفخ با مصرف غذاهای گرم و ادویه جات، زیادی لعاب دهان، احساس کسالت در طول روز و میل به غذاهای خشک و کم آب داشتید می تواند نشانه رطوبت معده باشد. لذا ملاحظات زیر برای رهایی از این مشکل توصیه می شود:

مصرف نخودآب با ادویه

مصرف مربای زردک با عسل

استفاده از زیره و زنجبیل در غذاها

ورزش معتدل قبل از غذا

خوب جویدن غذا

پرهیز از نوشیدن آب سرد

پرهیز از مصرف لبنیات

پرهیز از غذاهای دیرهضم مانند گوشت گاو، ماکارونی

پرهیز از پرخوری

پرهیز از خوردن میوه ها به خصوص میوه های آب دار و سرد

https://tabaye.ir/traditional-bloating-treatment/

⛔️⛔️📚📚چرا نفخ می‌کنیم؟
عارضه نفخ معده از جمله مشکلات گوارشی آزاردهنده‌ای است که عوامل مختلفی در بروز آن موثرند.
افرادی که از عارضه نفخ معده رنج می‌برند اغلب از این وضعیت شکایت می‌کنند که هوای زیادی داخل دستگاه گوارششان حبس شده یا تصور می‌کنند توپ بسکتبال در شکم‌شان گیرافتاده یا این حس را دارند که قسمت میانی بدنشان مملو از آب شده است. به هر حال نفخ معده برای هیچ‌کس تجربه خوشایندی نیست.

متخصصان گوارش تاکید دارند که مشکل نفخ معده به ندرت حاکی از وجود مشکل جدی در بدن است و به طور معمول پس از گذشت چند ساعت برطرف می‌شود.

برخی از عادات غلط و نادرست که عامل تشدید این مشکل هستند به شرح زیر است:

  • تند غذا خوردن: سرعت زندگی در عصر مدرن، افراد را مجبور می‌کند تمام کارهای خود را شتابزده انجام دهند. به هنگام غذا خوردن اغلب مقداری هوای تولیدکننده گاز معده نیز بلعیده می‌شود که همین امر موجب باد کردن معده می‌شود و هرچه سریعتر غذا می‌خورید هوای بیشتری می‌بلعید. با این حال هوای محبوس شده در معده تنها دلیل بروز نفخ معده نیست. زمانی که سریع غذا می‌خوریم، خوردنی‌ها به خوبی جویده نمی‌شوند و این وضعیت موجب می‌شود قطعات بزرگتری از غذا به معده وارد شوند و هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و این وضعیت نیز به نوبه خود به نفخ معده کمک می‌کند.
  • عادت به مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های صنعتی: مصرف نوشابه موجب می‌شود معده ورم کند چراکه حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که قابل هضم نیستند و اگر نوشابه، گازدار هم باشد این وضعیت تشدید می‌شود.
  • مصرف زیاد نمک: به گفته کارشناسان حتی سالم‌ترین ساندویچ‌ها نیز حاوی سدیم هستند و مصرف نمک زیاد می‌تواند عامل نفخ‌زا در معده باشد. مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا توصیه می‌کند میزان نمک مصرفی باید کمتر ۲۳۰۰ میلی‌گرم باشد تا از نفخ ناشی از مصرف سدیم جلوگیری شود.
  • مصرف کلم خام: با وجود آنکه کلم حاوی ویتامین‌های ضروری برای بدن است اما مقدار زیادی فیبر خوراکی در آن وجود دارد و به همین دلیل تجزیه شدن آن به سختی انجام می‌شود و مصرف آن به صورت خام موجب ایجاد گاز در معده می‌شود.
  • مصرف بیش از حد خوراکی‌های بسته‌بندی: این مواد حاوی سدیم هستند تا بتوان مدت زمان نگهداری آنها را افزایش داد و مصرف سدیم زیاد نیز به نوبه خود ایجادکننده نفخ در معده است. به همین دلیل کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند بهتر است به جای مصرف خوراکی‌های فرآوری شده از خوراکی‌های طبیعی که حاوی میزان سدیم پایین هستند، استفاده شود.
  • مصرف خوراکی‌های رژیمی و کم‌کالری: قندهای مصنوعی در تولید انواع مواد خوراکی رژیمی همچون نوشیدنی‌ها، آدامس و شکلات استفاده می‌شوند اما مصرف خوراکی‌های بدون کالری یا کم‌کالری خود عوارضی به همراه دارد. در حالی که سازمان غذا و داروی آمریکا قندهایی با کالری صفر را جایگزین مناسبی می‌داند اما این قندها به شدت نفخ‌زا هستند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی مدت زمان زیادی داخل معده معلق می‌مانند زیرا سیستم گوارشی قادر به هضم آنها نیست و همین امر موجب تورم و نفخ معده می‌شود.
  • مصرف بیش از حد حبوبات: انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا و عدس منبع غنی از پروتئین گیاهی به حساب می‌آیند. متاسفانه کربوهیدرات‌های موجود در حبوبات غیرقابل هضم هستند و به همین دلیل ویژگی نفاخ بودن از مشخصه‌های اصلی این گروه از موادغذایی است.
  • جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات: جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات سفت می‌تواند راه مناسبی برای کاهش وزن یا ترک سیگار باشد اما موجب می‌شود مقدار زیادی هوا وارد معده شود.
  • نزدیک بودن زمان مصرف وعده غذایی شام با ساعت خواب: دراز کشیدن فرآیند هضم غذا را مختل می‌سازد و به همین دلیل در صورتی که با معده سنگین به خواب روید، موجب می‌شود دستگاه گوارش به سرعت مواد خوراکی را هضم نکند و هنگام صبح با مشکل نفخ معده از خواب بلند شوید. به همین دلیل کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند سه تا چهار ساعت پیش از خوابیدن وعده غذایی شام مصرف شود.
  • عدم توجه به آلرژی‌زا بودن برخی خوردنی‌ها: برخی از آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی دلیل کمتر شناخته‌شده‌ای برای تورم معده هستند. افرادی که به گندم آلرژی دارند و نمی‌توانند گلوتن را هضم کنند، اغلب با مشکلات گوارشی و نفخ مواجه می‌شوند. همچنین در صورتی که به لاکتوز آلرژی داشته باشید با مشکلات گوارشی روبه‌رو خواهید شد.

اگر دچار عارضه نفخ معده هستید اما هیچ یک از این فاکتورها نمی‌تواند علت آن باشد لازم است با پزشک مشورت کنید تا آزمایش‌های مربوط به شناسایی آلرژی‌های غذایی انجام شود.
@soroshesalamati

📚نفخ درمانی

🔮افراد مبتلا به نفخ از مصرف ترشی ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند و توصیه می شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند.

@soroshesalamati

////////////////////////

دلایل ایجادنفخ ودرمان_آن (۲)

🔻نفخ به احساس سفتی و پری شکم، همراه با حس حرکت گاز در آن گفته می شود. این مشکل از شایع ترین علائم گوارشی است که درزنان بیشتر از مردان بروز پیدا می کند.
🔻سردی مزاج معده موجب بروز ورم معده می شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.
🔻افراد دارای غلبه بلغم، معده سرد دارند و نمی توانند غذا را خوب هضم کنند و معمولا دارای این مشکل هستند.
🔸علل شایع این بیماری
🔸بلعیدن هوا با یک عادت عصبی بد
🔸یبوست
🔸ریفلاکس معده به مری
🔸سندروم روده تحریک پذیر
🔸استفاده از نوشابه های گازدار
🔸عدم تحمل به لاکتوز یا بعضی مواد غذایی
🔸پرخوری
🔸رشد بیش از حد باکتری ها در روده
🔸افزایش وزن
🔸مصرف داروهای ایجاد کننده نفخ
🔸لاکتوز یا قند شیر
🔸قاعدگی زنان در بعضی از بانوان

🌿 @TebbolAeme 🌿