آخرین مطلب

نزدیکی شرعی درایام حیض بر مبنای طب روایی

سوال۱۰۱۲ حکم جماع در ایام حیض چیست؟

✅پاسخ : به آیه و روایات زیر توجه فرمایید :

وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ

و از تو درباره حیض مى پرسند، بگو: آن نوعى آزار و ناراحتى است. پس از (آمیزش با) زنان در زمان عادت کناره گیرى نمایید و به آنها نزدیک نشوید تا پاک شوند!

۱⃣قال أَبُوعَبْداللَّه الْمَرْأَهُ تَحِیضُ یَحْرُمُ عَلَى زَوْجِهَا أَنْ یَأْتِیَهَا فی فَرجها لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ فَیَسْتَقِیمُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَأْتِیَ امْرَأَتَهُ وَ هِیَ حَائِضٌ فِیمَا دُونَ الْفَرْج

📚تفسیرعیاشی ج۱ص۱۱۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : زن که حیض می شود بر شوهرش #حرام است که در فرج به او نزدیکی کند به خاطر گفتار اللَّهِ تعالی (سوره بقره آیه ۲۲۲) که می فرماید : «به آنها نزدیک نشوید تا پاک گردند»، و برای مرد درست است که در غیر فرج به سراغ همسر حائض خود برود!

۲⃣عبداللَّه بْنِ سنانٍ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه فِی الْمُسْتَحَاضَهِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لَا بَأْسَ أَنْ یَأْتِیَهَا بَعْلُهَا إِذَا شَاءَ إِلَّا أَیَّامَ حَیْضِهَا فَیَعْتَزِلُهَا زَوْجُهَا

📚کافی ج۳ص۹۰

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد زن مستحاضه فرمود : اشکالی ندارد که شوهرش اگر خواست به او نزدیکی کند به غیر از ایام حیض او، که شوهرش از(جماع در فرج) او کناره می گیرد!

۳⃣قال الصَّادِقُ لَا یُبْغِضُنَا إِلَّا مَنْ خَبُثَتْ وِلَادَتُهُ أَوْ حَمَلَتْ بِهِ أُمُّهُ فِی حَیْضِهَا

📚فقیه ج۱ص۹۶

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ما را دشمن نمی دارد مگر کسی که ولادت او ناپاک باشد یا مادرش او را در زمان حیض بار برداشته باشد!

۴⃣معاویه بن عمار عن أبی عبداللَّه قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحَائِضِ مَا یَحِلُّ لِزَوْجِهَا مِنْهَا قَالَ مَا دُونَ الْفَرْج

📚کافی ج۵ص۵۳۸

معاویه بن عمار گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد حائض سؤال کردم که چه چیزی از او برای شوهرش حلال است؟ فرمود : آنچه غیر از فرج است!

۴⃣علی بن یقطین عن أَبی الحسن موسى بْنِ جَعْفَر قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحَائِضِ تَرَى الطُّهْرَ أَ یَقَعُ بِهَا زَوْجُهَا قَبْلَ أَنْ تَغْتَسِلَ قَالَ لَا بَأْسَ وَ بَعْدَ الْغُسْلِ أَحَبُّ إِلَیَّ

📚تهذیب ج۱ص۱۶۷

علی بن یقطین گوید : از امام کاظم صلوات اللَّه علیه در مورد زن حائض که به پاکی می رسد سؤال کردم که آیا قبل از اینکه غسل کند شوهرش با او جماع کند؟ فرمود : اشکالی ندارد و بعد از غسل نزد من محبوب‌تر است!

۶⃣داود بن فرقد عن أَبِی عَبْداللَّه فِی کَفَّارَهِ الطَّمْثِ أَنَّهُ یَتَصَدَّقُ إذَا کَانَ فی أَوَّلِهِ بِدِینَارٍ و فِی وَسَطِهِ نِصْفِ دِینَارٍ وَ فِی آخِرِهِ رُبُعِ دِینَارٍ قُلْتُ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ مَا یُکَفِّرُ قَالَ فَلْیَتَصَدَّقْ عَلَى مِسْکِینٍ وَاحِدٍ وَ إِلَّا اسْتَغْفَرَ اللَّهَ و لَا یَعُودُ فَإِنَّ الِاسْتِغْفَارَ تَوْبَهٌ و کَفَّارَهٌ لِکُلِّ مَنْ لَمْ یَجِدِ السَّبِیلَ إِلَى شَیْءٍ مِنَ الْکَفَّارَه

📚تهذیب ج۱ص۱۶۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد کفاره ی (جماع) در دوران حیض فرمود : در صورتی که در اول حیض باشد یک دینار و در وسط آن نیم دینار و در آخر آن یک چهارم دینار صدقه می دهد. گفتم : اگر چیزی برای کفاره نزد او نباشد چه؟ فرمود : باید به یک مسکین صدقه دهد و در غیر این صورت استغفار می کند و دیگر به این کار بازگشت نمی کند و همانا استغفار، توبه و کفاره برای هر کسی است که راه به سوی چیزی از کفاره ندارد!

✅ با توجه به آیه ۲۲۲ سوره بقره و روایات فراوان، جماع در فرج در ایام حیض حرام می باشد و البته اجازه استفاده از غیر فرج در روایات رسیده است و اگر مردی نعوذ بالله مرتکب این حرام گردید، علاوه بر خطرات مختلف، مثل دشمن اهل بیت علیهم السلام شدن و زشت رو شدن و مجذوم و پیس شدن فرزند احتمالی حاصله، که در روایات آمده است، موظف به دادن کفاره می باشد که اگر این کار در یک سوم اول حیض صورت گیرد یک دینار طلا(یعنی سکه طلا معادل حدود ۴/۲۶۵ گرم) و اگر در یک سوم دوم حیض صورت گیرد نیم دینار طلا و اگر در یک سوم آخر حیض باشد یک چهارم دینار، باید به فقیر و مسکین صدقه داده شود و اگر نتوانست، به یک مسکین صدقه ای بدهد و إلا استغفار و توبه نماید.

✅ البته وقتی که زن از حیض پاک گردید، اجازه جماع کردن قبل از غسل حیض رسیده است ولی توصیه شده است که بعد از غسل باشد.

✅ چند حدیثی که نشانگر عدم لزوم کفاره در صورت جماع در زمان حیض است، علاوه بر اینکه خلاف احتیاط هستند، در عین حال موافق با ابوحنیفه و مالک و شافعی می باشند و به خاطر موافقت با اکثر عامه و خلاف احتیاط بودن قابل عمل نیستند.

https://t.me/joinchat/AAAAAEF6VEKzhNqIF_DC6Q