آخرین مطلب

دیابت و تغذیه و میوه های مفید و یا مضر بر مبنای طب سنتی

مصرف خرما

در مصرف خرما برای همه افراد به‌طور اعم و برای دیابتی‌ها به‌طور اخص محدودیت‌هایی وجود دارد و حتما باید میزان مصرف روزانه معین شود.
تصور مصرف آزادانه و بدون کنترل خرما یا توت خشک و کشمش و انجیر خشک از آنجا ناشی می‌شود که مردم بر این باورند قند موجود در این مواد، قند میوه (فروکتوز) است و اشکالی ندارد هرچه قدر خواستند استفاده کنند. در حالی که این تصور غلط است و قند میوه‌هایی چون انجیر و خرما که به همراه خود ترکیبات فیبر غذایی نیز دارند، با اینکه کمی با تاخیر جذب می‌شود و مانند قند و شکر معمولی (ساکاروز) و یا قند ساده (گلوکز) نیست، اما به هر حال جذب شده و تولید کالری می‌کند و قند خون شما را بالا می‌برد.

نان سبوس ‌دار
مصرف زیاد نان سفید می ‌تواند حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و سبب افزایش قند خون شود در صورتی که نان سبوس ‌دار دقیقا برعکس عمل می ‌کند.

پیشگیری از دیابت با فلفل تند

پژوهشگران در مطالعات خود دریافته اند که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی و عروقی که مهم ترین عوامل مرگ و میر در کشورهای رو به توسعه هستند، مفید و موثر است.
محققان می گویند، این احتمال وجود دارد که روزی فلفل جایگزین آسپیرین شود و یا با آسپیرین به عنوان دارویی برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی ترکیب شود. آسپرین به تنهایی عوارض جانبی نامطلوب و مضری دارد که باعث خونریزی معده در بیماران مصرف کننده می شود.

ماهی سالمون

یک انتخاب هوشمندانه و مفید برای دیابتی ها است، چرا که حاوی اسیدهای چرب مفید برای سلامت قلب(اسیدهای چرب امگا۳) می باشد و این در حالی است که ۶۵ درصد از افراد دیابتی به علت حمله ها و سکته های قلبی فوت می کنند. لذا مصرف محصولات دریایی و ماهی های غنی از امگا۳ (از جمله قزل آلا و غیره ) گزینه های پروتئینی بسیار مناسبی برای افراد دیابتی هستند.

آجیل را جایگزین سیب زمینی بکنید

سیب زمینی در طولانی مدت میزان قند خون را افزایش می‌دهد و متخصصان معتقدند که این ماده‌ی غذایی پرطرفدار می‌تواند باعث چاقی شود.
آجیل‌ها سرشار از مواد چرب هستند اما یک مشت آجیل باعث کاهش وزن شما نیز خواهد شد.
توجه داشته باشید که گفتیم یک مشت آجیل نه مشت مشت! نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که پسته و بادام قدرت شگفت انگیزی در کنترل گلیسمی دارند.

خواب خوب در تاریکی

اگر کمتر از ۷ ساعت می‌خوابید احتمال ابتلا به دیابت یا (تشدید آن) را ۳۷ تا ۸۸ درصد افزایش می‌دهید. برای اینکه خواب خوب و طولانی مدتی داشته باشید اتاق خوابتان را تاریک کنید، به خاطر اینکه حتی نور ملایم نیز می‌تواند ترشح ملاتونین را (که هورمون خواب است) کاهش دهد. برای همین چراغ خواب می‌تواند تعادل هورمونی شما را به هم بریزد و باعث بی‌خوابی شود. توصیه می‌کنیم در تاریکی کامل بخوابید.

روغن زیتون

روغن زیتون طلای مایع نامیده می‌شود زیرا حاوی ترکیبات ضدالتهابی و قوی است که محققان آن را با آسپیرین مقایسه می‌کنند. افرادی که رژیم مدیترانه‌ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزی‌ها، غلات و گوشت کم‌چرب می‌خورند کمتر به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند. هر دوی این بیماری‌ها در پی التهاب در بدن به وجود می‌آیند. برخلاف کره، چربی خوب روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را کاهش می‌دهد.

سبزیجات معطر و ادویه ها را دریابید

شما می‌توانید کاهش نمک، قند و مواد چرب را با افزودن سبزیجات معطر و ادویه ها و چاشنی‌ها جبران کنید. بدون شک غذای بدون نمک، قند و چربی آن هم با توجه به عادت‌های غذایی ما ایرانی‌ها چنگی به دل نخواهد زد. برای همین باید به فکر خوش طعم کردن غذاهایتان نیز باشید و ادویه‌ها و سبزیجات معطر بهترین گزینه‌ها هستند. مبتکر باشید و طعم‌های جدیدی ایجاد کنید. مثلاً به هویج بخارپز شده کمی پودر چیلی یا زیره بزنید، لوبیا سبز را با جوز هندی، مارچوبه را با پوست لیموترش خوش طعم و میل کنید. از سرکه و فلفل سیاه نیز غافل نشوید.

پیشگیری از دیابت با مغز بادام

متخصصان تغذیه در آمریکا تاکید کردند، افرادی که نتایج آزمایش انسولین آن ها غیر عادی بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، می توانند با افزودن بادام به رژیم غذایی خود، از بروز دیابت پیشگیری کنند.
مطالعات دیگری نیز نشان داده بود که مغز بادام در زمینه های دیگر سلامتی از قبیل: سلامت قلب و عروق و متابولیکی مفید است.

میوه‌های قرمز و بنفش

انواع میوه‌های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند.
محققان می‌گویند این رنگ‌دانه‌ها می‌توانند سبب کاهش قند خون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشند.

⛔️📚قهوه

جزو نوشیدنی‌هایی است که به پیشگیری از ابتلا به دیابت شهرت دارد؛ اما باید بدانید که قهوه برای افرادی که از این بیماری رنج می‌برند مناسب نیست. محققان دانشگاه دوک آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند گلیسمی (قند خون) افرادی که یک حبه قند و یک فنجان قهوه میل می‌کنند ۲۱ درصد بیشتر از افرادی است که فقط قند می‌خورند. توجه داشته باشید انسولین (که باعث جذب قند خون می‌شود) در بین افرادی که قهوه می‌خورند به میزان ۴۸ درصد بیشتر است. خبر بد برای طرفداران قهوه این است که کافئین موجود در قهوه باعث بروز حالت مقاومت سلول‌ها به انسولین می‌شود؛ یعنی اینکه سلول‌های افراد مبتلا به دیابت به سختی می‌تواند قند خون را جذب کند. برای همین وضعیت بیماری‌شان بدتر می‌شود.

💊گیلاس

دارای شاخص گلایسمی بسیار پایینی به میزان ۲۲ است و به دلیل داشتن ویتامین‌ها و فیبر برای بیماران دیابتی مفید است.

💊 گریپ‌فروت قرمز

که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

💊سیر را یک دل سیر بخورید

همین جا به شما توصیه می‌کنیم که به همه‌ی غذاهایتان سیر بزنید. این ماده‌ی غذایی مفید و پرخاصیت به کبد کمک می‌کند تا میزان قند خون را تنظیم کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز از شما دور می‌کند. اگر از سیر کوبیده شده استفاده می‌کنید حتما بیست دقیقه قبل از مصرف آن‌را بکوبید تا ترکیبات گوگردی و موثر آن به خوبی آزاد شود.

💊برگ انجیر

برگ انجیر بهترین درمان شناخته شده برای دیابت است، اما کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد. برگ انجیر جزو داروهای خانگی برای درمان دیابت، برونشیت، زگیل تناسلی، سیروز کبدی، فشار خون بالا، مشکلات پوستی و زخم به شمار می‌رود. از برگ انجیر آن‌طور که باید استفاده نمی‌شود.
از شیره درخت انجیر نیز استفاده های زیادی می‌شود. عصاره یا ضماد آن باید فورا استفاده شود و روزانه ساخته شود. برگ انجیر خواص ضد دیابتی دارد. هنگام استفاده از برگ انجیربه انسولین کمتری نیاز است. مریض دیابتی باید عصاره را با صبحانه، به صورت ناشتا میل کند. برگ انجیر را در آب تصفیه شده بجوشانید و آن را به عنوان چای بنوشید.

نخودفرنگی

این نخودهای سبز و تر و تازه فاقد قند هستند و مانع از این می شوند که قند خون با مصرف مواد غذایی دیگر افزایش پیدا کند. بهتر است این نخودها را به صورت تازه یا یخ زده مصرف کنید. می توانید نخودهای سبز و تازه را به صورت خام به سالادها و املت و غیره اضافه کنید. ترکیب این نخودها با سبزیجات دیگر بدنتان را سرشار از ویتامین ها و فیبرهای غذایی می کند.

💊یونجه:

منبع بسیار خوب کلروفیل، ویتامین A B کمپلکس، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین K است. همچنین حاوی مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، منیزیم، و روی به همراه فیتواستروژن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت های باکتریایی، عفونت قارچی و همچنین کاهش سطح گلوکز خون و کنترل بهتر دیابت کمک می کند.

کنگر فرنگی:

یک کنگر فرنگی متوسط بیش از ۱۰ گرم فیبر دارد و منبع بزرگ کاهنده فشار خون محسوب می شود ضمن این که سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین ث و فولات است.

عدس:

سرشار از فیبر و پروتئین است به طوری که حدود ۴۰ درصد از کل کربوهیدرات موجود در عدس، فیبر است. در هر وعده غذایی، عدس ۱۵ گرم فیبر به بدن می رساند ضمن این که در هر وعده شامل ۱۸ گرم پروتئین نیز هست.

هویج

هویج یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.

دانه کدوتنبل

منبع خوبی از چربی‌های سالم، فیبر و کربوهیدرات است. مصرف روزانه ۵ گرم معادل ۲ قاشق غذاخوری از این دانه منجر به تنظیم مؤثر قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

سیاه‌دانه

قرن‌هاست سیاه‌دانه (Nigella sativa) برای بهره‌مندی از قابلیت‌های مختلف شفادهنده‌ی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده‌کنندگان سنتی سیاه‌دانه ادعا می‌کنند این میوه می‌تواند در برابر هر چیزی به جز مرگ اثرات مفید و مؤثر داشته باشد. در یک مطالعه که بر روی ۹۴ داوطلب صورت گرفت، مشخص شد مصرف روزانه‌ی ۲ گرم سیاه‌دانه برای کاهش قند خون و بهبود مقاومت به انسولین کفایت می‌کند.

💊خیار

یکی از خوراکی‌های محبوب فصل تابستان که اتفاقاً می‌تواند یک انتخاب سالم برای بیماران دیابتی هم باشد، خیار است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره خیار می‌تواند برای کاهش قند خون مفید باشد. خیار کربوهیدرات و کالری پایینی دارد؛ اما از نظر ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که ممکن است به کاهش سطح قند خون و بهبود سلامت عمومی کمک کنند، غنی است. خیار یک منبع عالی از فیبر رژیمی است که فواید زیادی دارد؛ از جمله کنترل اشتها و کمک به کنترل قند خون. علاوه بر این، شاخص گلیسمی خیار ۱۵ است و این یعنی شما می‌توانید تقریباً هر مقداری که می‌خواهید از آن بخورید!

اسفرزه

این گیاه خاصیت کاهش دهنده کلسترول و قند خون را داراست. فیبر بالای موجود در آن، یبوست را از بین می برد و با کاهش کلسترول، خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

سیب

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌ کنند حتما در رژیم غذایی خود سیب را بگنجانید زیرا سیب کالری پایینی دارد و فیبر آن بسیار بالا است و جلوی گرسنگی را می ‌گیرد.
سیب همچنین دشمن کلسترول بد است و میزان قند خون را کاهش می ‌دهد.

💊💊شش بارغذا ، دیابتی تغذیه مصرف کند 💊

برای جلوگیری از تغییرات قند خون، ترتیب مصرف وعده اصلی و میان وعده‌ها رعایت شود، بیماران قندی به جای سه بار غذاخوردن معمولی همان مقدار غذا را در شش بار میل نمایند.

🌺🍃به ما بپیوندید برای زندگی سالم و بدون دیابت🌺🍃

💉 @diabet_iran💊

///////////////////////////

محققان در یافته‌های اخیر دریافتند که دیابت در میانسالی باعث کوچک شدن مغز و در دوران بازنشستگی باعث کاهش عملکرد مغزی میشود.

کانال پرفسور سمیعی 👇
@samii_dr
رسانه باشید نشر دهید ✅