آخرین مطلب

💊آیا می دانید که عسل مصفی خاصیت غذایی بیشتری نسبت به عسل خام دارد!

💊💊💊آیا می دانید که عسل مصفی خاصیت غذایی بیشتری نسبت به عسل خام دارد!

مواد خوراکی چهار دسته اند: غذایی؛ غذایی دوایی؛ دوایی غذایی و دوایی
غذا به چیزی اطلاق می شود که از آن خلطی ایجاد می گردد که به اقطار بدن می افزاید؛ یعنی به طول و عرض ما می افزاید و از آن انرژی لازم بدن تولید می شود و در کیفیت گرمی، تری، سردی و خشکی بدن تغییری حاصل نمی شود.
دوا به موادی اطلاق می شود که خوردن آن ها باعث رشد بدن نشده و انرژی زا نبوده و گرسنگی را رفع نمی کنند، فقط کیفیت بدن یعنی گرمی، سردی، تری و خشکی بدن را تغییر می دهند و کم و زیاد می کنند. طرز تهیه عسل مصفی را در ادامه توضیح خواهیم داد.
در غذایی دوایی، خاصیت رشد بدن بر خاصیت تغییر کیفیت بدن غلبه دارد؛ مانند عسل مصفی و در دوایی غذایی عکس این تعریف است و خاصیت تغییر در کیفیت بدن غالب است مانند عسل خام.
لذا برای مصرف روزانه عسل، مخصوصاً افرادی که به عسل حساسیت دارند و با خوردن آن دچار عارضه ای می گردند، توصیه می شود عسل مصفی استفاده شود.
طرز تهیه عسل مصفی:
۳ کیلو عسل را با ۱ کیلو آب چشمه مخلوط کرده و روی حرارت ملایم بجوشانید و کف آن را مرتب بگیرید تا آب آن تبخیر شود، با این کار عسل خام به عسل مصفی تبدیل خواهد شد.

📚https://ravazadeh.com/آیا-می-دانید-که-عسل-مصفی-خاصیت-غذایی-بی/

⭕️ عسل بهترین مسکن علایم عفونت‌های تنفسی فوقانی است.

🔺مطالعه تحلیلی (متاآنالیز) ۱۴ کارآزمایی بالینی در مجله پزشکی انگلستان (BMJ Evidence Based Medicine) نشان می‌دهد عسل موثرترین دارو برای تخفیف علایم عفونت‌های تنفسی فوقانی (فارنژیت، نازوفارنژیت، سینوزیت، لارنژیت، تراکئیت، برونشیت) در مقایسه با دارونما و سایر درمان‌های رایج از جمله آنتی‌بیوتیک است.

🔹از سه مطالعه که عسل را با دارونما مقایسه کرده‌اند، دو مطالعه فایده بالینی عسل را در بهبود کلی علایم نشان می‌دهد.

🔸عسل تاثیر معنادار در کاهش شدت و دفعات (تواتر) سرفه و بهبود کلی علایم دارد.

🔹 تاثیر عسل در تخفیف علایم از دیفن‌هیدرامین بیشتر و تقریباً معادل دکسترومتورفان است.

✍️ با توجه به این‌که شایعترین علت عفونت تنفسی فوقانی ویروس‌ها هستند، توصیه به مصرف عسل می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک باشد. عسل اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری دارد و به این ترتیب از مصرف مفرط آنتی‌بیوتیک و ایجاد مقاومت ضدمیکروبی نیز جلوگیری می‌شود.

📚 منبع
🌐 https://ebm.bmj.com/content/early/2020/07/28/bmjebm-2020-111336

✅ واحد سلامت مصاف
@masaf_salam