آخرین مطلب

روزه داری و ماه مبارک رمضان و افطار و سحر و پرهیزهاو باید و نباید روزه دار


✍️امام باقر علیه السلام فرمودند:خداوند ملائکه ای دارد که موکل به روزه داران هستند و برای آنان در هر روز ماه رمضان تا اخر ماه رمضان طلب آمرزش می کنند و هر شب ، وقت افطار روزه داران را ندا می کنند که ای بندگان خدا بشارت باد شما را که گرسنگی کمی تحمل کردید و سیری بسیار در پیش دارید و چون شب آخر ماه رمضان فرا رسد، روزه داران را ندا می کنند که ای بندگان بشارت باد شما را که خداوند گناهان شما را امرزید و توبه شما را قبول کرد: ببینید در آینده چگونه عمل خواهید کرد.

📚وسایل الشیعه،ج۷، ص۱۷۶

☜【طب شیعه】

🍏 @tebshia20🌿

ماه مبارک رمضان

🔴 روزه نگرفتن بدون عذر شرعی …

🔸امام صادق سلام الله علیه فرمود :هر کس یک روز از روزه #ماهمبارکرمضان را بدون عذر ، افطار کند(یعنی روزه نگیرد یا روزه اش را بدون عذر باطل کند) روح ایمان از او خارج می شود .

📚وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۱۸۱، ح ۴ و ۵

روایات✅ کانال رسمی حکیم خیراندیش

@hakimkheirandiish

//////////////////////////////

✅برای افطار، خرما و آبِ ولرم بخورید!!

✍️امام صادق علیه السلام: هرگاه انسان روزه خود را با آب ولرم افطار نماید، کبدش پاک و سالم باقى مى‌ماند و قلبش از گناهان تمیز و نور چشمش قوى و روشن مى‌گردد.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله با حلوا افطار مى‌کردند و اگر حلوا نبود، با چیزِ شیرین دیگر و یا چند دانه خرما و اگر نبود، با آب ولرم و مى‌فرمودند: آبِ ولرم معده و جگر را پاک، دهان را خوشبو و دندان ها را تقویت می‌کند.

📚 الکافی، ط-اسلامیه، ج۴، ص۱۵۲

☜【طب شیعه】

🍏 @tebshia20🌿

/////////////////////////////////

✅چه کنیم تا با روزه داری به یبوست مبتلا نشویم؟

✍️در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل عدم مصرف مایعات و انواع مرطبات در طول زمان روزه داری، برخی افراد دچار یبوست می شوند.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، مصرف میوه ها در طول افطار تا سحر، مصرف سبزیجات، زیتون و سالاد در وعده ی سحری، استفاده از غذاهای خورشتی مانند خورش آلو اسفناج و خورش به و مصرف نوشیدنی های مناسب مزاج در طول افطار تا سحر توصیه می شود.

☜【طب شیعه】

🍏 @tebshia20🌿

///////////////////////////

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
✅کاهش وزن ناگهانی ممنوع!

✍️گرسنگی و تشنگی یکی از عوارض طبیعی روزه داری است، یادمان باشد که فلسفه طبی روزه داری تحمل کمی گرسنگی و تشنگی است و نباید آنقدر بخوریم و بیاشامیم تا گرسنه یا تشنه نشویم.

در یک روزه داری مناسب توقع داریم بسیاری از افراد دست کم نیم تا یک و نیم کیلو کاهش وزن داشته باشند ولی این کاهش وزن جز در افراد چاق نباید زیاد و ناگهانی(بیش از سه کیلو) باشد.

از این نگاه روزه داری یک تدبیر درمانی است مثلا بیش از هر داروی ضد چاقی ، چربی سوز و … موجب دفع مواد خام و زائد بدن، کاهش وزن و سایز و معتدل شدن مزاج بدن می شود.

برخی افراد به خیال کاهش وزن سحری نمی خورند ولی پژوهش ها نشان داده اند معمولا در چنین حالتی افراد افطاری را با ولع و حجم بیشتر می خورند که موجب ناکامی در کاهش وزن یا حتی افزایش آن می شود.

📚دکتر ناصر رضایی پور (متخصص طب سنتی ایرانی )

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿

/////////////////////////////////

🔴 راهکار برای پیشگیری از #تشنگی:
۱. در وعده سحری از مصرف غذاهای خشک و پرادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و همچنین از مصرف زیاده از حد گوشت باید پرهیز شود.
۲. مصرف آب در بین وعده‌های غذایی به منظور پیشگیری از تشنگی کار صحیحی نیست زیرا باعث بروز نفخ و اختلال در هضم غذا می شود.
۳. در این ماه مصرف قهوه، کاکائو و چای پررنگ به علت مدر بودن تشنگی را تشدید می‌کند.
۴. در وعده افطار و سحر حتی الامکان کمتر از غذاهای نشاسته‌ای استفاده شود زیرا این غذاها برای هضم شدن احتیاج به آب بیشتری دارند.
۵. از غذاهای غلیظ مانند هلیم، کله پاچه، کباب و ماهی بخصوص در وعده سحر باید پرهیز نمود، زیرا حرارت بیشتری را به سمت معده جلب می کنند و بدیهی است که با افزایش حرارتِ معده، نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد؛ به علاوه خلط غلیظِ تولید شده حاصل ازین غذاها برای حرکت در عروق نیاز به ترقیق توسط آب دارد و تشنگی را تشدید می‌نماید.
۶. مصرف #آبیخ گرچه در ابتدا و به ظاهر باعث فرو نشاندن تشنگی می‌شود ولی در نهایت تشنگی را تشدید می‌نماید. ۷. غذاهایی که مقدار زیادی #سیر در آنها بکار رفته تشنگی را تشدید می کند. ۸. از #خوابیدن بلافاصله پس از غذا در وعده سحری، بخصوص در صورتی که غذای با طبیعت گرم مصرف شده باشد، باید پرهیز نمود. ۹. در طول روزه‌داری از #حمام بسیار داغ باید اجتناب ورزید زیرا تعریق باعث کم آبی می‌شود. ۱۰. برای رفع تشنگی پس از افطار، آب را به یکباره نباید نوشید بلکه باید مزه مزه کرده #جرعهجرعه بنوشند، زیرا به یکباره نوشیدن آب خنک #حرارتغریزیبدن را از بین می برد.
ادامه دارد …

📚منابع:
۱. طب اکبری
۲. اکسیر اعظم
https://eitaa.com/noskhesonati

///////////////////////////////////////////

🔴بلغمی مزاج ها و روزه داری

♻️ بلغمی مزاج ها، به خاطر سردی و تری، در بدنشان خون کمی وجود دارد و تحمل گرسنگی برایشان سخت است، لذا برای روزه داری باید غذاهای کثیر الغذا و قلیل الفضول مصرف کنند که خون زیاد تولید کند و فضله و مواد زائد کمی داشته باشد.

🔹بلغمی مزاج‌ها باید با خوراک گرم حرارت معده خود را افزایش دهند و با تولید خون صفراوی حرارت بدن را بالا ببرند تا رطوبات تجمع یافته در بدن تحلیل رفته و تبدیل به دم شوند. بلغم، که دم نپخته است با حرارت تبدیل به دم می شود و دیگر ضعف نمی‌کنند مگر اینکه سحری غذاهای سردی مثل برنج، مرغ و ماهی و… مصرف کنند که دوباره معده را سرد کنند و دوباره بلغم و سودای خون را زیاد کنند که در این صورت باز ضعف می کنند.

🔹خوردن سحری، بسیار مهم است، زیرا اول باید ماده را تامین کرد بعد گرسنگی کشید. بعد از خوردن غذای کثیرالغذا و قلیل الفضول اگر گرسنگی بکشند اشکالی ندارد. از پرخوری در افطار و سحر بپرهیزند و غذایشان را بسیار بجوند .

🔹امام صادق (ع): بهترین سحری شما سویق و خرما است.(المحاسن ج۲ص۴۹) این دو غذا به سبب لطافت و هضم و جذب آسان انرژی بدن را مصرف نمی کنند و فرد دچار ضعف نمی شود، زیرا قند خرما به تدریج آزاد می شود. مصرف خرما با آب جوشیده ولرم رطوبت را در بدن نگه میدارد و از عطش می کاهد.
زرده تخم مرغ نیم برشت، عسل، شیره انگور، روغن حیوانی گاوی، خرما و سویق گندم از غذاهای کثیرالغذا و قلیل الفضول اند.

تدابیر_رمضان

بلغمی_مزاج

ضعف روزه داری

✅ کانال رسمی حکیم خیراندیش

@hakimkheirandiish

////////////////////////////////

🔴چرا بعد از افطار دچار ضعف و بی‌حالی می‌شویم؟

🔹یک پزشک: معده نباید به‌طور ناگهانی پر شود، زیرا در این صورت باعث سرگیجه، ضعف و بی‌حالی می‌شود، به این علت که در طول روزه به دلیل کاهش آب بدن، گردش خون در حالت بهینه نگه داشته می‌شود تا کار معمول بدن انجام شود.

🔹زمانی که به‌صورت ناگهانی معده را پر می‌کنیم، دستگاه گوارش نیاز به حجم و فشار زیادی از خون دارد تا بتواند آن غذا را هضم کند، از طرفی هنوز آب جدیدی جذب نشده که حجم و فشار گردش خون را افزایش دهد و بدن مجبور می‌شود، مقداری از خون سایر ارگان‌ها را به سوی دستگاه گوارش بفرستد که این کار باعث سرگیجه و ضعف می‌شود.

🎯 اخبار دقیق و تحلیل‌های واقعی همدان را در روزنامه هگمتانه رصد کنید

@hegmataneh_news_ir

///////////////////////////////////////////

افطار درایام روزه داری ماه مبارک رمضان

🌙۱- ازمنظر اهل بیت علیهم السلام موقع افطار :

🍃۱/۱-نوشیدن اب ولرم
🍃۱/۲-نوشیدن شیر (گاو جوشیده طبیعی ) با خرما
🍃۱/۳- عسل با اب
🍃۱/۴- خرما
🍃۱/۵-مصرف سویق عدس
🍃۱/۶- خوردن حلوا
🍃۱/۷- کشمش خوری

✅ کانال رسمی حکیم خیراندیش

@hakimkheirandiish

//////////////////////////////////////////////////////

📚📚📚📚تدابیر روزه داری (بخش اول: #افطار)

✅ افطار و سحر نوعی تمرین است تا پس از ماه رمضان، زمان های مناسب غذا خوردن رعایت شود؛ به عنوان مثال هنگام غروب کم کم به فکر شام باشیم و صبح زود را برای صبحانه خوردن انتخاب کنیم.

✅ در ماه مبارک رمضان به علت این که سیستم گوارش در طی روز، تقریبا در حال استراحت است، شاید بتوان گفت که دو سوم روز، سیستم گوارش خالی است و سطح کار آن پایین می آید و به اصطلاح، حالت ضعف پیدا می کند، بنابراین باید تدابیر غذا خوردن بیشتر رعایت شود.

✅ سیستم گوارشی که چندین ساعت خالی بوده، به خصوص در روزهای طولانی، نباید در زمان افطار مملو از غذا و نوشیدنی شود. حتما توصیه می کنیم افطار را با یک نوشیدنی رو به گرم که می تواند آب جوش ولرم شده یا حتی خرما باشد، باز کرد که این هم بستگی به مزاج دارد. بعد از آن یک فرصت بیست تا سی دقیقه ای بدهیم تا ترکیب خرما و آب گرم وارد معده شود. غذایی که وارد دهان و سیستم گوارش می شود، تحرکاتی را در گوارش ایجاد کرده که تا آخر روده جلو می رود و باعث ترشحاتی مثل بزاق و شیره های گوارشی در لوله گوارش می شود. با این نوع باز کردن افطار، دستگاه گوارش آماده می شود و نیم ساعت بعد از آن می توان غذا خورد.

✅ کسانی که کار بدنی زیاد دارند و خیلی نمی توانند تحمل کنند می توانند این نیم ساعت را به ۱۰ دقیقه کاهش دهند. حتی افرادی که دارای معده های قوی هستند، می توانند همان دقایق اول غذا بخورند ولی عموم مردم، دارای معده های ضعیف هستند که باید نکات بالا را رعایت کنند.

#تدابیر_روزه_داری
#تدابیر_ماه_رمضان
#رمضان۹۹
#ماه_رمضان

@Drmirghazanfari

💊💊💊🔰تدابیر روزه داری (بخش دوم: تدابیر افطار و سحر)

❇️ اصل کلی اینست که افطاری باید سبک باشد چون معده آمادگی کم غذا خوردن را دارد.

❌ با معده و دستگاه گوارشی که در ۷۰ درصد زمان فعالیت خاصی نداشته است در ۳۰ درصد باقی مانده با ملاحظه بیشتری برخورد و تدابیر غذا خوردن را رعایت کنید.

🔶️ اگر واقعا در هنگام افطار گرسنه نیستید (مانند بعضی دموی ها) لزومی ندارد حتما به محض شنیدن اذان شروع به خوردن غذا کنید.اجازه دهید بدن از شما مطالبه غذا کند.

⛔️ شخصی که از افطار تا لحظه خوابیدن، خوراکی خورده است دیگر برای سحری خوردن، اشتها ندارد که باید ریشه آن حل شود. به طور کلی افطاری باید سبک باشد. همچنین بین افطار تا خواب، حجم غذا و تنقلات کم باشد و فاصله خوردن مواد سنگین تا خوابیدن بیشتر باشد.

✅ زمان سحر باید زودتر از خواب بیدار شد تا احساس گرسنگی کنیم و بهترین حالت آن است که یک ساعت تا یک ساعت و نیم به اذان مانده، از خواب بیدار شده و بعد از خوردن سحری اگر بتوان تا بین الطلوعین بیدار بود، عالی است. بنابراین اگر این موارد رعایت شود، شخص روزه دار احساس سنگینی پیدا نمی کند.

⚠️ در طول ماه رمضان مانند ایام دیگر سال از غذاهای اصلی غافل نشوید: گندم و مشتقاتش، برنج، گوشت، شیر، میوه ها

#تدابیر_روزه_داری
#تدابیر_ماه_رمضان
#ماه_رمضان
#رمضان۹۹

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////////////

📚📚📚📚تدابیر روزه داری (بخش سوم: پرهیزها)

🔰بنابر تحقیقات آزمایشگاهی انجام گرفته روزه باعث کاهش چربی و کلسترول می شود و روند پیری را کند می کند.

✅ روزه داری یک تدبیر درمانی است و بیش از هر داروی ضد چاقی،‌ چربی‌سوز و… موجب دفع رطوبت‌های زائد بدن، کاهش وزن و سایز، و معتدل ‌شدن مزاج بدن می‌شود. نشانه‌های این اعتدال را می‌توان به ‌صورت کاهش سنگینی و لختی بدن و بازگشت به سلامتی مشاهده کرد.

✅ روزه داری رطوبت های بدن را کم می کند و حرارت های بدن را شفاف تر می کند و به عبارت دیگر می توان گفت که حرارت را افزایش می دهد. روزه مزاج انسان را به سمت گرمی و خشکی می برد بنابر این مزاجهای تر و به ویژه مزاج سرد و تر بیشترین بهره جسمی را از روزه می برند.

✅ وقتی معده بر اثر روزه داری خالی باشد علاوه بر پاکسازی دچار خلا می شود و این خلا باعث می شود مواد از سایر نقاط بدن جذب معده و هضم و در نهایت دفع شوند.

❌ مواد خوراکی چرب، شور، تند و سرخ کردنی باید در هر دو وعده افطار و سحر کلا کنار گذاشته شوند یا در کمترین حد ممکن مصرف شوند.

⛔️ از مصرف خوراکی های گازدار مثل نوشابه و بعضی سبزیجات (ترخون، تره، پیاز) پرهیز شود.

🚫 تا حد ممکن از مصرف آش رشته و غذاهای حجیم و سنگین مثل گوشت گوساله و گاو بپرهیزیم.

⚠️‌ از خوردن سالاد، ماست، ترشی‌های زیاد و نوشیدنی‌های مختلف در کنار غذای اصلی پرهیز کنیم و تا جای ممکن از زیتون، هویج پخته و سبزی خوردن استفاده کنیم، مگر آنکه منع پزشکی خاص یا توصیه ویژه‌ای داشته باشیم.

✅ به طور کلی در ماه رمضان حجم غذا کم و غذائیت آن زیاد شود.

#رمضان۹۹
#ماه_رمضان
#تدابیر_روزه_داری
#تدابیر_ماه_رمضان

@Drmirghazanfari

///////////////////////////////////////

📚📚📚تدابیر روزه داری (بخش چهارم: خوردنی ها و نوشیدنی ها)

✅ از پاشیدن مقداری آب و گلاب به صورت در طی روزهای گرم غافل نشوید.

✅ مصرف خوراکی های آبکی و خنک و ترش (البته با توجه به مزاج) مانند لیمو ترش، شربت زرشک ،آب انار و تمرهندی تازه توصیه می شود.

⛔️ بدترین عادت برای گشودن روزه در زمان افطار نوشیدن آب یخ و نوشابه‌های یخ است که موجبات ضعف هضم، یبوست، افزایش عطش، ضعف اعصاب و… را فراهم می‌کند.

❌ از آنجایی که در روزه‌داری، معده گرم می‌شود، نباید هنگام افطار از آب سرد استفاده کرد، زیرا آب سرد وارد معده‌ گرم و خشک می‌شود و منجر به آسیب دیدن معده و نیز کبد (به دلیل مجاورت با معده) می‌گردد (مانند آب سردی که با ریخته شدن در یک ظرف شیشه‌ای داغ باعث شکستن و آسیب دیدن آن ظرف می‌شود).

✅ توصیه می‌شود از آب نیم‌ گرم یا آب جوشیده و کمی خنک شده استفاده گردد و به صورت آرام آرام نیز نوشیده شود، زیرا معده در طی شبانه ‌روز خالی بوده و مقداری کاهش حجم پیدا کرده و نباید به یکباره حجم زیادی از نوشیدنی و غذا را هنگام افطار وارد معده نماییم.

✅ استفاده از آب جوش، چای کم‌رنگ، شیر گرم و شربت عسل گرم به عنوان نوشیدنی برای باز کردن افطار با توجه به مزاج توصیه می شود.

✅ پس از افطار اولیه، می‌توان از مقداری نان برشته سبوس‌دار با کمی پنیر و گردو و یا سبزی‌ خوردن، برای تکمیل وعده افطار بهره برد.

✅ در افطار افرادی هم که نمی‌توانند یا دوست ندارند غذاهای پختنی بخورند، با توجه به مزاج و وضعیت جسمی می‌توانند نان و کره و مربای دلخواهشان را میل نمایند.

🚫 خوردنی‌هایی چون شله‌ زرد، شیربرنج، حلوا، حلوا ارده و… یک وعده غذایی هستند و بهتر است از زیاد خوردن آنها در کنار دیگر غذاها پرهیز کنیم.

#تدابیر_ماه_رمضان
#تدابیر_روزه_داری
#ماه_رمضان
#رمضان۹۹
@Drmirghazanfari

//////////////////////////////////////////

💊📚📚📚تدابیر روزه داری (بخش پنجم: مصرف زولبیا و بامیه)

🔰 #زولبیا و #بامیه در این سال‌ها به نوعی پای ثابت سفره های ایرانی است.

✳️ طراحی شیرینی‌های ایرانی چون حلوا، زولبیا و بامیه، همیشه شامل دو جزء چربی و شیرینی است که موجب افزایش قوا می‌شود.

✅ حلوای کم‌چرب خوب است و خوردن آن توصیه می‌شود ولی در مصرف زولبیا و حلوای خیلی‌شیرین نباید زیاده‌روی شود چون روغن زیاد دارند که می‌تواند اخلاط نامناسب تولید کند و همچنین شیرینی زیاد، موجب تشنگی، ضعف گوارشی، کاهش اشتها و در نهایت چاقی می‌گردد.

✅ بهتر است زولبیا و بامیه، جهت رفع هوس و به میزان بسیار کم، یک تا دو ساعت پس از افطار خورده شود.

#رمضان۹۹
#ماه_رمضان
#تدابیر_روزه_داری
#تدابیر_ماه_رمضان

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////////////

📚📚📚تدابیر روزه داری (بخش ششم: کاهش عطش و حرارت)

🔰برای کاهش عطش و حرارت بدن از روش های زیر استفاده کنید:

۱️⃣ بوییدن سیب گلاب، خیار، لیمو و گلاب

۲️⃣ اسپری‌ کردن گلاب خنک در فضای اتاق و شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب

۳️⃣ تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کاهش می‌دهد

۴️⃣ خواب روزانه حدود یک ساعت که بهتر است در حدود پیش‌ازظهر باشد یا دست ‌کم نزدیک غروب آفتاب نباشد

۵️⃣ توقف کمتر در آفتاب و کاهش فعالیت‌های جسمی و درگیری‌های فکری به‌ ویژه در محیط گرم

۵️⃣ استفاده کمتر از رنگ‌های گرم و پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و طبیعت خنک

۷️⃣ پرهیز از بوها و عطرهای گرم

۸️⃣ مالیدن روغن بادام یا بنفشه به بدن، شکم، گونه‌ها، پیشانی و پشت گوش

۹️⃣ استراحت‌کردن در جای تاریک با ‌هوای خنک و بوهای خنک

#رمضان۹۹
#ماه_رمضان
#تدابیر_روزه_داری
#تدابیر_ماه_رمضان

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////////////////

📚📚📚📚(تدابیر روزه داری بخش هفتم و پایانی: بایدها و نبایدها)

❌ تجمع کل ورودی های غذایی (که در ماههای دیگر در طول روز مصرف می شده) در مدت افطار تا سحر به شدت اشتباه است چون هم با روح کلی روزه داری که تمرین کم خوردن است منافات دارد و هم باعث ضررهای جسمی می شود.

⚠️ مصرف متعدد چای، هندوانه و آب در وعده سحری نه تنها رفع تشنگی در روز نمی کند بلکه مضر است و ادرار را افزایش می دهد و باعث کم آبی بدن در طول روز می شود.

⛔️ مصرف آب سرد در ابتدای افطار بسیار مضر است و باعث آسیب مخاط معده و صعود بخار و منگی شدید می شود.

✅ برای جلوگیری از یبوست، مصرف کاهو، خیار و آلو به ویژه برای گرم مزاجان در سحری توصیه می شود.

⛔️ عدم مصرف هیچ غذایی در وعده سحری به شدت نهی می شود چون وقتی قوه بدن چیزی در معده پیدا نکند برای هضم سراغ بافت طبیعی معده و عروق می رود و باعث خون ریزی، زخم و التهابات می شود.

✅ غذای افطار باید سبک باشد و ترجیحاً از غذاهایی انتخاب شود که بدن به آنها قبلا عادت داشته است.

❌ مصرف آش و سوپ در ابتدای افطار مفید است ولی نباید بلافاصله انواع آش ها و سوپ ها در حجم زیاد مصرف شود، چون حرارت زیادی در معده تولید می شود که باعث سوختگی یا هضم نامناسب غذا در معده می شود.

🔰 معمولا روزه باعث کوچک شدن حجم معده و لاغری و کم اشتهایی می شود. اصرار برای خوردن غذا باعث تهوع، خلط ته حلق، رفلاکس می گردد.

#تدابیر_ماه_رمضان
#تدابیر_روزه_داری
#ماه_رمضان
#رمضان۹۹

@Drmirghazanfari

///////////////////////////////////////////

💊🔰 در وعده ی افطار و سحر چه بخوریم؟

❌ بهتر است در وعده ی سحر میوه نخوریم.

⛔️ خوراکی های شور، تند، شیرین و غذاهای نفاخ در وعده سحری مصرف نکنید.

✅ در وعده ی سحر سالاد و در وعده ی سحر سبزی خوردن مصرف کنید.

✅ مصرف روغن بادام خوراکی به رفع تشنگی کمک میکند.

✅ مصرف خورشت های آلو اسفناج، بامیه و کدو مناسب این فصل و ایام است.

#تدابیر_ماه_رمضان
#تدابیر_روزه_داری
#ماه_رمضان
#رمضان۹۹

@Drmirghazanfari

https://www.aparat.com/v/eSxHd

//////////////////////////////////////////////////////

💊💊💊💊#نخوردن_سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، چون باعث تامین نشدن نیازهای تغذیه‌ ای ضروری روزه ‌دار می ‌شود
°Join: @Mezajshenasi12

🤔 # آیا_میدانید که روزه گرفتن بدون خوردن سحری بسیار مضر می باشد⁉️

🔸🔹 روزه یکی از عبادات بسیار خوب اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند.

🔸🔹 ولی متاسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت نکات کلیدی در روزه‌داری، نه تنها افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، بلکه دچار مشکلات جانبی خواهند شد که چندان سودمند نیست.یکی از نکاتی که روزه ‌داران باید به آن دقت کنند این است که هرگز وعده سحری را حذف نکنند، زیرا این مساله به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی دارند (دانش‌آموزان) و یا کارگرانی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا افراد لاغر و آن هم در روزهای بلند فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.

🔸🔹 روزه داری یکی از مظاهر امساک و انضباط می باشد و روزه دار منضبط می گردد تا یک مدل از غذا خوردن را رعایت نماید، علما که دارای عمرهای طولانی تری نسبت به عوام هستند نیز همگی اهل یک امساک و انضباط هستند و خود را ملزم به رعایت چارچوبها و تدابیر مربوط به مسائل جسمی و روحی می دانند.

🔸🔹 با روزه گرفتن یک نظم و انضباط در غذا خوردن که پروسه اساسی و مهم در سلامتی ما می باشد، شکل می گیرد و روزه دار واقعی ملزم به رعایت آن می گردد که خوردن سحری نیز بخشی از این برنامه غذایی در ماه رمضان می باشد.

🔸🔹 چنانچه روزه‌داری بر اساس اصول کلی بهداشتی انجام شود، باعث ایجاد تعادل در چربی‌های خون، کاهش وزن اضافی، دفع سموم بدن و تعدیل فشار خون می‌گردد و در کل وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت.

🔸🔹 حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان، به همه روزه ‌داران توصیه می ‌شود که حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

🔸🔹 با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان که حدود ۱۵ ساعت طول می کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می ‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه‌ داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.

🔸🔹 نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، چون باعث تامین نشدن نیازهای تغذیه‌ ای ضروری روزه ‌دار می ‌شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی ‌ها متوسل می ‌شود و سوخت ناقص چربی ‌ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه ‌دار است.

🔸🔹 عوارض دیگر مصرف نکردن سحری شامل سردردها، دردهای عضلانی، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون، کاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی است بنابراین حتما به روزه داران توصیه می‌ شود که برای خوردن سحری بیدار شوند.
لذا خوردن سحری لازم و واجب است حتی چند لقمه.

°Join: @Mezajshenasi12
t.me/Mezajshenasi12

//////////////////////////////////////////////

💊💊💊💊💊خوابیدن بلافاصله بعد از سحری

یکی از علل اصلی بوی بد دهان در برخی افراد روزه دار، خواب بعد از غذاست.خوابیدن بلافاصله بعد از غذا باعث سوء هضم شده و غذا را در معده فاسد می کند.تکرار این عادت نادرست و فساد غذا در معده می‌تواند مشکلاتی نظیر زخم معده، ورم معده، شل شدن دهانه معده و برگشت غذا به مری شود.

علل اصلی خوابیدن بلافاصله بعد از سحری

یکی از علل اصلی خوابیدن بلافاصله بعد از سحری، بیدار ماندن های شبانه و کم خوابی است.در شرایط کوتاه بودن شب ها توصیه می‌شود حتماً شب ها زودتر به رختخواب بروید و خواب خوبی داشته باشید.افرادی که مزاج گرم و فعالیت بدنی دارند در طول روز نزدیک ظهر خواب کوتاهی داشته باشند.

خوابیدن در طول روز

خواب اندک نزدیک ظهر می‌تواند به تجدید قوا و تامین رطوبت بدن کمک کند.امّا خواب های طولانی و جایگزین کردن خواب شب با خواب روز، از دیدگاه طب سنتی ایران به بدن آسیب وارد می‌کند.از معایب خواب روز می‌توان به ضعف مغز، زرد و بدرنگ شده چهره، کاهش حافظه و ضعف عمومی بدن اشاره کرد.خوابیدن با شکم خالی باعث مصرف رطوبت های اصلی بدن می‌شود و به مرور ضعف و پژمردگی را در فرد برجا می گذارد.بیدار ماندن از افطار تا سحری موجب خشکی بدن (به ویژه مغز) شده و بدن را ضعیف می کند. مطمئنناً خواب روز نمیتواند جایگزین خواب شب شود.با توجه به کوتاهی شب ها، بهتر است سه ساعت بعد از افطار و شام اقدام به خواب کنید تا به راحتی برای سحر بیدار شوید.اگر شبها دچار بیخوابی میشوید مصرف ترکیب دمنوش گل گاوزبان و لیموی عمانی توصیه می‌شود. شربت بیدمشک و گلاب نیز برای این منظور مناسب است. اگر بیخوابی شما در نتیجه گرمی زیاد است بهتر است زمانی که معده تان کاملاً خالی است یک لیوان شیر مصرف کنید. شربت های سرد نیز از حرارت شما کاسته و باعث افزایش تمایل به خواب خواهد شد.

دوش گرفتن با آب سرد

حمام کوتاه یا دوش گرفتن با آب ولرم نیز در کاهش حرارت بدن موثر است.برخی افراد برای رهایی از تشنگی و حرارت درون از حمام آب سرد استفاده می‌کنند که می‌تواند ضعف مختصری برای روزه دار ایجاد کند.حمام آب سرد باعث تجمع حرارت در درون و بخصوص دستگاه هاضمه شده و سوخت و ساز را بالا می برد در نتیجه بدن نیازمند دریافت غذا می‌شود چون غذایی وجود ندارد رطوبت های اصلی بدن را صرف کرده و موجب ضعف می‌شود.

مصرف ماست و دوغ همراه با غذا

از توصیه های علم تغذیه جدید مصرف لبنیات برای تامین کلسیم بدن است.متاسفانه بدون در نظر گرفتن تاثیر منفی مصرف همزمان ماست با غذا، پزشکان توصیه می‌کنند همراه با غذا ماست مصرف شود.این توصیه نادرست باعث اخلال در هضم غذا شده و مشکلات گوارشی به همراه خواهد داشت.

نوشیدن آب سرد قبل از افطار

از رفتارهای بسیار مضر در باز کردن روزه، مصرف آب سرد است.افرادی که در طول روزه دچار تشنگی شده و با عطش زیاد به افطار می رسند، ممکن است این اشتباه را مرتکب شده و بخواهند تشنگی خود را با آب سرد برطرف کنند.این عادت ناپسند مشکلات گوارشی و ضعف اعصاب در پی خواهد داشت.

دو توصیه برای سحری

هنگام صرف سحری از خوردن غذاهایی خشک مثل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کتلت، انواع کبابهای گوشت قرمز و جوجه کباب خودداری کنید.
این غذاها خصوصا زمانی که با ادویه زیاد آماده شوند موجب تشنگی شدید و ورم معده می شوند.

°Join: @Mezajshenasi12
t.me/Mezajshenasi12

////////////////////////////////////////////

🔴چه کنیم در ماه مبارک رمضان #مقاومت بدنمان در برابر گرسنگی و تشنگی بیشتر شود؟
🔴این موضوع فقط به این ماه اختصاص ندارد؛ بهتر است بپرسیم چرا بدنها ضعیف شده است؟

♻️یکی از این عواملی که باعث ضعف قوا میشوند روغن های مایع و نباتی هستند که #طبیعت_سرد دارند که موجب اختلال در عملکرد اندامها در بدن ما می شوند.
بنابراین ما باید روغنی مصرف کنیم که طبیعت آن #گرم باشد. تا وقتی وارد بدن می شود با گرمای بدن سازگار باشد .

🔴 چه روغنهایی با طبیعت بدن ما #سازگار هستند؟

روغن دنبه و کوهان شتر
روغن بادام تلخ
روغن ارده کنجد
روغن زیتون
روغن آفتابگردان طبیعی(نه اینچیزی که در بازار موجود است)
که همگی مزاجشان گرم و تر است.

یکی از ویژگیهای #منحصر_به_فرد این روغنها البته بغیر از روغن دنبه آنهم در سنین بالا، بقیه موجب #باز_شدن_عروق بدن ما خصوصا #عروق_قلب میشوند.

عضویت در کانال👇
📡 @drzohoor_matab

///////////////////////////////////////////

🔰تدابیر کاهش تشنگی در کودکان روزه دار:

🧕 استفاده از غذاهای خورشتی و آبدار حاوی سبزیجات مانند لوبیا سبز و کدو در وعده سحر
🧕 استفاده از چاشنی هایی مانند تمرهندی و آبغوره و آب نارنج در غذاها
🧕 مصرف کمتر غذاهای سرخ کردنی و پر ادویه خصوصا در وعده سحر
🧕 پرهیز از مصرف غذاهای غلیظ و مولّد تشنگی مانند ماهی
🧕 نوشیدن مایعات و انواع شربت ها و میوه های آبدار به میزان کافی بین افطار و سحر
🧕 خواب کافی
🧕 آب زدن به سر و صورت و سینه در طی روز
🧕 عدم خروج از منزل در ساعات گرم روز
🧕 مصرف کمتر مواد ادرارآور مانند چای

🖋 دکتر منیره سادات مطهری (متخصص طب سنتی ایران)

#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران
👉 @persianmedicine 👈
🌐 www.itma.ir

///////////////////////////////////////////

🔰سردرد روزه‌داران

▫️اگر در ساعات روزه‌داری (یا تاخیر غذا یا تشنگی) دچار سردرد همراه با نشانه‌های دیگری مانند خشکی و تلخی دهان، تهوع، حس گرمی در سر، حس کوبش در شقیقه‌ها، و احساس کلافگی و بی‌قراری می‌شوید به این نکته‌ها توجه کنید:
🔹این سردرد ناشی از افت قند خون یا کاهش فشار خون نیست؛
🔸این سردرد با خوردن خرما، شیرینی‌ها، شیره انگور و توت و خرما، سیر، خیارشور، شوری‌ها، و ادویه گرم تند در هنگام سحر، شدیدتر می‌شود؛
🔹 مصرف رب انار ترش‌و‌شیرین، یا آلوبخارا، یا تمرهندی ترش‌وشیرین در هنگام سحر، به پیشگیری و کاهش شدت این سردرد کمک می‌کند؛
🔸بهترین نوشیدنی‌ها برای پیشگیری و کاهش شدت این سردرد عبارت‌اند از:
شربت سکنجبین، شربت ریواس، شربت زرشک، شربت آلو، شربت خاکشی با گلاب؛
🔹غذاهایی مانند خورش کدو با آلو، خورش ریواس، خورش قرمه‌سبزی با لیموعمانی و گشنیز بیشتر، زرشک‌پلو، چلوسماق برای پیشگیری و کاهش شدت این سردرد سودمند است.

🖋 دکتر مجید انوشیروانی(متخصص طب سنتی ایرانی)

#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران
🌐 www.itma.ir

👉 @persianmedicine 👈

//////////////////////////////////////////////

💊💊💊💊💊روزه داری در بیماران مستعد سنگ کلیه

علل به وجود آورنده سنگ کلیه و نکات پیشگیرانه آن در افراد روزه دار از دید طب سنتی

۰۳۳۵ خواندن این مطلب ۲ دقیقه زمان میبرد

روزه داری در افراد مستعد سنگ کلیه

یکی از مشکلات شایع بیماران کلیوی، وجود سنگ در کلیه هاست؛ در افراد مستعد سنگ کلیه، ممکن است در نتیجه عدم توجه به تدابیر طبی مشکل سنگ کلیه در طول ماه مبارک رمضان و در طول روزه داری تشدید شود. در این پست، علل اصلی بوجود آورنده سنگ کلیه از دیدگاه طب سنتی ایران را بیان کرده و نکاتی برای پیشگیری و درمان آن ویژه افراد روزه دار ذکر خواهیم کرد.

علل اصلی به وجود آورنده سنگ کلیه از دیدگاه طب سنتی

از دید طب سنتی دو عامل اصلی در ایجاد سنگ کلیه موثرند:

غذای دیرهضم که از آن ماده خام و غلیظ در خون تولید می‌شود.

حرارت زیاد از حد کلیه؛ حرارت زیاد وقتی به ماده غلیظ می‌رسد آن را می‌خشکاند و جرم بر جای می‌گذارد که به مرور تولید سنگ می‌کند.

بیشتر بخوانید!

بررسی مقایسه ای علل تشکیل سنگ کلیه و راههای درمان آن از دیدگاه طب ابوعلی سینا و طب امروز

روش ها و تدابیر درمانی

روش کلی در درمان سنگ کلیه عبارت است از:

معتدل کردن حرارت کلیه

مصرف غذاهایی است که خون لطیف و رقیق از آن تولید شود و پرهیز از غذاهای تولید کننده خون غلیظ است.

برنامه غذایی جهت تقویت ضعف هضم

(پرهیز از غذاهای سنگین و مولد سنگ یا خون غلیظ )

پرهیز از شیر، پنیر، نان فطیر و خام، حلیم، آش های سنگین، گوشت گاو و حیوانات پیر، ماکارونی، تخم مرغ آب پز و …

بنابراین مصرف پنیر و یا شیر در ابتدای افطار برای اکثر افراد خصوصاً افراد مبتلا به سنگ کلیه مضر است و باید از آن پرهیز کنند.

همچنین پرهیز از مصرف میوه و آب سرد همراه افطار و شام یا وعده سحری.

پرهیز از مصرف خیار و گوجه خام همراه غذا.

همچنین پرهیز از مصرف میوه های خوب نرسیده مانند موز سفت نیز در این افراد ضروری است.

(مصرف غذاهای مولد خون رقیق و لطیف)
برای غذاهای مصرفی این افراد در وعده افطار یا سحری، موارد زیر توصیه می‌گردد:

مصرف غذاهای سبک مانند شوربای سبک، حریره بادام رقیق، آّبگوشت حیوانات جوان و جوجه

مصرف زیتون پرورده همراه با غذا

مصرف سالادی متشکل از جعفری، آویشن و کاسنی به همراه کمی روغن زیتون و آب نارنج

تعدیل حرارت کلیه ها

از عوارض سبک زندگی نادرست در روزه داری، کاهش رطوبت بدن و ایجاد حرارت زائد در اندام هاست. همان طور که اشاره شد یکی از عوامل ایجاد سنگ کلیه سوء مزاج گرم کلیه است.
علائم سوء مزاج گرم کلیه ها
از علائم این سوء مزاج می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

زردی رنگ ادرار

بوی تند ادار

سوزش ادرار

حرارت سطح بدن در محل کلیه

تشنگی

افزایش میل جنسی

و …

راهکارها و تدابیر درمانی برای تعدیل حرارت کلیه ها
پرهیزات

برای درمان حرارت کلیه باید از مصرف مواد غذایی خیلی گرم و ادویه در غذای افطار و سحر پرهیز کرد.

از ورزش شدید در طول روزه داری پرهیز کنید.

سعی کنید برای تامین رطوبت بدن و پیشگیری از تشدید حرارت بدن در طول روز خواب کوتاهی داشته باشید.

شربت ها و نوشیدنی های مفید

مصرف شربت بذرهای لعاب دار مانند به دانه، خاکشیر، اسفرزه و … در فاصله افطار تا سحر برای تعدیل حرارت کلیه مناسب است.

سایر نوشیدنی های اطفا کننده حرارت مانند شربت انار، شربت زرشک، شربت کاسنی، شربت ریباس و … نیز برای این منظور مناسب هستند.

مصرف آب هندوانه با سکنجبین برای تعدیل حرارت کلیه مفید است. این شربت را در زمان خالی بودن معده مصرف کنید.

یکی از نوشیدنی های مناسب برای کاهش حرارت کلیه ها دوغ ترش است.

جرم و دردی دوغ و سایر لبنیات می‌تواند سنگ تولید کند،

بنابراین برای درمان حرارت کلیه در مشکلات سنگ کلیه بهتر است فقط آب ترش دوغ مصرف شود (ظرف دوغ را مدتی بدون حرکت در مکان مناسب نگه دارید تا دردی آن ته نشین شود و سپس آب آن را جدا کنید).

سایر راهکارها

مصرف آش های با مزه ترش و طبع نسبتاً سرد در ابتدای افطار مفید است.

آش غوره، آش زرشک، آش انار، آش جو و … در کاهش حرارت کلیه ها موثر است.

مالش پارچه آغشته به سرکه و گلاب به موضع کلیه می‌تواند حرارت کلیه را کاهش دهد. انجام این کار باید با احتیاط باشد و افراط در آن ممکن است باعث ضعف کلیه ها شود.

اگر حرارت کلیه ها ناشی از غلبه خلط دم باشد، بهتر است یکی از روش های مناسب پاکسازی خون را زیر نظر طبیب انجام دهید.

https://bit.ly/3caJ2IZ
طبایع، طب سنتی برای همه
@tabaye_channel

///////////////////////////////////

🔴 نکاتی برای افزایش بهره مندی از خواص درمانی روزه

💠 روزه داری روشی برای پیشگیری از بیماری‌ها و پاکسازی بدن است. و درمانی برای انواع بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های سخت و‌ صعب العلاج

🔹 از ویژگی‌های خاص روزه‌داری افزایش حرارت است که در ریزترین و در بین ریز ذره‌های بدن آتشی مقدس و پاک کننده ایجاد می‌کند و بدین ترتیب آنچه از طریق مسهل، انفیه، حجامت، فصد، حقنه، آبزن، قی‌آورها و … هنوز پاکسازی کامل نشده است، به وسیله روزه پاکسازی شده و پس از گذشت یکماه از زمان روزه داری، روزه دار با بدنی جوان و نو مانند آن که تازه خلق شده زندگی جدیدی را شروع می‌کند و برای تأکید بر این سلامتی و به شکرانه آن زکات فطره می‌پردازد. مگر نه اینکه زکات فطره زکاتِ سلامتی بدن است!؟

🔴 بدن روزه دار همواره گرم است؛ چراکه رطوبت‌های غلیظ که در روزنه‌های بدن رسوب و جا خوش کرده‌اند ذوب شده و حرارت ایجاد می‌کنند. بهمین دلیل است که آب دهان روزه دار را اگر در دهان مار دهان گشوده بیاندازند مار را از پای در می‌آورد !

🔹🔷 روزه نه تنها رطوبات غلیظ، بلکه رسوبات هر خلطی را که روزنه‌ها را بسته‌ باشد را تحلیل می‌برد و با حرارت ملایمی که ایجاد میکند، مانند اینکه کباب را با حرارت ملایم مغرپخت میکنیم روی بدن عمل می‌کند و هر خلطی که رسوب کرده را نیز آتش می‌زند. هنگامی که همه آلاینده‌ها و کثافات را سوزاند آتش ماه مبارک رمضان با ظهور عید فطر خاموش و بهشت زندگی سالم برای یک سال به‌زیستن فرا روی انسان قرار می‌گیرد.

💠 پزشکان و علمای محترم طب سنتی باید توجه کنند که ضعف و سستی روزه دار به معنای سرد شدن مزاج او نیست❗️

🔥توجه داشته باشیم که مزاج گرم و خشک با آتشی که می‌افروزد بسیاری از مواد غذایی قندی را نابود می‌کند. در نتیجه ضعف بر روزه‌دار غلبه می‌کند.

اخلاط مضر و فضولات که بوسیله روزه، پخته شده و آماده دفع از بدن هستند با مصرف #آب_فاتر یا همان آب جوشیده #ولرم هنگام افطار، از بدن دفع می شوند و‌ خواص روزه تکمیل می شود.

روزه در کنار تدابیر غذایی شرع مقدس از جمله زیاد جویدن غذا، ترک آب بین غذا، دست کشیدن از غذا قبل از سیری، نخوردن آب یخ و… درمان کلیه سنگ ساز است و‌ منعی برای سنگ‌ کلیه ندارد.

برای این بیماران مدرات و مایعات همچون خربزه و تخم آن، ترب، سرکنگبین و… در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

همچنین برای بیماری‌های دیگر
همچون اکثر مشکلات گوارشی، #کبد_چرب ، #دیابت، و… روزه یک درمان یا کمک درمان بسیار عالی و‌ مجرب است.

روزه به عنوان یک روش درمان در دنیا استفاده می شود. تصور غلط برخی‌ که روزه برای این افراد خوب نیست، غالبا درست نیست.

البته بیماران بهتر است روزه داری را با تمرین ترک ناهار یا کم کردن ناهار آغاز کنند تا دچار عوارض ترک یک باره عادت نشوند.

بعد ماه مبارک، حتما سنت اسلامی ترک ناهار را ادامه دهید.

💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇
لینک کانال
@noskhesonati
نشر دهید.

/////////////////////////////////////

📚📚🫖آب گرم موقع افطار:

۱ ) کبد را شستشو می دهد
۲) دهان را خوشبو می سازد
۳) دندانها را محکم میکند
۴) باعث تقویت چشم میگردد
۵) معده را شستشو میدهد
۶) آرام کننده رگهای به هیجان آمده است
۷) صفرا را می برد
۸) بلغم را برطرف می کند
۹) حرارت معده را فرو می نشاند
۰۱) دردسر را آرامش می بخشد.

//////////////////////////////////////////

‍ 🤱‍ آیا خانم های شیرده می توانند روزه بگیرند؟

👈🏻 همان طور که روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان واجب است، شیردهی نیز ضرورت دارد.
روزه داری ممکن است باعث کاهش کمیت یا کیفیت شیر و ضرر به رساندن به شیرخوار شود. البته گاهی می توان با مدیریت روزه داری، ضرری متوجه مادر و شیرخوار نشود. مثلا مادر، روزه خود را یکروز در میان یا دو روز در میان بگیرد.
بنابراین پاسخ به این سوال، به شرایط جسمانی مادر و شیرخوار بستگی دارد.

❌ در شرایط زیر، روزه داری در دوران شیردهی برای مادر مضر است:

🔻وقتی مادر دچار علایم افت قند یا کم آبی بدن مانند سرگیجه، سردرد و ضعف شدید شود. مادر در این مواقع نباید، روزه داری را ادامه دهد.

🔻وقتی مادر در دوران بارداری خود، وزن‌گیری مناسبی نداشته است.

🔻وقتی مادر با یک هفته روزه داری، بیشتر از نیم تا یک کیلو کاهش وزن داشته باشد.

🔻وقتی مادر با روزه داری، تحریک پذیری پیدا کند، طوری که نتواند با بچه اش ارتباط خوبی برقرار کند.

⬅️ بسیاری از مادرانی که شرایط جسمانی خوبی دارند و شیرخوارشان هم بالای شش ماه تا یک سال است، می توانند روزه بگیرند. این مادران می توانند صبح ها شیردهی داشته باشند. یا حتی از ذخیره شیر خود (که مثلا در یک ماه قبل از ماه رمضان در فریزر گذاشته اند) در ساعات عصر استفاده کنند.

🤱🏻اما شیرخوار زیر ۶ ماه شما کاملا به شیر شما وابسته است و کم شدن شیر به او آسیب بیشتری می رساند.
🤱🏼اگر شما که شیرخوار زیر شش ماه دارید، خودتان شرایط جسمانی خوبی دارید، می توانید به صورت امتحانی روزه بگیرید و این موارد را برای کفایت شیردهی خود چک کنید:

🍼بی قراری غیرطبیعی شیرخوار در روزی که روزه گرفتید، می تواند نشانه عدم کفایت شیر شما و سیر نشدن او باشد.

🍼تعداد دفعات ادرار شیرخوار خود را چک و با زمان غیر روزه داری خود مقایسه کنید. شیرخوار باید حداقل شش بار در روز پوشک خود را کاملا خیس و سنگین کند.

🍼 به جای ماهی یک بار، هفته ای یک بار شیرخوار خود را وزن کنید و ببینید هفته ای ۲۰۰-۳۰۰ گرم اضافه وزن دارد یا نه؟

❌ در شرایط زیر، احتمال آسیب به شیرخوار زیر ۶ ماه، با روزه داری شما زیاد است:

❗️در ۱-۲ ماه اول بعد از زایمان که هنوز تولید شیر شما کاملا تثبیت نشده است، احتمال شکست شیردهی با روزه داری مادر و آسیب به نوزاد وجود دارد.

❗️اگر شیرخوار شما، سابقه بیماری یا بستری جدی داشته است.

❗️وقتی شیرخوار شما قبل از ماه رمضان، وزن گیری خوبی نداشته باشد.

✅ بنابراین:

نمی توان به این سوال، یک جواب ثابت داد.
هر شخصی بسته به شرایط خود و شیرخوارش (و با مشورت با پزشک) می تواند تصمیم بگیرد.
بنا به فتوای اکثر مراجع نیز این تصمیم، بر عهده خود مادر شیرده است.

پ. ن.:
با تشکر از سایت ایران رهنمون و سرکار خانم دکتر آقاجانی

#تدابیر_روزه_داری #شیر_دهی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🍃 دکتر فاطمه مرادی متخصص طب ایرانی
🍃 @drfamoradi

////////////////////////////////////////

🔰راهکارهایی برای رفع سردرد روزه‌داران

🔸 از دلایل سردرد در روزه‌داری میشه به ترک و یا کاهش مصرف کافئین، فعالیت زیاد در طول روز مخصوصا زیر نور خورشید، کم‌خوابی، گرسنگی و افت قند خون اشاره کرد.

👉 @persianmedicine 👈

🔴 آداب روزه داری سالم

♻️ از آنجاییکه ماه مبارک شعبان را در پیش داریم که سفارش بسیاری به روزه داری در این ماه مبارک شده است ، برخی از نکات مفید غذایی مربوط به روزه داری را بیان میکنیم، ان شاءالله که سلامت روح و تن را در کنار هم به ارمغان بیاورد .

🔷پرهیزات کلی که رعایت آنها ضروری است شامل :

_مصرف مایعات سرد به خصوص همراه غذا
_مصرف نوشیدنی گازدار
_مصرف چای
_مصرف قند و شکر مصنوعی و شیرینی های دارای اینها(زولبیا و بامیه)
_در هم خوری
_تند خوری و ریزه خوری
_سرخ کردنی با روغن های صنعتی
_مصرف برنج هندی و ماکارانی
_مصرف گوشت مرغ و گوساله
_خوردن غذاهای گرم بعداز سرد و بالعکس

🔷نکات مربوط به وعده ی سحری

_وعده ی سحری نباید حذف شود.
_دراین وعده ی مهم خوراک باطبع گرم و مرطوب میل شود.
_مصرف سرخ کردنی ممنوع
_مصرف شیر گرم و خرما مناسب اغلب مزاج ها میباشد که گرما و رطوبت موردنیاز درطول روز را به بدن میدهد.
_مصرف میوه و آبمیوه ی طبیعی
_مصرف شربت گل سرخ
_مصرف شربت گل بنفشه
_مصرف رب انارشیرین
_مصرف شربت باتخم شربتی
_مصرف سویق باخرما
_مصرف گوشت های گرم

🔷جهت رفع بوی دهان :
_افطار کردن با آب جوش
_شستن دهان با آب و نمک
_مصرف سیب و محصولات سیب

#روزه
#ماه_شعبان
#سحری
#افطار
#رمضان
#حفظ_الصحه
#سبک_زندگی_سلامت_محور
#پرهیزات_غذایی

💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇
لینک کانال
@noskhesonati
نشر دهید.

🔴روزه‌داری و ضعف بینایی

♻️ افرادی که دچار #ضعفبینایی هستند، چنانچه چشمان درشتی دارند، ضعف چشمانشان ناشی از #غلبهرطوبت و سردی است، لذا #روزه برای این افراد بسیار کمک کننده است، زیرا با افزایش صفرا، رطوبت زائد چشم کاسته شده و موجب #تقویت_بینایی می‌شود.

🔹 با توجه به تاثیر قوی نفس برجسم، با تقویت نفس از طریق عمل به دستورات الهی و انجام ندادن #مبطلاتباطنیروزه (گناه) در همه حال، همین روزه برای همه مزاج‌ها می‌تواند نعمت، درمان و #شفا باشد. چنانچه بخش اعظم دین به نفس می‌پردازد تا به جسم.

🔹 افراد گرم مزاجی هم که دچار #ضعف_بینایی هستند، لاغرند و چشمان ریزی دارند، سعی کنند با رعایت موارد زیر از خشکی چشمانشان در طول زمان روزه داری، بکاهند: اصلاح تغذیه، استفاده از رطوبت بخش‌ها و مصرف میوه و سبزیجات متناسب با مزاجشان بین فاصله افطار تاسحر، قرار نگرفتن در جاهای گرم و عدم انجام فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین در طول زمان روزه داری.

🔹 برای تقویت چشمانی که به خاطر غلبه سردی و رطوبت (بلغم)، ضعیف شده‌اند، شست و شوی چشم با عرق رازیانه و سپس چکاندن ۱ قطره عسل خالص درچشم حداقل ۴۰ شب، سرمه کشیدن با سرمه سنگ (اثمد) یا سرمه بادام شبها قبل از خواب (سرمه را با کمی روغن بادام شیرین، آغشته و سپس به مژه بمالید)، خوردن بادام، به و سیب نیز مفید است.

🔹 روغن مالی پیشانی، شقیقه‌ها و اطراف چشم با روغن بادام شیرین نیز در تقویت چشم افراد گرم مزاجی که چشمانشان دچار #غلبه_خشکی شده موثر است.

💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇
لینک کانال
@noskhesonati
نشر دهید.