آخرین مطلب

روغن حیوانی از نوع گاوی بر مبنای طب سنتی

کانال تجارب طب اسلامی و ایرانی:
💊💊💊#روغن حیوانی
خواص
🎈چند نکته
🍂در طب سنتی، روغن حیوانی در سن بالای ۵۰ سال منع شده است مگر کسی که مزاج قوی دارد و فعالیتش زیاد است.
🍂بیماران زیادی بودند که چربی خونشان ۸۰۰ بوده است و به هیچ وجهی پایین نمی آمده است که بعد از هر وعده غذا، یک قاشق روغن حیوانی خالص (کاملا طبیعی) خوردند که بعد از یک سال چربی خونشان بدون هیچ پرهیزی و رژیمی به زیر ۲۰۰ رسیده است.
@tebiranii

ازنوع گاوی باشه و شب هنگام خورده نشود

////////////////////////////////////////////////////

کانال تجارب طب اسلامی و ایرانی:
💊💊💊#روغن حیوانی
خواص
🍃مانند روغن نارگیل، روغن حیوانی نیز غنی از اسیدهای چربی است – توسط کبد جذب و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند. این خاصیت روغن حیوانی در کنترل وزن و تولید انرژی بدن بی نظیر است.
🍃کمک به سوزاندن چربی ها
🍃 اسیدهای چرب موجود در روغن حیوانی، به بدن در سوزاندن چربی های دیگر به بدن کمک کرده و موجب کاهش وزن می شود.
@tebiranii2
#روغن حیوانی
خواص
🍃خواص ضد التهابی و کاهش ابتلا به بیماری های مزمن و بیماریهای قلبی
محققان با استفاده از بوتیریت در هر دو شکل مکمل خوراکی و تنقیه موفق شده اند که بیماریهای التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و کرون را درمان کنند. همچنین روغن حیوانی موجب کاهش التهاب و هم چنین بیماریهای قلبی می شود.
🍃در یک مطالعه نشان داده شد که مردانی که در روز ۲ قاشق غذاخوری روغن حیوانی مصرف می کنند، ۲۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی هستند
🍃افزایش اشتها و کمک به هضم غذا
@tebiranii2

////////////////////////////////////////////

📚📚📚⛔️⛔️بفرمایید سلامتی:
🟡 #روغنهای_حیوانی

✔️بسیاری معتقدند که بهترین روغن های موجود روغن های حیوانی مانند روغن #شحم گاوی هستند. اما آیا این موضوع در زندگی های امروزی نیز صدق میکند؟

✔️در حدیثی از پیامبر خدا (ص) نقل شده که فرمودند: هرکس یک لقمه چرب شده به #روغن_حیوانی بخورد، به همان اندازه، بیماری از تن او فرو می ریزد. مشابه این حدیث، چندین حدیث در کتاب کافی از امام علی (ع)، امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) نیز نقل شده است.

✔️نکته ای که در این احادیث نهفته است این که به طور تلویحی اشاره به مصرف محدود و همانند دارو برای روغن حیوانی دارند.

✔️نکته دیگر این که در قدیم میزان فعالیت بدنی بسیار بیشتر و سنگین تر از امروز بوده و مصرف این قبیل غذاهای سنگین و پر انرژی لازم و مفید بوده اما شامل بسیاری از انسان های عصر حاضر با فعالیت کم و مصرف زیاد انواع غذاها نمی شود و مضر خواهد بود.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟡 #روغن_شَحم_گاو (۱)

✔️در اطراف قسمت های مختلف بدن حیواناتی همچون گاو و یا گوسفند چربی های خاصی شکل می گیرد که به آن ها «#پیه» یا «#پی» گفته می شود.

✔️روغن شَحم گاو به روغن چربی (معمولا) اطراف #قلوه‌گاه گاو اطلاق می‌گردد که روغن نسبتا لطیفی است و زود ذوب می‌شود (چون فشردگی و سردی آن به نسبت کمتر است).

✔️برخی بر این باورند که در طب سنتی ایرانی خوردن روغن هایی که منشأ حیوانی دارند مثل روغن پیه، تأکید و سفارش شده و در میان پیه ‌ها، پیه ‌ی قلوه گاه چون از لطافت بیشتری برخوردار است همواره مطلوب تر است.

✔️اما باید دانست که زندگی بی تحرک و ماشینی امروز باعث شده است که مصرف روغن های حیوانی مانند روغن شحم گاو که هضم نسبتا سخت تری دارند به هر شخصی با هر نوع معده و مزاجی توصیه نشود.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟡 #روغن_شحم_گاو (۲)

✔️مصرف مداوم این روغن ها در افرادی که تحرک کمی دارند ممکن است به رسوب این روغن ها در عروق منجر شود و در دراز مدت باعث #تصلب_شرائین و سفت شدن عروق و در نهایت انواع #سکته و مرگ ‌شود.

✔️ورزشکاران و افرادی که کارهای سنگین انجام می دهند، قدرت هضم بالایی دارند و معده های ضعیفی ندارند می توانند از روغن های حیوانی که از پیه های حیواناتی مانند گاو تهیه شده است در حد متعادل استفاده کنند.

✔️#روغن_دنبه و #روغن_شحم به شکل #موضعی برای رفع خشکی پوست و مفصل و لذا کاهش درد ناشی از خشکی افراد لاغر با مزاج خشک و نیز سالمندان با مفاصل خشک و دردناک موثر است.

✔️باید توجه داشت در صورت تمایل به مصرف این روغن ها باید از سلامت و خلوص آنها نیز مطمئن شد.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

💊💊⛔️⛔️📚📚بفرمایید سلامتی:
🟡 #روغن_کره_گاوی بخوریم یا نخوریم (۱)؟

✔️این نوع #روغن_حیوانی از شیر و ماست یا دوغ گاو به صورت کره گرفته می شود. با افزودن آب به ماستی که از شیر گاو به دست آمده و به دنبال عملیات مشکه زدن و جدا شدن چربی، دوغ به دست می آید؛ اصطلاحاً به این نوع دوغ، دوغ «مشکه» می ‌گویند.

✔️بر اثر این تکان ها و چرخش سریع دوغ، چربی آن متمرکز و جدا شده که همان “کره گاو” است و اگر آن را به ملایمت ذوب کرده و رسوبات و کف آن جدا شود، مایع زرد و شفافی حاصل شده که همان روغن طبیعی گاو خواهد بود.

✔️در واقع، وقتی شیر را به ماست و سپس، به دوغ تبدیل می کنند، بدنبال مشکه زدن دوغ (سانتریفیوژ، حرکات منظم قوی شدید)، اجزای آن از هم جدا شده، فاز چربی آن را جمع آوری و فشرده می کنند که می شود کره دوغ (به شکل کروی و زردرنگ مایل به سفید) و فاز آبی و پروتئینی-املاحی آن می شود دوغ (اصطلاحا گفته می شود دوغ مشکه) که بسیار رطوبت بخش، سردی بخش و سبک بوده و مناسب رژیم لاغری در افراد گرم و تر؛ و نهایتا از تغلیظ همین دوغ، قره قروط که بسیار سرد و خشک و غنی از املاح مورد نیاز بدن است به دست می آید.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟡 #روغن_کره_گاوی بخوریم یا نخوریم (۲)؟

✔️گاهی چربی شیر را جدا کرده (سرشیر) و از آن، کره استحصال می کنند که چون مراحل ماست و دوغ شدن را نگذرانیده و کمتر حرارت دیده است، سنگین تر (هضم سخت تر)، چرب تر و دارای مزاج سرد تر می باشد.

✔️بدنبال ذوب کردن هم کره سرشیر و هم کره دوغ، روغن به دست می آید اما با توضیحات فوق مشخص شد که روغن زرد حیوانی گرفته شده از کره دوغ، دارای حرارت و لطافت بیشتر است (مواد جامد سنگین وزن کره، در فرایند حرارت دهی و تهیه روغن، ته نشین و جدا می شوند که در برخی محلات به آن “بنتو” می گویند که غذایی بسیار مقوی و البته سنگین که فقط مناسب کشاورزان و چوپانان با فعالیت سخت می باشد) و لذا دارای خواص فراوان (مقوی بدن و اعضا) مخصوصا برای افراد لاغر و ضعیف با معده های کوچک و ضعیف بوده، بر روغن گرفته شده از کره سرشیر (زردی کمتر، سنگین تر و سخت هضم تر)، ارجحیت فراوان دارد.

✔️در واقع، افراد بیشتری در جامعه می توانند از #روغن_کره_دوغ استفاده کنند ولی فقط اشخاص با فعالیت بدنی سنگین و معده های قوی مجاز به استفاده از کره سرشیر هستند.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟡 #روغن_کره_گاوی بخوریم یا نخوریم (۳)؟

✔️ باور غلطی که در بین افراد وجود دارد این است که چون کره گاو فرآورده طبیعی است، خوردن آن به هر میزان بلامانع است. در این مورد باید متذکر شویم که روغن و کره حیوانی و دنبه دارای غذائیت و چاق کنندگی بالا و هضم سخت هستند و مصرف زیاد آنها بخصوص برای افرادی که فعالیت بدنی ندارند (#ورزش نمی‌کنند) مضر بوده، مشکلاتی نظیر گرفتگی عروق، انسداد مجاری (بعلت تجمع مواد زائد در بدن) و چاقی و… به دنبال خواهد داشت.

✔️باید توجه داشت که افراد #چاق و یا با مزاج گرم نباید در مصرف روغن های حیوانی زیاده روی کنند و یا اصلا نباید مصرف کنند؛ مادامی که دچار اضافه وزن و بالا بودن شاخصه های بیوشیمیایی خون از جمله چربی ها هستند و فعالیت بدنی هم ندارند. این روغن ها، در افراد سالم دارای فعالیت بدنی کافی، با میزان مصرف معتدل، باعث سلامتی و رشد بدن شده، به اکثر سلول های بدن رسیده و آن ها را تغذیه می نماید و مزاج اصلی شخص را هم تغییر نمی دهند.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟡 #روغن_کره_گاوی بخوریم یا نخوریم (۴)؟

✔️ مصرف این روغن ها بیشتر برای سرد مزاجان، افراد لاغر یا ضعیف یا کم خون، #سالمندان، #اطفال در حال رشد، خانم های #باردار، بیماران خاص رنجور (#سرطان، #خودایمنی شدید) و #ورزشکاران یا افراد با مشاغل سنگین بدنی مفید است. افراد چاق و گرم مزاج بی تحرک در حد کم و فقط برای رسیدن به خاصیتش می توانند از آن استفاده کنند. می توان یک قاشق غذا خوری از آن را به معادلش عسل یا #شکرسرخ یا شیره انگور مخلوط و به عنوان #صبحانه یا میان وعده استفاده کرد.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////////////////////

💊💊📚📚بفرمایید سلامتی:
🫒 #روغن_زیتون (۱)

🫒نوع نارس #زیتون، سبز تیره بوده مزاجش سرد و خشک است و بهترین روغن زیتون روغنی است که ازاین نوع نارس گرفته باشند که موافق وتقویت کننده معده است. اما زیتون رسیده مزاجش تقریبا گرم وتر (در حد خفیف و معتدل) است.

🫒گفته شده زیتون های سیاه، مزاج رو به گرم وخشک، باز هم در حد اعتدال و نه شدید، دارند، یعنی خیلی قوی نیستند که مزاج افراد را تغییر دهند یا برای برخی مزاج ها بد باشند.

🫒از آنجایی که #روغنهای_گیاهی هضم آسان تری دارند و مواد زائد کمتری بدنبال هضم ایجاد می کنند، معمولا مصرف این روغن ها به طور معمول و برای مردم امروز بیشتر توصیه می شود.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🫒 #روغن_زیتون (۲)

🫒روغن زیتون به همراه آب گرم، #ملین و #مسهل خوبی است و می‌توان در موارد یبوست (شدید بعنوان مثال در مسافرت ها) یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری از آن رادر یک فنجان آب جوش ولرم شده ریخته و ناشتا میل و هر ۸ ساعت تکرار کرد (می توان با کمی #عسل آن را شیرین نمود).

🫒همچنین برای کسانی که دچار مسمومیت غذایی شده‌اند خوردن روغن زیتون با آب گرم (البته در مقادیر بالاتر) مهار کننده سموم و شوینده و دفع کننده آنهاست.

🫒از خواص روغن زیتون این است که باعث افزایش توان وقدرت بدن، عضلات و #توان_جنسی شده؛ استخوان ها، موها، دندان ها و پوست را استحکام بخشیده، پالاینده گوارش و بدن بوده و رفع کننده #هموروئید است.

🫒مصرف این روغن در رژیم لاغری هم مناسب است.

🫒روغن زیتون مناسب برای تفت دادن و پخت و پز با حرارت ملایم است اما با شعله بالا و زمان طولانی با این روغن بهتر است آشپزی نشود.

📚با ما با پرونده سریالی #روغنها همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🔴 بهترین باز کننده عروق

♻️ #روغن_حیوانی یا #روغن_زرد_گاوی با طبع گرم و تر، #پاک_کننده، #بازکننده_گرفتگی‌ها، #دفع_کننده_سموم و گرم کننده #کلیه و #مثانه است.

🔹طبیبی که #طبیعت را بخوبی بشناسد، می‌داند که چربی، خود خاصیت پاک‌کنندگی دارد لذا برای از بین بردن #انسداد و #چربی_کبد، روغن حیوانی و #عسل همراه #ورزش از بهترین گزینه هاست، زیرا مستقیما توسط کبد جذب می‌شود، این خاصیت روغن حیوانی در #کنترل_وزن و تولید #انرژی بدن بی نظیر است.

🔹بهترین #روغن_خوراکی است که نقش بسزایی در #زیبایی و شفافیت #پوست دارد. برای درمان #سوختگی و کاهش #التهاب و #ورم موثر است.

🔹امام علی (ع): روغن گاو #دارو و #شفا است.
🔹پیامبر اکرم (ص): هر کس یک لقمه چرب شده به روغن حیوانی بخورد به همان اندازه #بیماری از تن او فرو می ریزد.(دانشنامه احادیث پزشکی)

🔹اینکه در روایات مصرف روغن حیوانی برای #پیران در #شب نهی شده، می‌تواند به این دلیل باشد که این روغن از شدت #لطافت سریع جذب شده و تا صبح بدلیل اینکه چیزی در معده نمانده، باعث #ضعف در افراد مسن می‌شود.

🔹طرز تهیه روغن حیوانی:

#کره_دوغی را حرارت ملایم داده، آب کره تبخیر می‌شود و روغن آن که چربی حیوانی است باقی می‌ماند.

💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇
لینک کانال
@noskhesonati
نشر دهید.

🟢روغن های حیوانی🟢

🔺روغن های حیوانی دیگر (کوهان شتر، پیه بز، گوسفندی) معمولا بیشتر خاصیت دارویی داشته و به طور معمول به عنوان غذا مصرف نمی شوند.

🔺اصولا روغن برگرفته از چربی بدن هر حیوانی، از نظر مزاجی، به مزاج آن حیوان نزدیک تر است. بنابراین میزان سردی روغن بز از روغن گوسفند بیشتر اما رطوبتش کمتر است (گوشت گوسفند نسبت به بز، گرمی و تری بیشتری دارد).

🔺به این ترتیب، روغن بدست آمده از بدن شتر دارای سردی کمتر و تراکم و سختی هضم بسیار بیشتری خواهد بود که مصرف آن را برای بسیاری از مردم کم تحرک امروزی با گوارش های ضعیف، تقریبا ممنوع می نماید و اکثرا استفاده موضعی برای رفع خشکی و افزایش انعطاف پذیری پوست، مخاط و مفصل دارد.

///////////////////////////////////////////////////

🟢روغن کره گاوی (بخش اول)🟢

🔻این نوع روغن حیوانی از شیر و ماست یا دوغ گاو به صورت کره گرفته می شود. با افزودن آب به ماستی که از شیر گاو به دست آمده و به دنبال عملیات مشکه زدن و جدا شدن چربی، دوغ به دست می آید.

🔻بر اثر این تکان ها و چرخش سریع دوغ، چربی آن متمرکز و جدا شده که همان «کره گاو» است و اگر آن را به ملایمت ذوب کرده و رسوبات و کف آن جدا شود، مایع زرد و شفافی حاصل شده که همان روغن طبیعی گاو خواهد بود.

🔻در واقع، وقتی شیر را به ماست و سپس، به دوغ تبدیل می کنند، بدنبال مشکه زدن دوغ، اجزای آن از هم جدا شده، فاز چربی آن را جمع آوری و فشرده می کنند که می شود کره دوغ و فاز آبی و پروتئینی-املاحی آن می شود…

🔻دوغ که بسیار مرطب ، سردی بخش و سبک بوده و مناسب رژیم لاغری در افراد گرم و تر؛ و نهایتا از تغلیظ همین دوغ، قره قروط که بسیار سرد و خشک و غنی از املاح مورد نیاز بدن است به دست می آید.

🔻در بسیاری مواقع نیز از همان ابتدا، چربی شیر را جدا کرده و از آن، کره استحصال می کنند که چون مراحل ماست و دوغ شدن را نگذرانیده و کمتر حرارت دیده است، سنگین تر ، چرب تر و دارای مزاج سرد تر می باشد.
دکترمیر غضنفری