آخرین مطلب

روزه داری و باید ها و نباید ها با نگاهی به طب سنتی

⭕️دستورات کلی ماه مبارک رمضان

 استاد حسین خیراندیش

به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمی هوا در این فصل و فاصله طولانی

?????? ✔️بین سحر و افطار ، روزه داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن ، فرد بتواند بااین یک ماه روزه داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع نماید . لذا بر آن شدیم تا تدابیری که در منابع طب سنتی توسط حکما برای چنین زمانهایی بیان شده است را به اجمال بیان کنیم تا با رعایت این موارد ان شاء الله بتوانید روزه داری آسانتری را تجربه کنید .?

 ? در وعده افطار چه بخورم و با چه غذاهایی باید شروع کنیم :

◾️بهترین غذا جهت بازکردن افطار در این فصل آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد . در وعده▪️

?افطار باید غذاهای لطیف ، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند . مانند موارد زیر

۱)آب گوشت بدون کوبیده آن?۲) تخم مرغ عسلی?۳) سوپ جو? ۴) خوراک سبزیجات ?۵) مربای انجیر ?۶)عسل? ۷) سرکه با شیره ?۸) مربای تمشک ?

۹) ماء الشعیر سنتی ?

?طرز تهیه : ۱۴ لیوان آب به همراه ۱ لیوان جو پوست کنده را بپزد تا بشکفد سپس صاف کرده استفاده شود :

– کسانیکه سرد مزاجند با عسل بخورند .

– کسانیکه گرم مزاجند همان آبش را خالی بخورند.

 ⭕️چند نکته مهم:

✔️- استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می شود که هم معده خالی سنگین شده و معده دچار ضعف شدید میشود ، ضمن اینکه زمانیکه طول می کشد تا انرژی به تن برگردد بین ۸ تا ۱۲ ساعت است ، پس شخص در ضعف به سر می برد ، ضمنا در وعده سحر میل به غذا کم می شود و شخص در طول روز احساس گرسنگی را تجربه می کند .

✅- استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد و هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماریهای دیگر خواهد شد.

ضمن اینکه در رفع عطش کارساز نخواهد بود . چاره آن کمی صبر است و آب ولرم جوشیده که بعد از حدود نیم ساعت این مشکل کاملا برطرف خواهد شد .

??????????

? از افطار تا سحر چه بخوریم ؟ چگونه بر تشنگی غلبه کنیم ؟ ?

بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود استفاده از شربتها و میوه های زیراست :

✅۱)شربتهایی که در آن از خاکشیر – تخم شربتی – قدومه شیرازی و بارهنگ و…. استفاده شده  باشد . (هم برای گرم مزاجان و هم برای سرد مزاجان مفید است) .

✔️۲)شربت آبلیمو،آب زرشک ،سرکه انگبین،دمکرده کاسنی باعسل و… برای کسانیکه گرم مزاجند بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند .

☑️ ۳)میوه هایی مثل : هندوانه،خربزه، طالبی، گرمک،آلبالو،زرد آلو و گیلاس توصیه می شود بافاصله دو ساعت از وعده افطار میل شود.بهتراست این میوه ها براساس مزاج میل شود. مثلاکسی که گرم است هندوانه و آلبالو و… و کسی که سرد مزاج است خربزه و گیلاس و…میل کند.

?در وعده سحر چه بخوریم که احساس گرسنگی و تشنگی نکنیم ?در وعده سحر توصیه شده است غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه نباشنداستفاده گردد . ضمنا توصیه می شود که از شربتهایی که گفته شد قبل از شروع وعده سحر?۱ الی ۲ لیوان میل شود .

✅✍غذاهایی مثل : کوبیده آبگوشت – حلیم – هر غذای گوشتی با برنج – عدسی – نان و پنیر و گردوو سبزی خوردن – ارده با شیره انگور – شامی با گوشت.

  نکات : 

✔️استفاده از سالاد 

?طرزتهیه سس : مواد زیر را باتوجه به ذائقه خودتان مخلوط کنید و به عنوان سس در سالاداستفاده کنید: (روغن زیتون + عسل + رب انار + لیمو ترش)

✍ استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده ومعده دچار مشکلات گوارشی میشود.

✍یکساعت بعد از وعده سحرنخوابیدتا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

✅@rajanews_com