آخرین مطلب

لوزه شناسی و راهکارهای طب سنتی

معرفی لوزه ها و بیماری های آن

لوزه ها سازه هایی شبیه غده در پشت گلو حاوی سلول هایی به نام لنفوسیت ها هستند، که به مبارزه و محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کنند. این بافت ها عبارتند از لوزه های چپ و راست، قاعده زبان و لوزه سوم.
لوزه سوم در بالای لوزه ها و پشت بینی قرار گرفته است. آنها از زمان تولد تا چهار سالگی بزرگتر شده و پس از آن به تدریج کوچکتر می شوند و در دوران بزرگسالی به طور کلی ناپدید می شوند.
لوزه ها با به دام انداختن باکتری ها و ویروس هایی که از طریق گلو وارد می شوند، باعث توقف آنها قبل از رسیدن به سایر قسمت های بدن می شوند. بعضی ازکودکان از بزرگی لوزه رنج می برند. به تورم لوزه ها لوزه سوم می گویند. داشتن لوزه های متورم باعث افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و همچنین اذیت شدن فرد در هنگام غذا خوردن می شود.
معمولا بیماری های لوزه به دو دسته التهابات و هیپرتروفی لوزه تقسیم می شوند. در مشکلات هیپرتروفی معمولا لوزه بدون هیچ التهاب و عفونت قبلی دچار تورم و بزرگی شده و باعث اختلال در تنفس می گردد. در طب نوین شایع ترین راه درمان آن عمل لوزه و برداشتن آن است.
برخی از نشانه های آن می تواند مشکلات خواب، خرخرکردن، بیداری شدن زیاد در شب، احساس خفگی در خواب، بوی بد دهان، اختلال در بلع، خواب آلودگی روزانه، مشکلات رفتاری و… باشد. مشکلات التهابی لوزه نیز معمولا با گلودرد، سر درد، دل درد، تب، حالت تهوع و استفراغ، التهاب قرمز رنگ و مشکلات بلع نمایان می گردد که ممکن است لوزه بزرگ شود. در کل عامل به وجود آورنده این بیماری می تواند بر اثر عفونت ویروسی، تاثیرات محیط بر فرد، استفاده زیاد آنتی بیوتیک و نوع تغذیه باشد. در طب سنتی التهاب لوزه ناشی از سردی حلق و گلو است.
سنگ لوزه

سوراخ یا دخمه های لوزه بخشی طبیعی از آناتومی بدن است. با این حال، این سوراخ های پشت گلو می توانند باکتری ها را به دام بیندازند و با ذرات غذا، مخاط و سایر بقایا مسدود شوند. حفره های موجود در لوزه ها می توانند سیستم ایمنی بدن را از آنچه فرد از دهان خود بلعیده است مطلع سازند، اما لوزه ها به دلیل نقش آنها در مقابله با باکتری ها و ویروس ها در معرض عفونت نیز قرار دارند. اگر لوزه ها متورم شوند در این صورت التهاب، آوار یا تشکیل بافت اسکار به دلیل بیماری دیگر سوراخ ها را مسدود می کند.
سنگ لوزه هنگامی که بقایایی مانند غذا، سلول های مرده یا باکتری ها در حفره های لوزه ها گیر کرده و کلسیم شوند و سنگ های سخت تشکیل دهند ایجاد می شود. افراد دچار التهاب مزمن در لوزه ها یا افرادی که دوره های تکراری التهاب لوزه ها را تجربه می کنند در معرض ابتلا به سنگ لوزه ها قرار دارند. برخی اوقات سنگ های لوزه رشد می کنند و باعث ایجاد سوراخ در لوزه ها و طولانی شدن عفونت می شوند. علائم سنگ لوزه شامل گلو درد، بوی بد دهان، بقایای سفید قابل مشاهده در پشت گلو، مشکل در بلعیدن، درد در گوش و سرفه مداوم می باشد.
درمان سنگ لوزه به اندازه سنگ ها و علائم آنها بستگی دارد. سنگ های کوچکتر را اغلب می توان با غرغره آب نمک جدا کرد. اگر سنگ ها بزرگ و برداشتن آنها سخت باشد، پزشک گزینه جراحی را توصیه می کند. برخی اوقات استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان سنگ های لوزه و عوارض جانبی آنها مفید است، به ویژه اگر باعث عفونت شوند.

درمان های بیماری های لوزه در طب سنتی

با این درمان‌های طب سنتی، می‌توانید اندازه‌ی التهاب لوزه‌ها را کوچک کرده و در بسیاری از موارد عفونت آن را کم کنید.
۱- عسل
اولین و آخرین غذای بیمار عسل باشد. یعنی اینکه یک قاشق غذاخوری صبح ناشتا و یک قاشق غذاخوری شب موقع خواب به صورت لیسیدن مصرف شود.
۲- غرغره آب و نمک
یکی از درمان های رایج و طبیعی برای درد بیماری های لوزه غرغره کردن با آب گرم و نمک است که باید مراحل زیر را دنبال کنید:

در هر ۲۵۰ میلی لیتر آب گرم ۵ گرم نمک اضافه کنید.

این درمان را ۳ الی ۴ بار در روز تکرار کنید.

بعد از تقریبا ۲ روز مایعات از مخاط گلوی شما بیرون می روند.

توجه: غلظت بیش از حد نمک در آب ممکن است مخاط گلو را خشک کند و عفونت را بدتر کند ، پس توجه داشته باشید که نمک را در مقادیر مناسب استفاده کنید تا برای بیماری های لوزه مفید باشد.
بهتر است از نمک های طبیعی مثل نمک دریا استفاده کنید.
۳- استراحت کردن

دراز کشیدن به سمت راست:

یک بالش را زیر سر خود بگذارید و دراز بکشید و صورت خود را بالای سمت راست بالش قرار دهید و با بالش یک زاویه ۳۰ درجه ایجاد کنید.

برای راحتی بیشتر ، یک بالش را زیر قفسه سینه و شکم در سمت راست بدن خود قرار دهید.

دراز کشیدن به سمت چپ:

یک بالش را زیر سر خود قرار دهید و دراز بکشید ، صورت خود را در سمت چپ آن بگذارید و مطمئن شوید که بین بالش و صورت شما یک زاویه ۳۰ درجه ایجاد شده است.

۴- جوش شیرین

جوش شیرین با آب: یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با

نصف فنجان آب ولرم مخلوط کنید و آن را ۲ بار در روز بنوشید که برای بیماری های لوزه بسیار مفید است.

جوش شیرین و نمک: یک هشتم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و هر سه ساعت یکبار این مایع را غرغره کنید.

جوش شیرین و لیمو: آب یک عدد لیمو را بگیرید و یک قاشق غذا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید ، به خوبی هم بزنید و دهان خود را ۵ بار در روز با آن شستشو دهید.

۵- لیمو

آب، لیمو و نمک: آب نصف یک لیمو ، یک قاشق غذا خوری نمک و یک چهارم فنجان آب را ترکیب کنید و هر روز غرغره کنید. بهتر است که از آب ولرم استفاده کنید.

لیمو، نمک و عسل : عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است که به بدن کمک می کند تا در برابر میکروب ها مقاوم باشد. آب یک عدد لیمو را با یک لیوان آب ولرم و نمک را ترکیب کنید و تا چند وقت ، دو بار در روز بنوشید.

لیمو ، عسل و آویشن: یک فنجان آب را بجوشانید و با یک قاشق غذا خوری آویشن خشک شده ترکیب کنید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و آب آن را بگیرید. یک قاشق چای خوری عسل و آب یک لیمو نصفه را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و بنوشید.

آبلیمو، زنجبیل و آب: آبلیمو را با آب مخلوط کنید ، سپس یک قاشق چای خوری عسل و زنجبیل به آن بیافزایید و هر روز بنوشید.

لیمو و نمک: روی یک تکه لیمو مقداری نمک و فلفل بپاشید و ۲ تا ۳ بار در روز لیمو را بخورید.

لیمو و فلفل قرمز: سه عدد لیموترش، کمی فلفل قرمز، یک لیوان آب داغ و کمی عسل را مخلوط کنید و بگذارید ده دقیقه دم بکشد، سپس میل کنید.

۶- آب و آب پرتقال
آب یک عدد پرتقال را بگیرید و با آب ولرم ترکیب کنید ( به میزان یک به سه) و دوبار در روز آن را بنوشید.
۷- هویج ، چغندر و آب خیار
چغندر ، خیار و هویج را با دقت بشویید و پوست بکنید و آنها را در یک مخلوط کن بریزید و آبشان را بگیرید و یا می توانید آب هر کدام از آنها را جداگانه مصرف کنید.
۸- نوشیدن زیاد مایعات
پروکسید هیدروژن ، مثل محلول آب نمک یک ضد باکتری و مناسب برای بیماران مبتلا به ورم لوزه است، که بهتر از ترکیب یک فنجان آب گرم و پروکسید هیدروژن استفاده کنید.
۹- کمپرس گرم
با استفاده از این روش می توان درد و عفونت ناشی از ورم لوزه را از بین برد. یک حوله را با نمک و آب داغ بشویید و آب آن را بگیرید و روی گردن بگذارید.

۱۰- دانه های زغال اخته

۲ تا ۳ فنجان آب را با یک قاشق چای خوری دانه های زغال اخته ترکیب کنید. به مدت نیم ساعت آنها را بجوشانید و اجازه دهید تا سرد شود و آن را دو بار در روز بنوشید.

۱۱- ریحان

روش ۱:

ده عدد برگ ریحان را با دقت بشویید.

با یک لیوان آب ترکیب کنید و بجوشانید.

اجازه دهید تا کمی خنک شود.

سپس سه بار در روز از آن بنوشید.

روش ۲:

مقداری برگ ریحان را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

آب آن را بگیرید و مقداری عسل به آن بیفزایید.

این ترکیب را دو الی سه بار در روز بنوشید.

روش ۳: ترکیبی از فلفل، زنجبیل و برگ های ریحان برای درمان ورم لوزه:
نکته: این روش برای بیماران مبتلا به اختلال خونریزی که قصد عمل جراحی دارند مناسب نیست.
قاشق غذاخوری فلفل

نصف قاشق غذاخوری زنجبیل

۱ قاشق غذاخوری برگ ریحان

فلفل را آسیاب کنید.

زنجبیل و برگ های ریحان را خورد کنید و آنها را با هم ترکیب کنید.

از آن سه بار در روز استفاده کنید.

۱۲- دارچین و عسل
روش ۱:
یک قاشق چای خوری پودر دارچین ، یک لیوان اب گرم و دو قاشق چای خوری عسل را با هم ترکیب کنید . به خوبی هم بزنید و این محلول را تا زمانی که گرم است بنوشید و از آن دو تا سه بار در هفته استفاده کنید که برای بیماری های لوزه بسیار مفید است.
روش ۲:
دارچین و لیمو: یک قاشق چای خوری آب لیمو ، پودر دارچین و سرکه سیب را با آب داغ ترکیب کنید و بنوشید.
روش ۳:
دارچین و شیر: پودر دارچین و یک فنجان شیر را ترکیب کنید و این مخلوط را هر روز بنوشید.
روش ۴:
دارچین و آب: نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و روزانه دو بار بنوشید.

۱۳- زرد چوبه

روش ۱:
زرد چوبه و عسل: یک قاشق چای خوری زرد چوبه و یک قاشق چای خوری عسل را با هم ترکیب کنید و سه بار در روز از آن مصرف کنید.
روش ۲:
زرد چوبه و آب : یک قاشق چایخوری پودر زرد چوبه و یک لیوان آب گرم را با هم ترکیب کنید از این مایع قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.
روش۳:
زرد چوبه ، فلفل سیاه و شیر : یک فنجان شیر را گرم کنید. سپس یک قاشق چای خوری از پودر فلفل سیاه و زرد چوبه به آن بیافزایید و به خوبی هم بزنید. شب ها قبل از رفتن به رختخواب از آن بنوشید .
روش۴:
زرد چوبه و شیر بز: مقداری پودر زرد چوبه را در یک فنجان شیر بز بجوشانید و هر روز از آن بنوشید.

۱۴- سرکه سیب

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید. سپس هر روز آنرا غرغره کنید. بعد دهان خود را با آب بشویید این کار را هر روز تکرار کنید.
نکته:

فراموش نکنید که حتما دهان خود را بشویید، زیرا اسید موجود در سرکه به دهان و معده شما آسیب می رساند.

۱۵- چغندرقند و سرکه

یک عدد چغندر قند را با دقت بشویید و پوست بکنید و آن را به قطعات کوچک خرد کنید. یک فنجان چغندر قند را با یک قاشق چای خوری سرکه ترکیب کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را غرغره کنید. این روش را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید که برای بیماری های لوزه بسیار مفید است.

  • پیاز

روش ۱:
یک عدد پیاز را بشویید و پوست بکنید و سپس آب آن را بگیرید و با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید، از این مخلوط هر روز غرغره کنید.
روش ۲:
یک عدد پیاز را رنده کنید و درون قابلمه داغ کنید و روی یک بانداژ بریزید و در قسمت بیرونی گلو ببندید.
روش ۳:
سوپ پیاز نیز بسیار مفید است. پنج عدد پیاز کوچک را با جوجه یا مرغ بپزید و عصاره‌ی آن را میل کنید.

۱۷- زنجبیل

روش ۱:

مقداری زنجبیل خرد شده را با یک فنجان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.

شما میتوانید مقداری عسل برای شیرین شدن به آن اضافه کنید.

این ترکیب را ۳ بار در روز بنوشید.

روش ۲:

ده گرم زنجبیل ، ۸ تا ۱۰ عدد برگ ریحان و ۴ تا ۵ عدد فلفل سیاه را تهیه کنید.

ابتدا آنها را خرد کنید و درون یک قابلمه با یک لیوان آب بجوشانید .

به مدت نیم ساعت صبر کنید ، سپس آب آن را بگیرید و مانند یک چای بنوشید.

از این روش ۲ تا ۳ بار در روز ، تا زمان بهبودی استفاده کنید.

۱۸- چای سیاه
۲ قاشق چای خوری عسل را به چای سیاه دم کشیده اضافه کنید و روزانه ۳ فنجان از این چای بنوشید و یا می توانید دو بار در روز چای سیاه را غرغره کنید.

۱۹- شیر و خاک رس

شما از این ترکیب می توانید به عنوان ماسک بر روی گلو استفاده کنید.

یک چهارم فنجان شیر گرم شده را با سه قاشق غذا خوری خاک رس ترکیب کنید.

به خوبی هم بزنید تا یک ماسک غلیظ بدست آید.

یک تکه پارچه را درون این ترکیب خیس کنید و بر روی گلو اعمال کنید.

این درمان را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

۲۰- سیر

روش ۱:
سیر ، شلغم و آناناس: یک عدد شلغم رسیده خرد شده، سه تکه آناناس و دو عدد سیر. همه مواد را درون مخلوط کن بریزید و آب آنها را بگیرید. دو بار در روز آن را بنوشید.
روش ۲:
عسل و سیر: چهار تکه سیر را پوست بکنید و خرد کنید. یک قاشق غذا خوری عسل و آب ولرم را اضافه کنید. از این ترکیب ۳ الی ۴ بار در روز استفاده کنید.
روش ۳:
سوپ جوجه و سیر: سوپ جوجه و سیر نیز بسیار مفید است. جوجه را همراه چند حبه‌ی بزرگ سیر بپزید، طوری که سیرها پخته و له شوند و سپس آن را میل کنید.

۲۱- چای بابونه

مقداری بابونه را بجوشانید و با کمی عسل و لیمو ترکیب کنید و بنوشید.

۲۲- نعنا

مقداری برگ نعنا را بشویید و با یک فنجان آب ترکیب کنید و به مدت چند دقیقه بجوشانید و فورا بنوشید.

۲۳- انجیر

روش ۱:
انجیر و آب: مقداری انجیر تازه و رسیده را با یک فنجان آب ترکیب کنید و بجو شانید و اجازه دهید تا کاملا نرم شود. سپس آن را ترکیب کنید و یک خمیر و ماسک خوب و غلیظ بدست آورید. اجازه دهید تا خشک شود و آن را با آب گرم شستشو دهید. این روش را یکبار در روز تکرار کنید.
روش ۲:
انجیر و عسل: مقداری انجیر را با یک فنجان آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس یک قاشق چای خوری عسل به آن بیفزایید. از این ترکیب دو تا سه بار در روز استفاده کنید.
روش ۳:
با آب جوشانده ی مخلوط انجیر و مویز روزی چند مرتبه غرغره کنید
۲۴- آلوئه ورا

یک چهارم فنجان از ژل آلوئه ورا را با یک چهارم فنجان فندق ، یک قاشق چای خوری آبلیمو و گیلیسیرین ، و ۱۰ قطره روغن درخت چای ترکیب کنید و آن را به خوبی هم بزنید و از این ترکیب بارها در طول روز استفاده کنید.

۲۵- میخک

روش ۱:
چای میخک: یک فنجان آب را بجوشانید. دو عدد گل میخک به آن بیفزایید، اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند. سپس کمی عسل به آن اضافه و میل کنید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید.
روش ۲:
میخک و ریشه شیرین بیان: دو قاشق غذاخوری میخک را با نصف فنجان دارچین ، یک فنجان گل بابونه و ریشه شیرین بیان خشک شده ترکیب کنید. سپس ۳ قاشق غذاخوری از این ترکیب را با دو و نیم فنجان آب سرد ترکیب کنید . اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه بجوشاند و از نوشیدن این چای لذت ببرید. این روش را بارها در طول روز تکرار کنید.
روش ۳:
میخک و جعفری: مقداری برگ جعفری را خورد کنید و درون یک قابلمه بریزید. مقداری میخک به آن بیفزایید،کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید. چند دقیقه صبر کنید و بعد آن را بنوشید. شما میتوانید برای طعم بهتر، مقداری عسل به آن اضافه کنید. از این روش یکبار در روز استفاده کنید.
روش ۴:
میخک و فلفل سیاه: مشابه میخک، فلفل سیاه نیز خاصیت ضدالتهابی دارد . بنابراین به کاهش ورم لوزه کمک میکند. صف قاشق چای خوری فلفل سیاه را با ۳ عدد میخک، با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید. از این مخلوط ۲ الی ۳ بار در روز مصرف کنید.
روش ۵:
میخ

ک و زنجبیل: زنجبیل یک ضد التهاب قوی است برای همین در درمان ورم لوزه موثر است. به میزان مساوی پودر میخک را با پودر زنجبیل ترکیب کنید. سپس ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن بیفزایید. از این نوشیدنی ۲ بار در روز استفاده کنید. به جای استفاده از زنجبیل ، شما میتوانید از شیر و دارچین استفاده کنید که نتایج مشابه دارد.
میخک
نکته: از استفاده از روغن میخک به جای خود میخک اجتناب کنید، زیرا روغن آن سمی است و ممکن است باعث ناراحتی های شکم شود.
۲۶- روغن سیاه دانه
روغن مالی گلو با روغن سیاه دانه در درمان التهاب لوزه موثر است. این کار را هر شب انجام دهید.
۲۷- روغن نارگیل
روغن نارگیل یک ماده ی تمیز کننده ی دهان بسیار قوی است. روغن نارگیل نه تنها موجب زدودن باکتری و پلاک می شود بلکه به درمان سنگ لوزه و پیشگیری از شکل گیری مجدد آن نیز کمک می کند. ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان قرار دهید. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را در اطراف دندان ها و زبان بچرخانید. سپس روغن نارگیل را از دهان بیرون بریزید. با آب غرغره کنید.
۲۸- پونه کوهی
شصت گرم پونه‏ ى کوهى را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و آب آن را روزى چند بار در گلو غرغره کنید و روزی ۳ بار دم کرده پونه کوهی را با عسل شیرین کرده و میل کنیدبرای درمان ورم لوزه روزی ۲ بار سر انگشت را به صبر زرد بمالید و روی لوزه ها به ته زبان بمالید.
۲۹-برگ تمشک
پنجاه گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب ۵ دقیقه بجوشانید و ۱۰ دقیقه آن را دم کنید، سپس آب آن را صاف و هر صبح، ظهر و شب در گلو جهت درمان ورم لوزه غرغره کنید.
۳۰- تره فرنگی
تره فرنگى را بجوشانید و دهان را روى بخار آن نگهدارید و بخار آن را خوب به لوزه برسانید تا بهبود بخشد.
۳۱- فلوس و ترنجبین
پولک ‏هاى مغز فلوس را با ترنجبین بسایید و با آب کاسنى یا آب تاج‏ریزى مخلوط و میل فرمایید.
۳۲- گل انار
دم‏کرده گل انار را غرغره کنید.

  • گیاه آمله
    آمله مغشر را نرم بسایید و با دوغى که از ماست گاو تهیه شده است مخلوط کنید و در گلو غرغره کنید.
    ۳۴- رب توت سیاه
    رب توت سیاه و گلاب و سرکه را مخلوط کنید و بمالید، یا با آن غرغره کنید.
    ۳۵ – پوست انار، عدس، مورد و سماق
    پوست انار، عدس، مورد و سماق را مساوى نرم بکوبید و در گلاب بریزید و روزى چند بار غرغره کنید.
    ۳۶- گلاب و سماق
    ترکیب گلاب و سماق را مکرر غرغره کنید.
    ۳۷- جو
    جوشانده جو را غرغره کنید.
    ۳۸- صبر زرد
    صبر زرد را در آب مقطر حل کرده و با ان غرغره کنید
  • گیاه اکیناسه (سرخارگل)
    این گیاه که تقویت کننده‌ی دستگاه ایمنی بدن است، در درمان تمام عفونت‌ها مفید است. اکیناسه یکی از گیاهانی است که بیگانه‌خواری (تخریب باکتری‌ها و ویروس‌ها توسط انواع خاصی از گویچه‌های سفید خون) را تحریک می‌کند، در نتیجه بسیاری از عفونت‌های دهان و گلو، را از بین می‌برد. شما می‌توانید دم کرده‌ی این گیاه را مصرف کنید.
    ۴۰- پیچ امین‌الدوله
    گل‌های پیچ امین‌الدوله را برای درمان التهاب لوزه، برونشیت، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ذات‌الریه مصرف می‌کنند. عصاره‌های حاصل از این گل‌ها برطیف وسیعی از باکتری‌های بیماری‌زا موثر است. این گیاه همراه با یاس زرد برای درمان التهاب لوزه‌ها بسیار موثر است.
    ۴۱- مریم گلی
    غرغره عصاره‌ی مریم گلی یا دم‌کرده‌ی آن برای التهاب لوزه موثر است، زیرا این گیاه باعث انقباض لوزه‌ها شده و آن‌ها را کوچک می‌کند.
    ۴۲- روغن کنجد
    ماساژ آرام و تخصصی گلو با روغن کنجد در درمان التهاب لوزه بسیار موثر است.
    ۴۳- عناب
    غرغره جوشانده عناب بسیار نافع است.
    ۴۴- تاجریزی
    غرغره آب تاجریزی موثر است.
    ۴۵- بارهنگ
    غرغره جوشانده بارهنگ برای کاهش التهاب لوزه موثر است.
    ۴۶- گشنیز
    آش گشنیز با گوشت چرخکرده گوسفندی و یک دانه شلغم.
    ۴۷- آویشن
    روش ۱:
    دوقاشق عرق آویشن را در یک لیوان آب جوش ریخته غرغره کرده و چند قاشق بخورید.
    روش۲:
    بخور دمکرده آویشن از راه بینی و دهان.
    ۴۸- گلقند
    گلقند عسلی هر روز صبح میل شود.
    ۴۹- کاسنی
    آب برگ کاسنی را غرغره نمایید.
    ۵۰-روغن بنفشه
    ماساژ گلو با روغن بنفشه در درمان التهاب لوزه بسیار موثر است.

توصیه های بهداشتی

حداقل ۲ بار در روز مسواک زدن.

استفاده از نخ دندان هر روز.

نوشیدن مقدار زیادی آب.

استفاده از دهان شویه ضدباکتری.

قطع سیگار.

خوردن غذاهای با طبع گرم.

مرطوب نگه داشتن هوای محیط.

بخور گیاهان دارویی مثل پونه و آویشن.

دوری از غذاهای سرخ‌کردنی.