آخرین مطلب

حجامت و ایام های خاص آن با نگاهی به طب اسلامی

قال رسول الله صلی الله علیه وآله:من احتجم یوم الثلاثاء لسبع عشره او تسع عشره او لاحدی عشرین من الشهر کانت له شفاء من کل داء من أدواء السنه کلها وکانت لما سوی ذلک شفاء من وجع الرأس و الامراض والجنون والجذام و البرص???

پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:اگر کسی در روز سه شنبه ای که مصادف باشد با یکی از روزهای هفده یا نوزده یا بیست ویک ماه حجامت کند،این شفا هست برای او از تمام مریضیهای یک سال او وعلاوه براین شفا هست از درد وامراض سر وجنون وجذام وپیسی.

خصال شیخ صدوق

منبع استاد زریبافان

//////////////////////////////////

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
🔴 #حجامت و #ایام_ماه_قمری

✍️ این متن از کتاب #خلاصه_الحکمه مرحوم عقیلی خراسانی می‌باشد:

🔹 روزهای #اول_ماه_قمری و #آخر_ماه_قمری و #سه‌شنبه_آخر_ماه_قمری حجامت کردن ممنوع است،

زیرا در این روزها اخلاط غلیظ و سنگین(خون کثیف) به جهت کم بودن #نور_ماه، به سمت باطن و درون بدن می‌روند و اگر در این روزها حجامت کنید، خون غلیظ و کثیفی که در عمق بدن رفته، خارج نشده و فقط خون لطیف و سالم از بدن خارج می‌شود که برای بدن مضر است.

🔹 چهاردهم و پانزدهم ماه قمری هم برای حجامت خیلی مناسب نیست، زیرا که نور ماه بسیار زیاد می شود و خون لطیف و رقیق سریع به سطح بدن آمده و با حجامت خارج می‌شود.

🔹 اما همینکه ماه قمری از نصف گذشت، بخصوص روز #شانزدهم و #هفدهم ماه قمری حجامت کردن مناسب است، زیرا به خاطر زیاد شدن #نور_ماه و جاذبه آن، اخلاط غلیظ و رطوبات و خون کثیف تحریک شده و از درون و باطن بدن، به سمت سطح بدن آمده و با حجامت کردن در این روزها، این اخلاط زائد و سنگین و کثیف از بدن خارج می‌شود.

🔹 با نزدیک شدن به آخر ماه قمری و کم شدن نور ماه که اخلاط دوباره به عمق بدن می‌روند، حجامت و #فصد مناسب نیست.

🔹 حجامت در #روز مناسب است(نه شب). در فصل گرم، حجامت در ساعات اول روز باشد و در فصل سرد، پس از این که ساعاتی از ابتدای روز گذشت و سردی هوا معتدل شد، حجامت صورت گیرد.

📚منبع: خلاصه الحکمه، ص ۱۲۴۰

☜【طب شیعه】

🍏 @tebshia20🌿